Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94856
    Caroline
    Deltagare

    Hejhej!

    Nu vänder jag mig till er som kan igen…

    Har kommit till det stadium där jag börjar fundera på detta med inventering.. vad gäller egentligen för det? När ska man inventera? Vem vill veta resultatet (är det något som ska redovisas för skatteverket)? Hur går det till? Finns det i så fall någon särskild gräns för vilka som är skyldiga att inventera (omsättning, lagerhållning etc).

    Säker urkorkade frågor för er som kan men som nystartad får man ju försöka lära sig efter hand…

    /C:o

    #113672
    Dan
    Deltagare

    1. Du ska inventera när räkenskapsåret är över för att beräkna vad ditt lager är värt just då.
    2. Syftet är att korrigera dina kostnader för varuinköp så att inte lagerförda varor minskar ditt resultat.
    3. Du räknar dina varor och det värde du lagerför det med. Här finns det olika metoder men en vanlig är anskaffningskostnaden.
    4. Jag tror alltid du bör inventera, känner inte till några undantag.

    För att förklara syftet kan man använda detta exempel:

    Säg att du säljer varor för 200.000 i år och köper in varor för 100.00. I försäljningen om 200.000 har du bara skickat 70.000 av ditt varuvärde. Du har alltså ett lager på 30.000 kvar.

    Detta innebär att ditt resultat blir 200.000-70.000 istället för 200.000-100.000 då lagertillgångar inte är en kostnad utan en tillgång.

    Vanligt är att man inte tänker på detta som nystartad och att man då får problem med likviditeten då man får skatta på pengar man bundit som lager.

    #113673
    Joel
    Deltagare

    Bra frågor och bra svar! :)

    #113674
    Parvelito
    Deltagare

    Enligt bokföringslagen skall man inventera en gång per år. Det rekommenderas att man gör i samband med bokslutet för att minska felfaktorer, men finns det goda skäl att göra det vid en annan tidpunkt så är det inte alls omöjligt att göra så. Men det kräver att du har löpande lagerbokföring.

    Jag har bokslut den 31/8 och inventerade i helgen. Ett jädra jobb, men det måste ju göras.

    Man inventerar inte bara för att man på heder och samvete skall berätta för Skatteverket vad man har på lager, utan minst lika mycket för sin egen del. Under ett år blir det alltid lite svinn, saker på lagret går sönder eller skadas på annat sätt, man plockar fel och kunden säger inget, man får fel från leverantören och märker inget etc. Sedan är det ju kunder som returnerar saker, eller skall byta och så har man lite bråttom och justerar inte alltid lagersaldot.

    Antalet möjliga felkällor är många.

    Jag hade c:a 70st diffar på min inventering som omfattade 1642 olika artikelnummer. Oftast bara 1st eller ett fåtal som diffade, men likväl är det skönt att jag nu har ett lagersaldo man kan lita lite på. Kunderna blir lite snea om man lovar att ”visst skall jag skicka en sådan idag, det står i datorn att jag har 3st”, och sedan är det tomt på hyllan.

    #113675
    Caroline
    Deltagare

    Oj, vilka bra svar! Tusen tack! :)

    /C

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.