Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Butiksnamn som innehåller "outlet"

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    pyhobby
    Deltagare

Jag hamnade precis på en sida som kallar sig för outlet, men som ligger på samma prisnivå som övriga butiker i branschen.
    Är det någon som vet om man får kalla sin butik ”outlet” även om man inte säljer till låga priser?

Parvelito
    Deltagare

Ja, outlet är inte på något sätt skyddat så som t.ex. ordet ”extrapris” är.

pyhobby
    Deltagare

Tänkte nästan det, sen förstår jag visserligen inte anledningen att kalla sig outlet om man inte har lägre priser än normalt i branschen. Kanske lurar det någon vad vet jag:confused:

Parvelito
    Deltagare

Det finns många som skyltar med namn som är svårt att leva upp till. *kungen är väl kanske det vanligaste, men det finns ju också giganter, proffs, fynd, grossister och mycket mer som är tänkt att slå i kunderna att man är stora, billiga, duktiga etc.

teddyjohan
    Deltagare

Jag tror att ursprunget till namnet är att tillverkare eller grossister säljer ut lagervaror (överskott) till lägre priser i en specifik butik. Principen är nog inte att en outlet är billigast utan snarare att man har ett pris som ligger under rek ca pris. Sen har jag sett att en del större företag öppnar mindre butiker på annan ort eller butiker i gallerior med namnet outlet.

För mig betyder det egentligen ingenting. Möjligen anspelar det på ett begränsat utbud med bra (inte rea) priser.

Thomas THL
    Deltagare

@pyhobby 8826 wrote:

Tänkte nästan det, sen förstår jag visserligen inte anledningen att kalla sig outlet om man inte har lägre priser än normalt i branschen. Kanske lurar det någon vad vet jag:confused:

”Lurar” förmodlgen många.
    Rätt övertygad att massor med kunder inte orkar leta vidare utan förutsätter att det inte blir billigare…

Det skulle vara intressant att lägga ut ett antal varor på Ge-Kås i Ullared till ordinariepris + 10% för att se hur många som skulle handla utan att egentligen kolla priset. Man förutsätter att det är billigt.

Parvelito
    Deltagare

Outlets startades under det sena 1970-talet i USA som lite försöksverksamhet från en rad olika producenter av varumärken inom främst konfektionsindustrin. De hade problem med att det alltid i olika kollektioner blev några storlekar, färger eller modeller som sålde mindre än beräknat. Reor var förödande för märkenas status, och dessutom riskerade man att konsumenterna skulle vänta med sina inköp om de visste att de skulle komma en stor rea.

Så man började gå samman och ”in the middle of nowhere” slog man upp enklare köpcentrum där man hade reautförsäljning. Det räckte inte bara med den aviga placeringen av dessa butiker, utan man såg också medvetet till att det i butikerna inte fanns särskilt kompletta sortiment.

Det gick rätt så bra, och man kläckte snart idéen att man borde kunna sälja bort andrasortering den här vägen också. Kläder som hamnat en halv storlek fel, hade en felaktig färgnyans, ojämn infärgning, knapphålen sittandes ett par centimeter fel etc. Men för att man inte skulle förstöra sina märkens image så började man sprätta bort etiketterna som berättade vad det var för märke.

Det gick också bra, och outletförsäljningen gick så bra att fler och fler städer började tycka att det skulle vara en alldeles utomordentligt bra idé om de också kunde ha en outlet där.

Och någonstans där gick det helt åt skogen, för när stora företag erbjuds i princip fri hyra för en butikslokal om de etablerar sig där, så etablerar de sig där. Några knapptryckningar senare var listpriserna höjda 20% och man kunde nu sälja sitt vanliga sortiment för normala priser, men 20% billigare än listpriset.

I Sverige har outlet kommit att betyda små butiker i anslutning till en fabrik eller liknande där man sålt bort andrasortering, överlager, utgångna modeller och garantiåtertaganden. Men mer och mer börjar man tulla också på det och kallar högst ordinära köpcentrum med alldeles normala priser för outlets. Barkarby i Stockholm är ett exempel på det.

Och nu har uttrycket också kommit till E-handelsvärlden, men jag är skeptisk till om det blir någon stor succé att börja regga en massa domäner med outlet i sig.

teddyjohan
    Deltagare

Jag gillar ordet i sig eftersom det låter trendigt och såvitt jag vet i min utökade umgängeskrets är det ingen som faktiskt associerar det med reavaror. Samtidigt får man förstås alltid akta sig för att associera sitt varumärke med billighetsvaror.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.