Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Fysisk handel med E-handel – Frågor!
- Detta ämne har 7 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av Tomas.
-
FörfattareInlägg
-
14 juni, 2010 kl. 17:38 #94637FredbizDeltagare
Hejsan!
Detta blir min första tråd med en rad frågor som jag hoppas ni kan svara på men först lite bakgrund till min affärsidé.För tillfället driver en nära bekant till mig en fysisk klädbutik som ligger centralt i någon stad i Sverige. Tanken är nu att jag tillsammans med personen i affären ska vidareutveckla verksamheten och sälja samma kläder på internet via en E-handelsbutik. E-handlesbutiken kommer då ligga i samband med lagret hos den fysiska butiken.
Nu till några (av många) frågor
Ekonomi och företag
1. E-handelsbutiken kommer alltså vara integrerad med den fysiska klädbutiken, inte nödvändigtvis med samma namn men med samma lager och utbud. Är detta i sig något problem? De kommer att verka under samma AB.
2. Om ett alternativ är att sätta E-handlen på mig via F-skatt, kan man då fortfarande ha samma lager? Antar såklart inte det.
Plattform mm
Har läst en del trådar gällande plattformar här på forumet och har kommit fram till att köra Prestashops med prestaworks som host.
3. Vad tillkommer mer än prestaworks och prestashop rent webmässigt? Moduler osv för att få en fungerande E-handel?
Betalning och frakt
4. Vilka betalningslösningar är att föredra? Vad kostar dessa?
5. Vilken fraktmetod rekommenderar ni? Antar att man kan skicka kläderna i påsar osv, vart kan man köpa dessa isf?
6. Rent fraktmässigt när det gäller kläder, någon som har något tips på skydd av plaggen osv eller räcker det med att plaggen är inplastade samt att de skickas i en plastpåse / brev?
7. Retur hur ska man lösa detta? Ska man bjuda på returkostnaden och isf hur fungerar detta i praktiken?
Övrigt
8. Bilder på produkterna, hur tar ni dessa? Ska man ha en vit bakgrund och försöka plåta så bra som möjligt eller kör ni leverantörsbilder?
9. Övriga dokument så som följesedlar osv har ni mallar för dessa? Isf finns det ngn fin metod med prestashops där man kan skriva ut sånna saker?
Detta var några frågor som jag kommer på så här på en gång men antar att det blir fler framöver
Hoppas någon har lust att svara på en del frågor åtminstonde.
14 juni, 2010 kl. 18:57 #111699MonyDeltagareSvar på nr 8
Jag tar dem själv med systemkamera som jag sedan modifierar i photoshop. Har inte råd med proffsstudio just nu
Vissa bilder frilägger jag till vit bakgrund och vissa vill jag ha kvar i orginal.
14 juni, 2010 kl. 19:27 #111703DanDeltagare1. Inget problem, men självklart inte smärtfritt då e-handeln måste prata med butikens lagersystem/kassasystem/affärssystem eller vad ni nu kör så att lager och priser är i synk.
2. Ja i teorin är det inget problem. Butiken får fakturera dig för det du säljer då såklart.
3. Avtal med faktureringsbolag och kortbetalning. I princip inget annat, men designen kanske man bör betala lite extra för om man vill ha något som står ut.
4. Faktura och kort. Info finns i headern här på http://www.ehandel.se
5. Posten Brev funkar bra. går att köpa på quill.se, packoplock.se unitek.se. Mail Tuff heter de slitstarka vattentäta påsarna som många klädesbutiker använder. Gör en självkostnadskalkyl för att ta reda på när försändelsen bör bli spårbar för att minska risk för bedrägeri.
6. Mail tuff som sagt, funkar fint.
7. Valfritt, vissa bjuder på returfrakt, vissa inte. Hur det fungerar är att du kör antingen en Frisvarslösning eller ger ut frimärken/returfraktsedel till kunden.
8. Leverantörsbilder sparar tid och pengar, men har nackdelar. För bäst resultat och enhetlighet ska man ta egna bilder men kläder är extra svårt att fota då de gör sig bäst på modeller… och bra modeller kostar pengar/tid samt en bra fotograf.
9. Bör skrivas ut automatiskt ur ditt e-handelssystem/affärssystem annars slösar du bort din tid Vet ej vad prestashop har för ordersida och hur bra den är att skicka med, någon annan som kör deras plattform kan säkert svara på det.
14 juni, 2010 kl. 19:53 #111705TomasDeltagare1 och 9. Jag har Prestashop kopplat till Specter AB, Webb-baserade lösningar för ditt företag! Där kan man plocka på de moduler man behöver, ex flera lager, fysisk butik, kassa, bokföring mm i den omfattning man behöver. Jag skriver inte ut något från Prestashop utan gör det via Specter, ex faktura. Brukar inte skriva ut följesedel, men det skapas automatiskt.
14 juni, 2010 kl. 19:56 #111706FredbizDeltagareTack för grymt bra svar Dan!
Antar att det blir enklast att köra integrerad E-butik med affären. Tipset med Mail tuff låter också riktigt bra!Angående att systemet måste kunna kommunicera så kan man väl sköta det manuellt till en början när allt är nytt och förmodligen inte så många ordrar trillar in? Eller ska man satsa på någon lösning som håller för fler beställningar. Antar att det senare är mer smart
14 juni, 2010 kl. 19:57 #111707DanDeltagareBeror på hur seriös satsningen är. Om du tänker lyckas och inte bara ”testar lite” så ska du bygga för automation från början om det inte kostar för mycket.
Lösningar som är manuella havererar alltid när det börjar gå bra och då har man inte råd att fixa det
14 juni, 2010 kl. 20:07 #111709FredbizDeltagareHehe helt rätt Dan.
Tomas: Var in och läste lite om Specter och det verkade riktigt intressant! Vad är det som du kör där som du inte får ut direkt via Prestashop? Känns som att man med specter kan få en del dubbla funktioner som redan finns i Presta. Dock verkar det riktigt praktiskt. Däremot så kostade det ju en del vilket man kanske kan förstå.
14 juni, 2010 kl. 20:44 #111713TomasDeltagare@Fredbiz 7143 wrote:
Hehe helt rätt Dan.
Tomas: Var in och läste lite om Specter och det verkade riktigt intressant! Vad är det som du kör där som du inte får ut direkt via Prestashop? Känns som att man med specter kan få en del dubbla funktioner som redan finns i Presta. Dock verkar det riktigt praktiskt. Däremot så kostade det ju en del vilket man kanske kan förstå.
Ja, det blir lite kaka på kaka, men jag har gjort så att jag använder Specter till lager order och fakturering. Ordrarna går direkt in i Specter. Jag får en del telefonorder också och tycker det fungerar rätt bra att manuellt lägga till nya kunder och order. Det är bättre anpassat för en svensk firma än Prestashop och ett system som känns stabilt och uppdateras och gör livet lite enklare tycker jag. Jag får ut en bra fakturerings- och inbetalningsrapport som jag lämnar till min bokföringsbyrå. Fakturerar i egen regi, gör man inte det kanske behovet inte är lika stort, men som sagt, jag tycker Specter är bättre på det administrativa än jag upplever Prestashop. Prestahop är bättre ut mot kund. Och jag tycker Prestashop är så billigt att jag har råd att plocka på några arbetsbesparande moduler från Specter.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.