Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Sälja från utlandet?

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Anis
    Deltagare

Hej

Har funderat länge på att sälja saker från utlandet (Dubai) till kunder i europa och amerika till bra priser och produkter som är svåra att hitta annars i europa&amerika.

det kommer att ta några leverans dagar o det kostar mer i leverans men varorna är billigare i dubai o kostar kanske det dubbla i ex sverige.

nu undrar jag om det är nån lag man ska följa för att få till gång till marknade i ex sverige?

behöver jag bara tanka på lagarna i landet jag säljer ifrån(dubai) ex ingen skatt att betala.

tacksam för alla svar.

Parvelito
    Deltagare

Allt som kommer från Dubai skall ju tullas och momsas in i EU, och det behöver du ordna med för att dina kunder inte skall ringa till dig och vara tvärförbannade för att de får en saftig räkning på tull, moms och expeditionsavgift.

Utöver det så finns det EU-lagar om varumärken som inte får föras in utan varumärkesinnehavarens tillstånd. Dina varor måste också följa EU:s regelverk om vilka ämnen det är tillverkat av (igår fick t.ex. ICA dra tillbaka ett parti skor som är tillverkat av ett riktigt elakt gift) samt i övrigt vara CE-märkt.

Anis
    Deltagare

tack för svar

jag har en gång fått ett paket på ca 40kg
    och fick betala 20kr/kg och levererad till min address, men då var det privat paket från bekant.

man tullar väll bara om man ska sälja vidare och inte för privat bruk?

dstrombe
    Deltagare

Tull gäller i princip alla varor som kommer utanför EU om jag inte missminner mig.

Parvelito
    Deltagare

Normalt sett så skall allt som kommer in till EU tullas och momsas. Undantag är begagnade saker, eller grejer med ringa värde. Om det var så enkelt att kringgå reglerna för tull och moms skulle ju inga E-handelsföretag som säljer dyrare saker ligga i EU, utan i t.ex. Norge istället och så skulle allt bli 20-30% billigare… Men så är det ju inte :-)

Anis
    Deltagare

dstrombe:
    kanske de ca 20kr/kg var inc tull

parvelito:
    jag som trodde jag var smart :-)

Mony
    Deltagare

Ja det är sura pengar för tull när man tror man handlar billigt. Inget som e-handeln utanför EU talar om utan det kommer som en ”glad” överraskning.

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.