Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Följesedel
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
28 juni, 2010 kl. 23:01 #94694KiaDeltagare
Jag skickar alltid med följesedel i orders förutom de som beställt med faktura (de får en faktura istället). Nu funderar jag på att införa e-följesedel istället. Det matchar företagets miljöprofil bättre än att skicka med ”onödigt” papper som de flesta i alla fall säkert knappt tittar på och sedan kastar. Som det fungerar nu så får kunden ett bekräftelsemail samt ett mail om att ordern är skickad. I det senare mailet tänker jag mig att en e-följesedel även kan ingå. Inte som en bifogad fil, utan något man ser direkt i mailet.
Någon som testat detta? Finns det någon regel som säger att man alltid måste bifoga en pappers följesedel? Vad tror ni om tanken?
29 juni, 2010 kl. 01:57 #112261ParvelitoDeltagareDet finns regler om att man måste bifoga information om ångerrätten och att det måste vara otvetydigt vem paketet kommer ifrån. Däremot är inte begreppet följesedel/packsedel hugget i sten, men följesedeln kan ju vara bärare av den information som måste finnas.
Jag tror också att kunderna uppskattar att kunna pricka av direkt vad de har fått mot en följesedel. Jag tror inte att när man har en hel låda framför sig med produkter som man utan tvekan skulle kunna klara sig utan, ser det som något väldigt miljöpåverkande att det ligger ett återvinningsbart papper där i med bra information. Jag tror också att en följesedel är bra för dig när du packar paketet för att kunna checka av att allt kommit med.
Så mitt svar är att jag tycker det är en dålig idé att skippa den fysiska följesedeln.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.