Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › mitt lager flyttar, eller sagan om tredejpartslogistik erfarenheter
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av fotofyndet.
-
FörfattareInlägg
-
4 juni, 2010 kl. 13:29 #94598Katrin LundgrenDeltagare
Håhåjaja, efter massor med funderingar hit och dit och massor med räknande, kalkylerande så flyttar jag nu mitt lager.
Som ni säkert minns så hade jag en massa funderingar för ett tag sedan om allt mellan himmel och jord gällande lager och nu tänkte jag berätta lite om bakgrunden till alla frågor och hur allt löst sig.
Som en del av er vet så har jag haft mitt lager hos e-logistik i snart fyra år. Det har fungerat jättebra och jag har varit supernöjd, även om jag bytt kontaktpersoner och företagets ägande förändrats under resans gång. Det enda som varit sig likt under de här åren har tack och lov varit min underbara packare:)
Under vintern/våren fick jag en del signaler från olika håll att något inte riktigt var som det skulle med e-logistiks ekonomi. Postavtalen försvann vilket påverkade de kunder som använde dem, och vi kunder fick höjningar av våra avtal, och då snackar vi rejäl höjning. I mitt fall innebar det ca 20 000 kr mer i månaden, vilket inte är småpengar….. dessutom otroligt dåligt tajmat eftersom det var bara några månader sedan jag förhandlat om mina avtal. Jag protesterade och fick ner höjningen något, så att den var uthärdlig i alla fall men….
Efter en kreditupplysning uppenbarade sig en hel del skulder, i flera av de bolag som har att göra med e-logistik och i samband med det började jag se över hur jag skulle göra med mitt lager. Jag la en kreditbevakning på e-logistik och skulderna tickade uppåt vilket gjorde att jag verkligen började fundera och kände mig lite småstressad. Samtidigt som jag pratade med min kontaktperson på e-logstik som talade om att man nu tagit in en ”företagsstädare” som såg över situationen och att siffrorna var på väg att peka på plus igen. Det kändes som dags att agera nu!
Steg 1 var att genast fixa ett eget fraktavtal eftersom jag inte litade längre på att e-logistik verkligen skulle finnas kvar någon lägre tid, och att vakna upp och inte kunna skicka paket en dag, är verkligen inte en drömsituation för en e-handlare. Jag förhandlade runt och det slutade med att jag numer kör ett eget Schenker avtal, i stället för via e-logistiks avtal. Det räknade jag med skulle köpa mig lite tid och göra en flytt enklare senare.
Steg 2 var att se om det var mer billigt och effektivt att ta hem lagret och anställa. Jag kontaktade allt från Arbetsförmedlingen till Samhall och olika bemanningsföretag och tog in offerter. Jag räknade mig blå i ansiktet och kom fram till att i mitt fall är det inte lönsamt av ekonomiska skäl att ta hem lagret, utan det blir i slutänden samma kostnad, och ger mig mer eget arbete. Men att jag ändå ville göra det pga säkerhetskäl, för jag ville inte bli inblandad OM konkurs skulle uppstå. I samband med allt detta så kom ett mail från e-logistik att företaget befinner sig under rekonstruktion, men att det ska fortsätta att fungera som vanligt under denna. Det gör i alla fall att jag blir lite misstänksam. Visst kan man som företag klara en rekonstruktion, men det kan också gå illa, så jag bestämde mig då på stående fot att nu är det dags att flytta lagret.
Steg 3 var att undersöka de andra tredjepartslogistikalternativ som finns för att inte göra något förhastat. (Jag vill ogärna hyra lokaler och anställa folk om jag inte kommer billigare undan att hantera paketen själv, än att någon annan gör det, dessutom är det ganska dyrt att flytta ett helt lager 60 mil) och nu är jag äntligen klar och har tagit ett beslut.
Vad det blev? Jo jag kommer att flytta mitt lager till ett nytt tredjepartslogistikföretag. Partnerlogistik AB. Det ägs av de människor jag samarbetade med på Elogistik för fyra år sedan när jag först blev kund, så jag känner mig trygg att flytta dit då vårt samarbete flöt mycket bra då.
Jag kan till och med behålla min underbara packare som kommer att flytta med till det nya företaget, så i stället för en flytt på 60 mil, investeringar i lagerprylar och nyanställning av personal, så blir det en flytt på 2 mil, och ett rimligt avtal med samma packare som redan kan mina produkter, så kompetensen bibehålls, fast under ett nytt företag:DDet här har varit en lång och många gånger trist och väldigt stressande erfarenhet, som gör att i stort sett alla andra saker jag skulle gjort under våren har fått läggas på is. Jag inser att mitt inlägg blev superlångt, men jag ville ändå berätta den här historien för att delge erfarenheter som kanske kan hjälpa någon annan.
Nu flyttrear jag för fullt och den 30 Juni går flyttlasset. De nya logistikföretaget står stand by ifall jag behöver tidigarelägga om ngt oförutsett händer, så håll tummarna att det går bra är ni snälla
4 juni, 2010 kl. 13:52 #111264ParvelitoDeltagareNyttigt att läsa, tack för att du delar med dig.
Jag tycker att det viktigaste är att man inte lägger alla ägg i samma korg hela tiden, och att man har koll på de korgar man lagt sina ägg i, precis som du har gjort. Det här med redundans och kunskaper i hur man gör alla delar är jätteviktigt. Tyvärr så målar vi småföretagare ofta in oss i ett hörn genom att vi anlitar EN leverantör av högst väsentliga och kritiska delar i vår verksamhet, och sedan litar på att det skall gå bra.
4 juni, 2010 kl. 13:57 #111265friedrichDeltagareTycker det var mkt proaktivt och klokt agerat.
Det skullle vara intressant att ta del av vilka nyckeltal ni använder er av när ni räknar.
vad är tex kostnaden ni betalar för att extern part hanterar uppackning, plockning och utskickning?Faktum är att det skulle vara intressant att ta del av liknande resonemang för kundtjänst om ngn nu har uppigifter att dela med sig av.
Trevlig helg
johan4 juni, 2010 kl. 14:08 #111266GregerADeltagareDet låter som en kanonlösning för dig.
Grattis!
4 juni, 2010 kl. 14:12 #111268Katrin LundgrenDeltagare@GregerA 6662 wrote:
Det låter som en kanonlösning för dig.
Grattis!
Tack, jag tror det blir bra, och sedan kommer vi även att börja samarbeta med vår butiksklösning framöver. De är mycket intresserade av en butik med inbyggt lagersystem, så jag tror mycket gott kommer att komma utav detta, den hemska våren till trots.
11 juni, 2010 kl. 19:27 #111573fotofyndetDeltagareMycket intressant inlägg, även om det inte är aktuellt med tredjepartslogistik för oss. Att hålla koll på sina leverantörer och fördjupa sig om en känsla att allt inte står rätt till kommer i maggropen gäller ju även inom andra områden.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.