Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › hotad av konkurrent
- Detta ämne har 13 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av Magnus.
-
FörfattareInlägg
-
19 september, 2010 kl. 18:12 #94929snurresprattDeltagare
Hej!
Har fått hot från en konkurent och skulle behöva lite vägledning.
Vi är förstås i samma bransch och säljer identiska saker från samma leverantör.
Det han har hotat oss om är att vi använder samma produkt namn som honom.
Produkterna är no-name från kina och vi leker med tanken att han kallar en av hans produkt ”matskål tarzan” (påhittat)
Vi har tagit samma namn på 4 produkter, vi har INTE tagit text och bilder utan bara namnen.
Har fått flertalet SMS om att han ska inleda juridisk process och visa hur djup hans plånbok, att vi ska lägga ner firman mm
Senast idag hörde jag från en bekant att om han inte hade haft så många anmälningar mot sig skulle han satt en yxa i både min dörr och bil.
Vill inte berätta öppet vilka butiker det gäller.
Vad ska man göra?
Kan han stämma oss för detta?19 september, 2010 kl. 18:19 #114191sailorcapDeltagareKänns inte som det finns ett givet svar.
Om din konkurrent under en längre tid byggt upp ett varumärke på en produkt kan du ligga illa till. Jag förutsätter att han ej har varumärkesskyddat namnet. Har han dock bara haft produkten på marknaden en kortare tid i förhållande till när ni började med samma namn, då tror jag han får svårt att vinna något.19 september, 2010 kl. 18:25 #114192snurresprattDeltagare@sailorcap 9928 wrote:
Känns inte som det finns ett givet svar.
Om din konkurrent under en längre tid byggt upp ett varumärke på en produkt kan du ligga illa till. Jag förutsätter att han ej har varumärkesskyddat namnet. Har han dock bara haft produkten på marknaden en kortare tid i förhållande till när ni började med samma namn, då tror jag han får svårt att vinna något.Nej inget varumärkesskydd, han har inte sålt dessa produkter någon längre tid.
Jag tror inte heller han har något att hämta, vad kostar en juridisk process? räcker väl knappt med 100 000? tror inte han skulle gå så långt men det skulle ju kännas bra att veta om man ligger pyrt till eller inte.
ler synpunkter är välkommna.
19 september, 2010 kl. 20:25 #114193friedrichDeltagareDet låter som om det är en kriminell du har att göra med tänkte då på yxa etc.
Spela in/spara hans hot etc.
Han är ute efter att skrämmas så mkt annat har han nog inte att hämta.19 september, 2010 kl. 20:59 #114194sailorcapDeltagareInformera honom då om att han ej sitter på något registrerat varumärke och inte heller något inarbetat varumärke. Be att han referera var i lagen han hämtar sitt stöd.
19 september, 2010 kl. 22:11 #114195snurresprattDeltagareTyvärr går det ej att föra en konversation med honom.
Han skriver sms när han känner för det och svarar man med någon fråga får man inget svar.
Det känns mycket tråkigt när man måste ha tankarna på något sånt här istället för att lägga 100% energi på vår butik.
Jag tackar för era svar.
Ska eventuellt ta upp frågan med advokat för att se att man inte sitter i någon gråzon.
19 september, 2010 kl. 22:14 #114196peoDeltagareJag tycker du ska fundera på vad du egentligen vinner på att använda hans produktnamn.
Förlorar du något på att sätta ditt eget namn på produkterna?
Tänker lite som så att man ska ”välja sina strider”, konkurenten verkar inte riktigt sund i sitt agerande och en strid med denna kanske inte blir ngn vinst för dej.
Det är inte alltid det blir rätt bara för att man har rätt.Uppdatera gärna om hur det går.
//Peo
19 september, 2010 kl. 23:22 #114197ParvelitoDeltagareJag är lite inne på Peo´s linje, att du kanske skall fundera lite på vad du vinner på att använda hans kreativitet att namnge produkter. Hans reaktion är naturligtvis alldeles för stor, men jag kan förstå om någon blir irriterad.
Hitta på bättre egna namn är mitt tips, och se samtidigt till att ha bättre bilder, bättre texter, bättre pris och vassare villkor än vad din konkurrent har så kan det bli riktigt bra.
20 september, 2010 kl. 16:06 #114236snurresprattDeltagareMin tanke med att ha samma produktnamn är ju att kunderna ska kunna jämföra och se att det är samma och vem som är billigast på den.
Tänk om alla ica maxi skulle ha olika namn på samma mjölkpaket osv.
Men som ni säger kanske man ska köra sitt egna race.
Kan man skriva i texten ” samma stol som xxx men bättre pris?”
Eller är det också dåligt kanske?
20 september, 2010 kl. 16:19 #114237ParvelitoDeltagareAlla ICA Maxi är ju samma kedja, tänk dig istället att Hemköp börjar sälja Coops Änglamarkserie, gissa om det skulle bli liv…
Underskatta inte kunderna, de ser att det är samma sak utan att du skriver dem på näsan om det. Det finns massor av saker som säljs under olika namn av kedjor som ÖB, Jula, Rusta etc, fastän det är samma saker, från samma ställen. Det fungerar dra där, utan att man behöver hålla på och bråka med varandra om sådana saker.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.