Startsida Forum E-handelsforumet Ekonomi & Företagande Bokföring, sköta själv eller leja bort?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94714
    Caroline
    Deltagare

    Hur gör ni med er bokföring? Själv har jag UniBas men efter en massa krångel med leverantörer där de skickar fel produkter, fel antal, fakturor hit och kreditfakturor dit samt utlandsresor med mässor osv, börjar jag känna att tiden är för knapp för att sitta med alla papper själv. Tilläggas bör väl att jag inte har något vidare stort intresse av bokföring…:(

    Hur gör ni? Fixar ni all bokföring själv eller lejer ni bort arbetet?

    Än så länge har inte affärerna dragit igång på allvar men det känns som att jag skulle vilja använda min tid till marknadsföring osv istället för att registrera fakturor hit och dit (för att inte tala om att hålla reda på nya lagar och regler).

    Hjälp:confused:

    #112455
    Dan
    Deltagare

    Jag gör allt utom bokslutet själv… Håller med dig dock ;)

    Hade inte 70% av arbetet varit att leta efter kvitton och verifikationer hade jag lagt ut det direkt, men känns inte lönt om jag bara slipper 30% av arbetet och får massa dumma frågor på köpet och en bokföring som inte är exakt som jag vill ha den.

    Hur löser man ”leta-papper”-problemet? Kan man outsourca det också.

    #112456
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    jag gör allt själv, kör swedbanks e-bokföring som förenklat livet oerhört för min del. När du betalar fakturorna så bokför du dem samtidigt. På så sätt slipper jag leta papper också :-)

    Bokslutet gjorde jag själv tidigare men när vi blev AB tog vi hjälp nu med första året, men nästa år fixar jag nog det själv igen.

    #112457
    Parvelito
    Deltagare

    Jag gör allt själv, och precis som Dan är inne på så är det kanske inte så tidsbesparande som man tror att leja ut det. Antingen får man betala en väldig massa extratimmar för att bokföringsfirman skall reda ut alla konstigheter, eller så får man lägga en hel del tid själv på att ändå få det i ordning. Det krångliga tror jag i ditt fall inte är att bokföra alla kreditfakturor och delfaktureringar, utan att få koll på att det blivit rätt, och det slipper du ju inte ifrån även om någon annan bokför.

    Bokföringen för mig tar c:a en timme i veckan, lite mer om jag krånglat till det mer än vanligt. En stor del av den tiden är att sortera och ordna pappren.

    #112459
    Skatan
    Deltagare

    Jag jobbar också med Swedbank bokföring, jag betalar fakturorna men har konsult som hjälper mig med resten. Helt enkelt för jag inte tycker det är kul och fokuserar på tjäna mer pengar.

    EDIT: Jobbat med Swedbankssystem med början detta årsskiftet – fungerar riktigt bra. Jag sitter i Shanghai och min redovisningskonsult i Sverige. Mesta av mina leverantörsfakturor kommer per mail.

    #112463
    Mony
    Deltagare

    ..undrar om Nordea har e-bokföring..?

    #112467
    Caroline
    Deltagare

    Ja, när det gäller pappersletar-grejen så har jag den helt under kontroll (faktiskt), jag har mina små högar/pärmar/mappar där jag lägger allting så fort det kommer in…
    Men det är när jag sitter med mina fina små högar som jag liksom inte kan få in det i datorn..gaahh.. När jag nu ska bokföra mina första utkommande fakturor (som går via Klarna) så vet jag inte ens hur jag ska lägga in dom. I UniBas finns en faktureringsdel och det verkar som att det är den enda vägen att gå om man ska bokföra kundfakturor.. ska jag då behöva sitta och skriva om alla Klarnas fakturor i min egen fakturamall??? Jag ska ringa Unicell om detta men nu blev jag så trött att jag la ifrån mig hela sk*ten..;)

    Skatan: Jag hade tänkt göra ungefär som du i så fall, betala alla fakturor osv själv och lämna resten till nån som kan. Vad betalar du för den tjänsten, ungefär? Vad kostar Swedbanks program?

    #112469
    Dan
    Deltagare

    Jag tror inte du ska bokföra dessa som ”kundfakturor”. Det är nog därför det blir strul.

    Se det som kvitton på inbetalningar istället och bokför dem som så. Jag tar konteringen och mina konto enligt basplanen för AB rakt från huvudet så den kan vara felaktig:

    Bankkonto 1920: Debet
    Utgående moms 2611: Kredit
    Försäljning varor 3051: Kredit
    Bankkonto 1920: Kredit (hela klarnas avgift)
    Ingående moms 2641: Debet (momsen på klarnas avgift)
    Factoring 6064: Debet

    #112471
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    @Mony 7977 wrote:

    ..undrar om Nordea har e-bokföring..?

    det är speedledger som har programmet och jag tror att numer kan alla banker använda det, tidigare var det bara swedbank. googla speedledger så hittar du säkert info

    #112473
    Parvelito
    Deltagare

    @Caroline 7981 wrote:

    Men det är när jag sitter med mina fina små högar som jag liksom inte kan få in det i datorn..gaahh.. När jag nu ska bokföra mina första utkommande fakturor (som går via Klarna) så vet jag inte ens hur jag ska lägga in dom. I UniBas finns en faktureringsdel och det verkar som att det är den enda vägen att gå om man ska bokföra kundfakturor..

    De flesta kompletta program har en arbetsgång som bygger på att man gör ”allt” i programmet. Då går det rätt så fort med olika journaler som bokförs automatiskt. Jag använder mitt affärssystem SPCS på det sättet, och vill inte byta bort det.

    Men naturligtvis kan man gå direkt på bokföringsdelen och bokföra direkt mot konton som Dan visade. Det du behöver göra är att skapa små rutiner för de vanligaste dagliga transaktionerna så flyter det på rätt så bra sedan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 14 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.