Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Storlek av lokaler och hyllor?
- Detta ämne har 20 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 2 månader sedan av Magnus.
-
FörfattareInlägg
-
30 augusti, 2010 kl. 13:14 #94853bloggusDeltagare
Nu har jag tittat på lite lokaler och jag har snabbt insett att jag inte har en aning hur stora lokaler man kommer att behöva till lagret, vilka hyllor man skall helst välja mm.
Kan tänka mig att jag kommer ha 400 produkter som max och de flesta är inte större än 40x10x10 cm, de mesta ännu mindre. Sedan har man kanske i början 4-5 varor av varje …
Storleken på lagret oroar mig som mest. Visst vet jag hur mycket utrymme jag skall räkna med för packetering, men just hur många lagerhyllor man behöver …. hur stort skall rummet vara?
Har tittat på på IKEAS Gorm, då någon nämnde den här, men själv var jag sugen på en hylla från AJ produkter.
Hur stora lokaler har ni och vilka hyllsystem är bra alternativ, pris/prestanda …?
Avtånd mellan hyllor? Skall man ha förrådsbackar på hyllorna eller köra utan?
30 augusti, 2010 kl. 13:29 #113659SkatanDeltagareNågon säljer kattleksaker och annan säljer roddbåtar.
Om du inte kan beräkna ditt behov bör du nog starta med lager á la källarn innan du börjar signa hyreskontrakt och investera i lagerhyllor.(Jag har fullförståelse för folk tänker tvärtom, men inte om dom frågar före)30 augusti, 2010 kl. 13:40 #113660bloggusDeltagareSaken är att jag trodde att 80m2 kommer räcka gott och väl, men när man sedan står i lokalen tänkre man direkt att det faktiskt inte är så stort … är helt enkelt rädd att jag beräknar alldeles för lite utrymme. Kan leva med om det blir för stort, men inte för litet?
Jag har fullförståelse för folk tänker tvärtom, men inte om dom frågar före
Vet inte vad du menar riktigt med detta …
30 augusti, 2010 kl. 13:44 #113662sailorcapDeltagareJa, det där med att uppskatta hur mycket utrymme man behöver, det är inte helt lätt om man inte haft lager tidigare. Själv började jag med 80 kvm. Hade en (nästan) full 40 ft container med varor som skulle få plats. Det var precis att allt fick plats på hyllorna.
Nu kommer jag utöka till 160 kvm. För mig är det väldigt lätt att utöka då lokalen bredvid är tom och ligger i anslutning till min nuvarande lokal.
30 augusti, 2010 kl. 13:48 #113663bloggusDeltagareJa, det är lite av problemet för mig. De lokaler jag tittat på är låsta till sina utrymmen, så utökning skulle betyda flytt och vi vet alla hur kul det är.
Du har rätt: har inte haft eller kört med lager så mina uträkningar kan vara för optimistiska.
30 augusti, 2010 kl. 13:55 #113664ParvelitoDeltagareProblemet med kommersiella lokaler är att hyreskontrakten ofta löper på lång tid, 3 år utan möjlighet att säga upp den är inte alls ovanligt. Och då blir det rätt så dyrt att ha fel lagerlokal från början.
400 olika produkter av den storleken du berättar om får du lätt plats med i din lokal, plus plats för packning, sophantering och sådant. Men blir det 6-700 produkter, eller om du börjar plocka hem och ha mer på lager av många artiklar, så kommer du inte trivas längre i den lokalen.
Jag använder Gorm, det var en kostnadsfråga för min del. De allra flesta produkter behöver inte några kartonger, utan man kan stapla dem direkt på hyllan. Plockbackar är dyra, och man måste märka upp dem. Å andra sidan så är yttepyttesmå saker inte så roliga att leta efter, så då är plockbackar ett måste.
Jag är rätt storvuxen, så jag gillar att ha breda gångar. Å andra sidan är jag rätt så lång, så jag har inga problem med hyllor som är två meter höga.
30 augusti, 2010 kl. 17:21 #113668LastbrygganDeltagare…men själv var jag sugen på en hylla från AJ produkter.
Just dom hyllorna från AJ köpte jag när vi flyttade till nya lokaler och dom är grymt stabila. 2.5 meter höga och eftersom de är fristående hos mig så byggde vi sektioner med 4 hyllor i varje sektion. (2 i bredd & 2 i djup)
320 löpmeter hylla blev det och med tanke på att varje hylla är skruvad med 4 bult/bricka/mutter så tog det sin lilla tid att sätta ihop…
AJ har också hyllor som kommer ”färdiga med småbackar”. 6 sådana hyllsektioner har vi och de är jättebra för småprodukter.
Beroende på vad det är för produkter så kan vissa vara i backar och andra staplas. Vi kör blandat, ta en titt på våra lagerbilder och låt dig inspireras. Lagret (Klickbara bilder)
Vårt lager är knappt 200m2 stort och jag hade gärna haft lika mycket till.30 augusti, 2010 kl. 17:31 #113670DanDeltagareEtt tips… börja hemma. När du ser att din affärsidé flyter, börja kolla på lokaler och lagersystem. Detta är extremt onödigt att investera pengar i från början innan du vet om du kommer behöva modifiera din affärsidé för att få den att funka.
Kan du inte börja hemma? Låna en källare som nämndes tidigare, går ofta fixa billigt i en hyresfastighet eller liknande med ett ”slappt” kontrakt som låter dig flytta på dagen och slippa betala hyra sedan.
Det suger att binda upp sig på lokaler i flera år när man växt ur dem på 6 månader, tro mig jag har testat. Skaffa kritisk massa i din verksamhet så kommer du om 3-6 månader veta exakt vad du söker och du kan dessutom förutse om det räcker 2-3 år fram i tiden.
30 augusti, 2010 kl. 17:39 #113671JoelDeltagareMan får plats med mer än man tror om man har någorlunda ordning bland sina lagerhyllor.
Vi började väldigt litet med en lagerlokal (om man nu får kalla den för det) på c:a 30 kvm. Då rymdes arbetsstation, packbord och hyllor med c:a 700 produkter (5-10 av varje produkt). Men visst blev det trångt och absolut inte optimalt(men det går!).
Nu har vi utökat lite med en till lokal i samma ingång men det är fortfarande trångt…
Ang. hyllor så beror det lite på vad du har för budget och vad du har för produkter. Jag gillar Ikeas GORM-hyllor av just den anledningen att de är billiga, lätta att bygga ut (både på höjd och bredd) och enkla att skruva ihop.
/Joel
30 augusti, 2010 kl. 18:53 #113677GregerADeltagareJag har också gått igenom ett par faser. Började hemma, fyllde ett rum och började importera en del som hamnade på vinden och i tvättstugan … efter sex månader skaffade jag en lokal som kändes jättestor (110m3) … efter 4 år så blev det dags för den nuvarande (270m3).
Man kan ha det ganska kompakt, men när man börjar ta in extra folk så går det inte att jobba i allt för trånga utrymmen. Då är man bara ivägen för varandra och det blir enormt ineffektivt.
Trähyllor, typ Gorm eller Ivar, är ganska billiga men obehandlat trä binder en hel del smuts med tiden. Det är lättare att hålla rent o fräscht med lackerade stålhyllor – och de lär också kunna hänga med längre. Men det är mycket utgifter i början, så man kan inte alltid göra det som är långsiktigt bäst.
Lägg produkterna direkt på hyllan i första hand, men småprylar bör man ha i plockbackar.
Du bör inte ha smalare gångar än 1m.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.