Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel dagens klantigaste textstöld

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Katrin Lundgren
    Deltagare

Har fått en del reklamationer från en konkurrents kunder, och har trott att de blandat ihop företagen eftersom det kan vara lätt hänt. Frågade i dag och fick svaret att länken under reklamation på konkurrentens sida går till er…..:confused:

Tänkte att det var konstigt och gick in och kikade och mycket riktigt man har tagit våra ordervillkor rakt av och använder som sina och man har ändrat namnet på länken, dvs länktexten, men missat att ändra själva länken…
    hur pinsamt klantig får man bli som e-handlare? Vet inte om jag ska skratta eller gråta :(:(:D😀

sailorcap
    Deltagare

hahaha…..pinsamt

Parvelito
    Deltagare

Så fick man dagens skratt!

Macondax
    Deltagare

Hehe (dagens skratt som Parvelito sa)… undrar hur seriös denna konkurrent är? Eller är det en dagsslända? :D

Katrin Lundgren
    Deltagare

@Macondax 8659 wrote:

Hehe (dagens skratt som Parvelito sa)… undrar hur seriös denna konkurrent är? Eller är det en dagsslända? :D

Det trista är att det är ett stort känt djurbolag och de har funnits som postorderföretag i 15 år nu innan de började med webbförsäljning för 3-4 år sedan. Hade det varit en liten hobbyfirma hade det varit förståeligt men detta är obegripligt.

Lastbryggan
    Deltagare

Av erfarenhet vet jag att det inte behöver vara dagsländor. För några år sedan kopierade ett relativt nystartat underklädesföretag mina leveransvillkor rakt av. De glömde att byta ut mitt företagsnamn till sitt på samtliga ställen i villkoren, det blev ganska pinsamt (för honom) när jag konfronterade honom med detta.

Företaget vi pratar om blev för något år sedan uppköpta av CDon/Mtg och har idag regelbunden tv-reklam.
    Som minne har jag självklart kvar skärmdumpar på allt :)

Lastbryggan
    Deltagare

@Kodmyran 8655 wrote:

Har fått en del reklamationer från en konkurrents kunder, och har trott att de blandat ihop företagen eftersom det kan vara lätt hänt. Frågade i dag och fick svaret att länken under reklamation på konkurrentens sida går till er…..:confused:

Tänkte att det var konstigt och gick in och kikade och mycket riktigt man har tagit våra ordervillkor rakt av och använder som sina och man har ändrat namnet på länken, dvs länktexten, men missat att ändra själva länken…
    hur pinsamt klantig får man bli som e-handlare? Vet inte om jag ska skratta eller gråta :(:(:D😀

Jag såg när jag kollade dina villkor på copyscape att ytterligare några varit väldigt flinka med ctrl+c…

Hittade nu ytterligare två shoppar som kopierat mina leveransvillkor rakt av. *suck*

Katrin Lundgren
    Deltagare

Ja att de kopieras är jag fullt medveten om, de flesta nya djurbutiker brukar ha mina villkor av någon konstig anledning 😡
    Men att göra det så klantigt, det är totalt galet.

Mony
    Deltagare

Ja det var klantigt men samtidigt otroligt roligt.

Satt och skrattade en lång stund och genast fick jag ju gå in och kolla min egen text som är kopierad både här och där och lite modifierad. :)

Robin
    Deltagare

Ja, jag börjar ledsna rejält på det här med textplagiering. Våra köpvillkor har kopierats både helt och delvis av konkurrenter. Vad gäller köpvillkoren stör jag mig mest på när någon kastat om mina mycket genomtänkta meningar och styckesindelningar så att texten knappt längre går att förstå. Om de frågat om de fick använda hela texten eller delar av den hade jag säkert sagt ja, men att bara kopiera rätt av ”i smyg” tycker jag är rätt så patetiskt.

Mer förbannad blir jag dock på dem som stulit produkttexter och varumärkestexter rätt av. Med den mängden produkter vi har så är det mååånga timmars arbete bakom alla dessa texter och då känns det för jäkligt att några åker snålskjuts på oss. Visst, ibland handlar det om översatta och omarbetade texter från leverantörers hemsidor/kataloger, men jag har svårt att se att någon får till en exakt identisk översättning/omarbetning när det rör sig om texter på 5-10 meningar.

Man får väl helt enkelt påminna sig själv om att det oftast lönar sig att ligga i framkant och att de som kopierar det man själv gör alltid kommer ligga steget efter :)

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.