Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Sköta fakturering av kunder själv?
- Detta ämne har 60 svar, 25 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av martinkiland.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2010 kl. 08:19 #94802energieDeltagare
Efter att ha läst en del på forumet har jag förstått att det finns en del som väljer att sköta faktureringen av kunder själv istället för att använda sig av klarna eller svea.
Så jag skulle vilja veta mer om det funkar bra och om man i tjänar på att sköta det själv jämfört med att lägga ut det?
13 augusti, 2010 kl. 08:28 #113173ParvelitoDeltagareJa, det fungerar bra. Hur mycket man tjänar beror ju på hur man sköter sin administration och hur mycket man får betala för kreditupplysningar och vilka kreditförluster man får. Om det blir billigare jämfört med att använda en faktureringstjänst så blir det vinst om allt annat är lika.
För dem som inte har mer än någon handfull fakturor per dag, och på inte allt för imponerande belopp, så är det nog mest lönsamt att göra det i egen regi. Det är svårt att få en bra deal med faktureringsföretagen, av naturliga skäl. Man är inte en särskilt bra affär för dem. Och det merarbete som det innebär att göra det själv är hanterbart.
13 augusti, 2010 kl. 10:10 #113177SmurfenDeltagareCreditsafe erbjuder ju UC kontroll vid orderbeställning för typ 5 kr styck och dom har ett samarbete med Jurist & Inkasso – Juridik, Delgivningar, Fakturaköp, Reskontraservice, Hyresinkasso, Telefoninkasso för inkasso av fakturor som inte blir betalda
Det är ju inte så jobbigt att lägga i fakturan i paketen och ta avgiften på 39 kronor själv, betalar dom inte fakturan sköter inkassobolaget hela biten så man slipper jaga själv, det är väl det som är tidskrävande.
Inkassobolaget lägger på sina kostnader, 160 kr i inkassoavgift och räntan på den förfallna fakturan, du som butiksägare betalar ingenting och får alltid tillbaka kapitalbeloppet.
Vi räknar på 5000 ordrar mot faktura om året x 39 kronor vilket gör 195,000 istället för att ge bort dessa pengar till Klarna och andra aktörer plus deras års och månadsavgifter.
Täcker ju lönen för den som packar
16 augusti, 2010 kl. 08:45 #113233fotofyndetDeltagareVi har skött faktureringen själva i några år nu, och det fungerar bra. Kreditförlusterna vi har gjort ligger långt under avgifterna för någon faktureringstjänst. Vi använder också Creditsafe’s lösning och det fungerar bra. När någon inte betalar skickar vi en påminnelse själva, sedan låter vi Svensk Betalningskontroll ta över och skicka inkassokrav. De allra flesta betalar påminnelsen, resten på inkassokravet och ett ytterst fåtal betalar inte alls.
En sak jag inte tycker att man ska glömma bort i det här heller är hur det flyter för kunden. Jag och främst min sambo har beställt grejer mot faktura, som sedan returnerats av olika anledningar. Det är i princip omöjligt att få hjälp, den man handlat av hänvisar till Klarna, Klarna hänvisar till säljaren. Jag kan säga att i vårt fall har kostat dessa ett par kunder pga strulet.
16 augusti, 2010 kl. 15:43 #113247StuffBayDeltagareVill passa på att säga hej till allihopa och tacka Dan för ett fint forum, då detta är vårt första inlägg här. Med det sagt:
Vi sköter vår fakturering själva och använder oss utav av kreditkontroller för att försäkra oss om att kunden i fråga inte verkar misstänksam.
Vi har inte ännu (och hoppas inte bli det) blivit lurade och skulle det vara så att det skulle hända så kommer detta ändå vara så mycket billigare än att betala för fakturering.
Men det beror ju på hur man själv känner, man betalar också för en känsla av trygghet och man blir av med lite arbetsbörda (för vissa en börda).
För oss fungerar det bra , för andra sämre. Det är lite subjektivt där tycker jag.
16 augusti, 2010 kl. 16:58 #113248DanDeltagareJag tror att man nästan alltid tjänar på att sköta fakturering själv rent ekonomiskt om man har hyfsad volym.
Dock får man inte glömma att det kostar tid och energi. Jag betalar hellre 100.000 i avgifter om året än 50.000 på 20 bedrägerier. Jag mår sämre av att bli bestulen än att betala avgifter helt enkelt och det är skönt att aldrig tänka på att få betalt eller inte.
Men det är klart att man får omvärdera sina beslut då och då, det handlar ju om rätt mycket pengar. Att fakturera i egen regi för min del skulle innebära följande jobb:
-Säkerställa bra kreditmallar som släpper igenom lika många som Klarna/Svea utan att öka min risk (typ omöjligt men okej jag kan acceptera en viss minskad genomsläppning och hellre pusha kortbetalning då vid ”osäkra” kunder).
-Skapa OCR-system för inläsning av bankfiler. Avsätta tid för inläsning av betalningar varje dag och support gällande fakturor och liknande.
-Ha rutiner för påminnelser (kanske en gång i veckan skulle räcka och den första via e-post eventuellt?)
-Ha rutiner för inkasso och indrivning. Partners, vilka har helautomatiserade system som integrerar med mig?Så för mig som hanterar typ 7-10.000 fakturor om året tror jag det skulle innebära åtminstone 30-40 arbetstimmar i månaden att sköta det helt i egen regi.
Sedan skulle pappers- och utskriftsförbrukningen samt porto för påminnelser osv bli en viss kostnad.
Kreditförlusten kanske kan bli 1-2% eller liknande gissar jag.
Sedan är uppsidan att:
-Alla avgifter är mina. På en snittorder skulle jag gå cirka 15kr plus mot nu utan att ta hänsyn till kostnaderna ovan samt kreditförlusten.
-På påminnelser skulle jag tjäna 50kr skattefritt-porto/utskrift vilket skulle bli kanske…. 500-1000 påminnelser per år.Jag tror jag skulle kunna tjäna 50 papp om året på att sköta det själv, men min ångest skulle nog inte motivera en sådan besparing… jag vet inte, är det bara jag som mår dåligt av att själv ha ansvaret för att få betalt?
16 augusti, 2010 kl. 17:09 #113250sailorcapDeltagareVisst kan jag hålla med Dan om det där att slippa känna sig bestulen.
Nu har vi visserligen inte vart igång länge men det droppar ju in en hel del ”skojare” med jämna mellanrum. En del har precis börjat sin karriär vilket ej märks i register. Men man tar det personligt om någon försöker lura till sig lite varor. Har väl ett par fakturor ute som jag misstänker kommer krävas lång tid att få in. Dock inga hiskliga summor.16 augusti, 2010 kl. 17:26 #113251nordpolenDeltagareJag kommer att kränga lcd-tv med priser på uppåt 7000 kr, tror ni fortfarande att det kan vara en bra idé att fakturera själv?
Inkassobolaget lägger på sina kostnader, 160 kr i inkassoavgift och räntan på den förfallna fakturan, du som butiksägare betalar ingenting och får alltid tillbaka kapitalbeloppet.
Så oavsett om inkassobolaget lyckas driva in betalningen eller ej så får jag ut min fordring? Direkt? Kan inkassobolaget vägra att ta sig an ett fall?
16 augusti, 2010 kl. 17:56 #113254sailorcapDeltagarehemelektronikbranschen är en av den branscher som är mest utsatta för bedrägerier. Jag hade nog inte valt att köra egen fakturering där då det handlar om stora pengar.
16 augusti, 2010 kl. 18:11 #113255ParvelitoDeltagareDan: En rätt OK kalkyl du har där. Generellt sett så tror jag att dina kreditförluster blir betydligt mindre än 1%, annars har du gjort något generalfel vid skapandet av kreditmallen. 0,5% anses högt, under 0,25% är bra.
Nu har du så pass många fakturor att kostnaden till Klarna per faktura är hanterbar. Men om man har en tiondel av vad du har, så blir kostnaderna besvärande höga.
Jag skickar med fakturan i paketet, och har ingen fakturaavgift. Påminnelseavgifterna finansierar det hela så att det går +/- noll, och det är en grym konkurrensfördel i den här branschen.Nordpolen: Dina varor kommer få bedragarna att flocka sig runt dig, så är du inte väldigt duktig på kreditbedömning finns det ingen anledning att göra det själv.
Inga inkassobolag garanterar något i efterskott, det intressanta är hur mycket betalt de vill ha och att de nöjer sig med inkassoavgiften är bra. Jag har sett avtal som inte ens gett 50% av fakturabeloppet tillbaka när de lyckats kassera in pengarna, och det är riktigt uselt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.