Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Behöver inspiration och nya idéer…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    davidgbg
    Deltagare

Hej,

Har tidigare drivit ett par olika webbutiker som varit mer eller mindre framgångsrika. När mitt senaste och mest framgångsrika projekt avslutades så har det varit svårt att att hitta ett område där det känns värt att satsa. Det känns som de flesta brancher redan är överetablerade och jag hittar inga direkta områden där jag kan nischa in mig heller.

Vart brukar ni vända er för inspiration, idéer och nya infallsvinklar. Det här forumet erbjuder ju bra hjälp och inspiration när det gäller att utveckla själva företaget och ehandelsplattformen. Men det är ju inte riktigt det jag söker … :)

Parvelito
    Deltagare

Jag tror du skall fundera över dig själv, och vad du är intresserad av att pyssla med. Kan du hålla på med något som du har intresse av så ökar sannolikheten för att det blir succé, och kanske dessutom inte avslutas utan du kan driva det fram till totalt världsherravälde och en väldig massa pengar.

Seke
    Deltagare

Håller med Parvelito. Välj ett område där du har kunskap om produkterna och marknaden. Och ett intresse så att du brinner för att fortsätta lära dig mer och mer.

Om det är ett område där det redan finns etablerade ehandelsaktörer (vilket det gör i väldigt många fall) så är det extra viktigt att du kan hitta din nisch, där du är bättre än de övriga.

davidgbg
    Deltagare

Det nishområde som jag känner till bäst är cyklar (fixedgear) vilket är ganska smalt men det är också ganska kaptialkrävande vilket är lite synd…

Men jag håller med om allt ni säger, kan man kombinera sitt intresse med sitt företag så är man grymt lyckligt lottad om det fungerar.

Parvelito
    Deltagare

Då kanske du skall titta på cykelgrejer generellt sett? På många mindre orter så har cykelhandlaren fått lägga ned, och det är svårt att hitta även de mest enkla saker utan att sitta och åka långt till grannstäder. Jag anar dessutom att cykelburna människor inte alltid har bil, utan uppskattar att det går att beställa reservdelar via nätet.

Jag kan inte så mycket om cykelmarknaden, men eftersom jag själv bor ”på landet” så ser jag ett möjligt behov i alla fall.

usbgrossisten.se
    Deltagare

Jag vet inte hur det är i cykelbranschen generellt men om jag går till den bransch där jag handlar en del motocrossbranschen så är det väldigt lätt att det blir fel reservdelar man får hemskickat. Givetvis finns det undantag då det gäller de absolut vanligaste delarna såsom plastskärmar och kopplingshandtag.

Detta beror i de flesta fall på att de renodlade ehandlarna inte har samma möjligheter till databaser innehållande ramnummer etc etc där de kan plocka upp den cykel jag kör och hitta delen eller att man själv inte är helt 100 på att beskriva den del jag behöver.

Det kanske är bättre i cykelbranschen för det är aldrig kul att skicka ut en del och sen få plocka hem den för att man skickat fel, marginalen sjunker dramatiskt.

Ska man sedan kunna kombinera sitt intresse med ehandel så ska man ha en del anställda. Om nu intresset inte består i att tejpa och packa produkter i kartonger eller kuvert.

Innan vi kom så pass långt så vi kunde anställa folk som sköter packning och frakt så tyckte inte jag att det kändes som jag jobbade med mitt intresse då man mer eller mindre packade paket dag ut och dag in.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.