Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Bokföringen
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av HodHod.
-
FörfattareInlägg
-
23 augusti, 2010 kl. 14:51 #94832HodHodDeltagare
Hej!
Jag har grubblat ett tag nu om en webbutik kan drivas utan att för den saken skull starta ett företag? Det vore ju toppen för oss nybörjare. Sen undrar jag också om ni kan hänvisa mig till bokföringskurser på nätet eller IRL. Det är den skrämmande biten för mig, det här med skatter, moms osv. för inte vill man att det ska gå åt skogen.
Hur upplever ni att det är, svårt/lätt? Klarar man att hantera bokföringen på egen hand eller ska man överlåta det till någon annan?
Tipsa gärna om hemsidor där man kan läsa om sånt. Tack
23 augusti, 2010 kl. 15:01 #113426GregerADeltagareI och med att du öppnar en webbutik och säljer varor mot betalning så startar du ett företag. Den enklaste formen av företag är en enskild firma, och en sådan kan drivas utan att vara registrerad. Det vanligaste är dock att man registrerar den bl.a för att skydda namnet.
Dock måste du registrera dig för Moms när omsättingen överstiger 30.000:- eller annars kan anse yrkesmässig.
Momsen – hur fungerar den? | Skatteverket [NS4 version]Är man inte alls kunnig inom redovisning bör man överlåta det till någon som kan – eller lära sig.
Sök på Google så hittar du massor av info.
Skatteverket, Bolagsverket, Nutek, foretagande.se, ekonomikonsulter.se, bokforing.info …
23 augusti, 2010 kl. 19:05 #113439flying_cDeltagareJag har tidigare lärt mig en del i och med att jag har haft HB.
Tycker däremot att det är sjukt tråkigt med bokföring och kommer absolut ta hjälp för den biten i kommande bolag.Du får känna efter. Köp eller låna en bok och sätt igång med pluggandet.
23 augusti, 2010 kl. 23:07 #113452HodHodDeltagareGreger-tack för hemsidorna, dom kommer komma till hjälp kan jag lova.
flying-Man kommer ju bli tvungen att lära sig förr eller senare. Jag vill helst inte överlämna en sån viktig del till någon annan om jag kan att klara det själv senare. Men du har nog rätt, får nog återgå till skolbänken igen….suck men det måste göras.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.