Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Vems är ansvaret – 3D secure?!
- Detta ämne har 9 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 3 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2010 kl. 18:38 #94769polsenDeltagare
Vilket ansvar har jag som betalningsmottagare när det gäller kortbetalningar.
Låt säga att det kommer in en relativt stor beställning mot kortbetalning.
Ordern skickas men det visar sig sedan att beställningen har gjorts med stulna kortuppgifter. Transaktionen har gått igenom 3D secure. Vidare undersökning visar att bedragaren försökt med flera olika kort innan köpet gått igenom.
Är jag skyldig kolla upp transaktionen innan jag skickar varor eller är jag skyddad?
28 juli, 2010 kl. 18:56 #112881ParvelitoDeltagareDu är skyddad, been there, done that. Du behöver däremot samarbeta lite med inlösaren som säkert vill ha en del uppgifter. Om bedrägerikvoten från din butik blir för stor brukar kortföretagen säga upp avtalet med dig.
29 juli, 2010 kl. 08:22 #112894JimmysDeltagareI juli 2008 hade vi kortbedrägerier för några 100k som vi stoppade och backade korten och då fick vi veta att om bedrägerierna uppgår till 7% av omsättningen så blir vi svartlistade och får ta risken själva. Nu ligger vi långt ifrån det då vi hittar de flesta bedrägerier själva.
29 juli, 2010 kl. 09:42 #112895sailorcapDeltagareHur har ni identifierat att det rört sig om kortbedrägerier?
29 juli, 2010 kl. 11:11 #112896JimmysDeltagareMen det är en känsla man får av vissa order som göra att vi kollar dem. Men hälften av de vi kollar upp är ok.
Om jag ska generalisera så är det en ”större” order med konkurrensutsatta produkter och gärna med ett postnummer som börjar på 21, då kan det vara läge att göra en adresskoll mot kortet. Men det har lugnat ner sig markant på den fronten.29 juli, 2010 kl. 11:32 #112897sailorcapDeltagareHur går ni tillväga när ni gör en adresskoll på kortet?
29 juli, 2010 kl. 12:27 #112900JimmysDeltagareJag kontaktar vår kortinlösare och ber dem göra det. Jag brukar ringa för att få så mycket info jag kan för att kunna ställa diagnosen själv, då de hänt att de avfärdat ett par beställningar som ”bedrägligt köp” trots att det varit ok och det är ju inget vidare. Men vi kontaktar även kunden med lite kontrollfrågor innan vi annullerar en beställning, om det inte är ett klockrent bedrägeri. Men det är lite känsligt, man vill ju inte gärna insinuera någon som bedragare som inte är det…
31 juli, 2010 kl. 17:17 #112929GustavDeltagareOlika inlösare kanske har olika villkor. Men 3D-secure omfattar inte business cards hos vår inlösare. Om ett kort är ett business card går dock inte på något vis att se vid en beställning.
Dvs banken står risken vid alla bedrägerier, förutom om det rör ett business card. Varför vet jag inte. Men jag råder alla att kolla upp villkoren noga. 3D-secure är lite som en försäkring. När det väl kommer till kritan så kan man ge sig f*n på att just det man har råkat ut för inte omfattas av försäkringen.
31 juli, 2010 kl. 19:13 #112930ParvelitoDeltagareVad har du för inlösare då?
31 juli, 2010 kl. 20:55 #112937GregerADeltagareVi har PBS+Auriga och i transaktionssvaret från Auriga får man en parameter som indikerar att det är en 3D-secure transaktion. Tror inte jag sett någon trans som inte har den satt. Men jag hoppas att man kan lita på den … :rolleyes:
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.