Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel tips för start av e-butik

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    leal
    Deltagare

Jag har precis registrerat bolag och ska starta en webshop, men har en del funderingar.

1. Jag har tittat på E-butik kopplat till Specter affärssystem – är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Har funderat på Visma som alternativ, men jag tycker det verkar bra att ha systemet liggande på nätet, så behöver jag inte fundera på backup:er osv.

2. Vilken typ av telefonabonnemang skall jag välja? Jag skulle gärna haft ett 020-nummer, men jag har förstått att det kan bli ganska kostsamt – men jag är rädd för att det inte ser seriöst ut med ett mobilnummer. Är det någon som har något bättre förslag?

Jag är ivrig att komma igång, men vill gärna att det blir bra från början – så alla tips mottages tacksamt!

/Lena

Macondax
    Deltagare

1. Har ingen tidigare erfarenhet av varken Specter eller Vismas Administrationssystem (använder Visma Enskild Firma).

2. Vårt sätt att lösa frågan om ett ”seriöst” nummer, är att använda Cellip och IP-telefoni (IP-telefoni för företag och privat | Cellip). Där kan du enkelt köpa ett fast nummer för 39kr per månad, och skicka samtalen vidare till din mobil. Enkelt, billigt och otroligt snyggt ut till kunden!

Dan
    Deltagare

1. Man kan inte skippa backup pga att det ligger på nätet, lita aldrig på någon och allra minst dig själv. Ha alltid backup oavsett vem som sköter ditt system! Jag har ingen personlig erfarenhet av kombinationen dock.

2. 020-nummer tror jag är lite overkill, vanligt lokalt nummer funkar bra. Jag kör också Cellip och det funkar väl helt okej, men ett tips är att köpa ett mobilpaket med fastpris-abb (ej förmånsbeskattat) som du använder privat och kopplar ett fast nummre till som alias. Det är billigt och smidigt, förutom att du alltid bär med dig företagstelefonen :)

Richie72
    Deltagare

2. Ett nummerabonnemang kan du fixa hos Telia och 3 (tror jag). Du har du ett vanligt fast nummer som går direkt till en mobil (eller vad du nu väljer). Mycket smidigt och ganska billigt även om Cellip kanske är billigare.

Parvelito
    Deltagare

@leal 9068 wrote:

1. Jag har tittat på E-butik kopplat till Specter affärssystem – är det någon som har någon erfarenhet av dessa? Har funderat på Visma som alternativ, men jag tycker det verkar bra att ha systemet liggande på nätet, så behöver jag inte fundera på backup:er osv.

De här webbaserade bokföringsprogrammen vinner en del mark, men det är en liten fälla med dem.

Du är skyldig att hålla dina bokföringshandlingar lagrade så att man kan följa din bokföring i 10 år. (Såg något förslag om att det skulle bli 7 år, någon som vet om det gått igenom?). Om du har hela din bokföring på nätet så sitter du rätt så fast där sedan. Vill du byta måste du ändå betala ditt abonnemang i 10 år till för att ha den tillgång till bokföringen som lagen kräver, eller börja dra ut allt i pappersform.

Är det ett litet bolag med några hundra verifikat per år blir det kanske inte mer än 4-500 sidor per år man bokfört att skriva ut, men är det fler verifikat så räkna med många pärmar per år.

Och ändå så behöver du förmodligen betala i alla fall för ett år till, bara för att kunna ha koll på garantier, fordringar, kundregister och liknande.

Det här med backup är också viktigt. Du är ansvarig för att allt finns tillgängligt. Går leverantören av affärsystemet i konkurs så tycker Skatteverket att det var ju SÅ SYND, och så upprättar de en åtalsanmälan om bokföringsbrott samt försvårande av skattekontroll.

Jag tycker man skall tänka sig för en gång extra innan man flyttar ut företagets nervsystem till en extern aktör.

timmy
    Deltagare

@Dan 9071 wrote:

1. Man kan inte skippa backup pga att det ligger på nätet, lita aldrig på någon och allra minst dig själv. Ha alltid backup oavsett vem som sköter ditt system! Jag har ingen personlig erfarenhet av kombinationen dock.

2. 020-nummer tror jag är lite overkill, vanligt lokalt nummer funkar bra. Jag kör också Cellip och det funkar väl helt okej, men ett tips är att köpa ett mobilpaket med fastpris-abb (ej förmånsbeskattat) som du använder privat och kopplar ett fast nummre till som alias. Det är billigt och smidigt, förutom att du alltid bär med dig företagstelefonen :)

Kan du se om det är ett jobbsamtal eller ett privat på det sättet? När du ringer får du välja vilket nummer som ska visas för mottagaren? Har nämligen funderat på att skaffa en liknande lösning själv

Dan
    Deltagare

Näe det går inte tyvärr, det kräver att man kör Tres Mobila växel har jag fått berättat för mig tyvärr :(

timmy
    Deltagare

Ok, det är tre jag tänkt köra kanske men det skulle förvåna mig om det funkar på iphone. Någon som vet?

Dan
    Deltagare

Funkar för iphone och andriod enligt denna FAQ

3Växel Max – Företag – tre.se

timmy
    Deltagare

Tack igen, får kolla med 3 imon hur det fungerar

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.