Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Hur skapa retursedel
- Detta ämne har 15 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Oscar Troedson.
-
FörfattareInlägg
-
3 september, 2010 kl. 18:42 #94871PLandgrenDeltagare
Vi har kommit igång bra och fått en hel del beställningar. Kanske är det också därför vi blivit lite kaxiga när vi packar och tyckt att vi har stenkoll på läget…
…tyvärr har det betytt att vi packat fel vid ett par tillfällen och nu har vi ett specifikt fall där vi skickat fel storlek på en hundbädd som därför ska returneras. Vad är bästa sättet att få den felaktiga varan returnerad? VI ska naturligtvis stå för frakten och jag har letat efter ett sätt att få ut retursedel, men hittar det inte.
Vi skickar normalt med Schenker och gör bokningen via Apport.net. Hur är bästa sättet att göra med tanke på att kunden också smidigt ska kunna lämna in paketet?
Hjälp!
/Peter3 september, 2010 kl. 19:40 #113827LastbrygganDeltagare@PLandgren 9501 wrote:
Vi har kommit igång bra och fått en hel del beställningar. Kanske är det också därför vi blivit lite kaxiga när vi packar och tyckt att vi har stenkoll på läget…
…tyvärr har det betytt att vi packat fel vid ett par tillfällen och nu har vi ett specifikt fall där vi skickat fel storlek på en hundbädd som därför ska returneras. Vad är bästa sättet att få den felaktiga varan returnerad? VI ska naturligtvis stå för frakten och jag har letat efter ett sätt att få ut retursedel, men hittar det inte.
Vi skickar normalt med Schenker och gör bokningen via Apport.net. Hur är bästa sättet att göra med tanke på att kunden också smidigt ska kunna lämna in paketet?
Hjälp!
/PeterVi brukar skicka ”den rätta” produkten och då samtidigt bifoga en frankerad returpåse (till små grejer) alt. en adresskortsats så kunden kan returnera den felplockade varan kostnadsfritt.
Nu skickar vi iof sig med posten och någon bokning behöver inte göras, kunden kan själv traska till posten och lämna in det, borde väl funka på samma sätt med Schenker och Schenkers ombud?
4 september, 2010 kl. 07:36 #113829GregerADeltagareJag vet inte hur det funkar i Apport, men i Unifaun så kryssar man i en ruta ”Förbetald kundretur” under tilläggstjänster, så får man även utskrivet en retursedel.
Detta är lite annorlunda än andra fraktsätt, där man bara brukar välja tur, retur eller tur & retur.
4 september, 2010 kl. 15:29 #113832PLandgrenDeltagareOk, det låter hoppfullt i alla fall, men jag hittar tyvärr inget som liknar returfrakt.
Jag har varit inne och klickat runt hos både Apport och i Schenkers eget system (som väl i grunden är samma…) Ska jag fortfarande välja Ombud Standard osv?Hur gör kunden sen om/när jag lyckas få ut en retursedel? Går det att lämna in paketet hos ombudet då, eller måste man till Schenker?
Jag har en känsla av att vi får paniklösa detta här och nu för att senare ta reda på en bra lösning som vi kan använda nästa gång.
5 september, 2010 kl. 11:53 #113843MacondaxDeltagareVi använder Schenker, och vid kundretur skapar jag bara en vanlig fraktsedel, med avsändare Lastbilsgrossisten och mottagare Lastbilsgrossisten (dock ifrån kundens avsändningsort).
Denna skrivs ut, läggs i ett brev och skickas till kunden. Kunden packar paketet, knatar till sitt ombud och skickar iväg det! Inom ett par veckor har du paketet (eftersom det går via Ombud, så blir det Ombud Ekonomi, vilket gör att alla paket skall passera Ombudscentralen i Borås, för att senare samfraktas till ditt närmsta ombud).
Nu inträffar inte detta speciellt ofta för oss. Har cirka 1 retur / 300 ordrar…
Edit: Det går ju även att direkt vid första utskriften för paketsedel TILL kund, ange ombud och då kunna skriva ut en förbetald retursedel, som först aktiveras när kunden (mot förmodan) skulle gå till sitt ombud för att lämna tillbaka paketet.
6 september, 2010 kl. 05:10 #113853PLandgrenDeltagare@Macondax 9522 wrote:
Vi använder Schenker, och vid kundretur skapar jag bara en vanlig fraktsedel, med avsändare Lastbilsgrossisten och mottagare Lastbilsgrossisten (dock ifrån kundens avsändningsort).
Denna skrivs ut, läggs i ett brev och skickas till kunden. Kunden packar paketet, knatar till sitt ombud och skickar iväg det! Inom ett par veckor har du paketet (eftersom det går via Ombud, så blir det Ombud Ekonomi, vilket gör att alla paket skall passera Ombudscentralen i Borås, för att senare samfraktas till ditt närmsta ombud).
Nu inträffar inte detta speciellt ofta för oss. Har cirka 1 retur / 300 ordrar…
Det låter som om det finns en lösning. Jag har gjort precis som du skriver med en vanlig fraktsedel. Det bör ju fungera, även om jag var lite osäker på om det skulle fungera att lämna in hos ombudet.
Jag har nämligen frågat Schenker en gång om vi kan lämna in hos ombud (som ju ligger närmare oss), men de säger nej. Ombudet däremot säger ja, så på något sätt borde det hamna i Schenkers system om komma till oss till sist.Vi har som tur är inte speciellt många returer heller. Vi har ju inte hållit på så länge och har tidigare bara haft en som gick att lösa per post. Detta är första paketet vi behövt skicka tillbaka…
9 september, 2010 kl. 07:27 #113947MarnyDeltagareKör ni ombud standard bör ni i de flesta TA-system kunna kryssa i förbetald kundretur som greger skriver och som då innebär att en returetikett skrivs ut och kan skickas med originalsändningen. Om mottagaren vill returnera paketet sätter man bara på returetiketten och lämnar in hos ombudet.
/Marny
20 februari, 2011 kl. 12:57 #119336DeleteDeltagareFinns det inget system som kunden själv kan gå in och skriva ut en retursedel på?
21 februari, 2011 kl. 08:16 #119359LarsDeltagareTänkte bara nämna att vi håller på att testa en ny funktion i Unifaun Online som bland annat skulle kunna användas för returer. Funktionen kommer heta ”Länk till utskrift” och går ut på att man skickar ett e-postmeddelande med än länk till en utskriftsida där mottagaren kan få en PDF-utskrift.
Tyvärr funkar funktionen ej för närvarande med tjänster som kräver sändningslistor.
Så här ser det ut när du skriver ut:
Kunden får en länk till en sida som ser ut som följer:
/Lars
21 februari, 2011 kl. 08:33 #119360GregerADeltagareDet där ser ju riktigt bra ut.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.