Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Maknadsföring vid lansering
- Detta ämne har 8 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av anton.
-
FörfattareInlägg
-
16 september, 2010 kl. 06:46 #94915energieDeltagare
Jag ska snart gå in och lansera en webbutik och skulle vilja ha tips och råd från er med erfarenhet av detta. Många jag har pratat med angående marknadsföring rekommenderar adwords men jag vet inte om det är rätt väg att gå vid en lansering. Jag vet själv att om jag googlar ett ord och sen kommer in på en butik jag alrdig hört talas om så ska det mycket till om jag ska köpa något jämfört med om jag känner igen namnet ifrån någonstans sen innan. Rätta mig gärna om jag har fel.
Så jag skulle vilja ha tips på hur man bäst lanserar sin webbutik. Vilka marknadsföringssätt ska man satsa på, hur mycket krut a.k.a pengar ska man lägga på en gång dvs ska man satsa på en långsiktig mindre marknadsföring eller en kortsiktig men större marknadsföring?
16 september, 2010 kl. 07:04 #114085sailorcapDeltagareDet beror ju lite på vilket budget du har också.
Visst är det ofta så att man handlar hellre av en etablerad av välkänd butik framför en okänd. Det är därför din butik ska erbjuda något som konkurrenterna inte erbjuder, t.ex. lägre priser, snabbare leveranser, bättre service etc. Det är faktorer som gör att kunden hellre handlar av dig.Oavsett hur du gör så får du inte ditt varumärke att klinga som om det vore H&M, Dustin, eller IKEA. Det tar tid och pengar att bygga upp ett välkänt varumärke.
Det första du ska tänka på är att få trafik och köpare till din e-butik. Adwords är ett bra sätt, dock inte det enda. Är din produkt du säljer ny på marknaden? Kontakta isf branschtidningar/sajter och be att dem skriver om din produkt. Att börja annonsera i tidningar ger ofta inte så mycket trafik men är ett långsiktigt arbete med att bygga varumärke (kostar dock mkt $$).
Du ska naturligtvis även arbeta att få din sajt omskriven på så många platser du kan. Det gör att en kund som googlar på ditt varumärke får upp några träffar från oberoende sajter.
16 september, 2010 kl. 09:16 #114088Christoffer TyreforsDeltagare@energie 9806 wrote:
Jag ska snart gå in och lansera en webbutik och skulle vilja ha tips och råd från er med erfarenhet av detta. Många jag har pratat med angående marknadsföring rekommenderar adwords men jag vet inte om det är rätt väg att gå vid en lansering. Jag vet själv att om jag googlar ett ord och sen kommer in på en butik jag alrdig hört talas om så ska det mycket till om jag ska köpa något jämfört med om jag känner igen namnet ifrån någonstans sen innan. Rätta mig gärna om jag har fel.
Så jag skulle vilja ha tips på hur man bäst lanserar sin webbutik. Vilka marknadsföringssätt ska man satsa på, hur mycket krut a.k.a pengar ska man lägga på en gång dvs ska man satsa på en långsiktig mindre marknadsföring eller en kortsiktig men större marknadsföring?
Du vill inte använda något som leder trafik eftersom du inte tror någon handlar om de inte känner till din butik? Adwords är ju gratis sålänge folk inte klickar på länken – så lägg in en massa dåliga annonser då?
Jag tror dock att du har fel – men det beror helt på bransch. Folk som vill handla på nätet är vana vid nya butiker – annars skulle de väl inte använda google (om de bara handlar hos cdon & zoovillage går de väl in där om din tes stämmer?)
Sailor har de bästa idéerna med pressreleaser osv tycker jag
17 september, 2010 kl. 08:50 #114110energieDeltagareFår tacka för era åsikter, vill gärna ha fler som skriver hur just dom gjorde för att få fart på sin webbutik när man är nyöpnnad.
Vad tror ni om det här med marknadsföring i början ska man satsa mycket en kort tid eller lite en längre tid?
17 september, 2010 kl. 08:55 #114112GregerADeltagareNu vet jag inte vilken bransch du är i, men för min del så annonserade jag i ett par tidningar. Eftersom vi är ganska nischade kostade annonserna inte så mycket. Sedan körde jag igång med Google Adwords tämligen omgående.
Det gäller att synas där ens tilltänkta kunder finns.Men såvida du inte är väldigt rik så skall du inte göra en alltför kostsam uppstart. Hur mycket man än annonserar så är det många som ”fattar trögt” – det kan ta flera år innan de lägger märke till ens annons trots att de läser vartenda nummer av tidningen. 😮
1 oktober, 2010 kl. 14:25 #114721Thomas LundquistDeltagareJa, du talar inte om så lite om vad det gäller, och det kan vara olika.
Men, som ovan sagt,
plus det är gratis – men tar tid – att synas i ”sociala medier” (forum, bloggar, länksamlingar…) som intresserar din målgrupp.1 oktober, 2010 kl. 22:39 #114734EkorrenDeltagareDet kan gå trögt i början och ta betydligt längre tid än vad man tänkt sig. Provade själv lite Adwords tidigare men har nu slutat helt och hållet med det, har insett att min krut och energi gör sig bättre där jag lyckas bygga upp och få organiska sökträffar. Dvs fokusera på att bygga innehåll på sajten (mycket textinnehåll) och skapa relationer med andra sajter kanske via bloggare som skriver om det du säljer. Tror tyvärr inte det finns någon snabb fix.
Måste tillägga att jag tycker Adwords är jäkligt smidigt och jag kommer förmodligen att börja använda det vid senare tillfälle, men för min del och min uppstart kände jag att det var lite bortkastade pengar. Nu får jag t.o.m. fler klick på mina organiska (och gratis) träffar. Men det är lång väg kvar…
6 oktober, 2010 kl. 09:18 #114872PlanmakerDeltagareNy butik spelar nog inte så stor roll om du har produkter som tilltalar det kunden söker efter.
Den bästa marnadsföringen är nog att synas på google på utvalda sökord.
Arbeta flitigt med SEO alltså.Efter det så får jag nog hålla med om att Adwords inte är så dum idé om nu inte just dina sökord är alldeles för dyra vill säga.
Skaffa gratiskonto på MyNewsdesk och skriv ett pressmeddelande.
Vara med på aktuella forum.Bara köra så det ryker med andra ord. Jag tror inte det finns en generallösning som gäller allt och alla.
9 oktober, 2010 kl. 23:37 #114986antonDeltagareJag bloggade lite konkreta tips på hur man lanserar en webbtjänst (eller ehandel) för längesedan, SuperWebb Blog Archive PR-tips för hur man lanserar en webbtjänst
Fortfarande relevant läsning.
Generellt tycker jag man ska försöka utnyttja Google, Facebook och Twitter så mycket som möjligt. Det är de trafikkällor som är enklast att börja med, och som ger mest i längden också för den delen. Se till att jobba med SEO, och att tidigt försöka få en eller ett par inlänkar till sajten med rätt keywords. Skaffa Facebook Page, få in fans. Skapa Twitter, gå ut och börja folk i branschen eller som twittrar om det du säljer. Annonsera med Adwords, först i liten skala och senare i allt större skala. Annonsera på Facebook, först i liten skala och senare i allt större skala.
Men, framförallt, jobba med PR. Ring din lokaltidning och fråga om de vill göra ett reportage om dig och din webbutik. Skicka ut pressmeddelande på mynewsdesk.com (glöm inte att lägga till länk därifrån till webbutiken i SEO-syfte!) och maila såväl journalister som skriver om det du säljer som bloggare. Ge gärna specialerbjudande till bloggarna, ”här är en specialkod för dina bloggläsare som ger dem 20% rabatt på alla varor i en vecka!”. Var relevant, var personlig, och se till att såväl journalister som bloggare verkligen ser ett värde i att skriva om din webbutik. Ha en bra approach, tänk dig in i deras situation.
Även i ehandelsvärlden gäller paretoprincipen på 20/80-procent. 20% av trafikkällorna ger 80% av trafiken. Men det gäller även rent jobbmässigt. 20% är packning, logistik och de mer dagliga sakerna, 80% handlar om att hitta nya kunder och få de befintliga att återkomma. Försäljning sker inte automatiskt bara för att den sker på nätet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.