Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Allergisk reaktion, ansvar
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
6 september, 2010 kl. 12:52 #94878MagnusJohanssonDeltagare
Tre av mina butiker säljer saker som skulle kunna ge allergiska reaktioner, det handlar om ansiktsfärger, fingerfärger och plåster. Färgerna är helt giftfria och innehåller bara godkända ingredienser enligt EU:s och FDA:s regelverk för kosmetika och leksaker. Färgerna är CE-godkända samt A-märkta.
Är det t.ex. mitt ansvar att förpackningen innehåller korrekta varningstexter eller är det tillverkarens? Personligen har jag svårt att veta när en produkt måste ha varningstext då man kan ju få en allergisk reaktion mot så mycket såsom ketchup, kläder, godis eller vad som helst.
Jag har tills nu skickat med en separat lapp vad man bör tänka på när man målar med ansiktsfärg (jag har själv skrivit texten) men det känns fel av två anledningar, dels så blir kunden lite rädd när det första de ser är en varningstext (som bara drabbar kanske 1 på miljonen), sedan är ju inte jag helt hundra på att min information är helt korrekt i alla lägen, tar jag bort informationen så har ju inte jag informerat fel iaf.
Det har alltså inte hänt något men jag är lite nyfiken på hur ni andra tänker när det gäller sådant som folk kan vara överkänsliga mot.
6 september, 2010 kl. 13:59 #113867ParvelitoDeltagareDu som importör är ansvarig.
Jag skulle kanske inte skriva en varningstext, utan en lapp där man ”ej rekommenderar” att människor som är överkänsliga mot X använder denna produkt (om den nu innehåller X). Och så kanske det vanliga som att den ej bör användas i sår etc. (ja, färgerna då, inte plåstret )
Det man vill åstadkomma är ju en sekunds eftertänksamhet, inte att människor känner att det är radioaktivt avfall som de köpt.
6 september, 2010 kl. 14:34 #113878GregerADeltagareTillverkaren är i första hand ansvarig. Inom EU jämställs importören med tillverkaren.
Dock kan man även som återförsäljare bli ansvarig om tillverkaren t.ex gått i konkurs.
6 september, 2010 kl. 14:41 #113879MagnusJohanssonDeltagare@Parvelito 9551 wrote:
Du som importör är ansvarig.
Tack för svaret, jag köper dock alla produkter från svenska grossister, betyder det att grossisten är ansvarig för exempelvis att informationen på förpackningen är korrekt (om nu grossisten är importör)?
@Parvelito 9551 wrote:
Jag skulle kanske inte skriva en varningstext, utan en lapp där man ”ej rekommenderar” att människor som är överkänsliga mot X använder denna produkt (om den nu innehåller X). Och så kanske det vanliga som att den ej bör användas i sår etc. (ja, färgerna då, inte plåstret )
Det man vill åstadkomma är ju en sekunds eftertänksamhet, inte att människor känner att det är radioaktivt avfall som de köpt.
Jo du har nog rätt, men det är nog viktigt att man skriver rätt generellt då och även hänvisar till eventuella instruktioner som följer med paketet så man inte skriver saker som kan användas mot en själv. T.ex. så ser jag nu att jag har skrivit att om man är osäker så kan man måla med lite ansiktsfärg på armen och vänta en stund för att se om det blir någon reaktion. Men på förpackningen står det att man ska vänta 1 timme.
6 september, 2010 kl. 14:52 #113881ParvelitoDeltagare@MagnusJohansson 9563 wrote:
Tack för svaret, jag köper dock alla produkter från svenska grossister, betyder det att grossisten är ansvarig för exempelvis att informationen på förpackningen är korrekt (om nu grossisten är importör)?
Ja, då är grossisten ansvarig. Sedan bör du kolla att det verkligen ser ut att överensstämma med reglerna, men ringer någon myndighet kan du alltid peka på grossisten.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.