Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Stora e-handeldagarna
- Detta ämne har 17 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av Katrin Lundgren.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2010 kl. 14:06 #94563Katrin LundgrenDeltagare
Jag hade inte möjlighet att vara med hela tiden som planen var eftersom anat kom i vägen, men ville ändå berätta lite från de delar jag var med på i går. Jag åkte ner och var med på eftermiddagen, eftersom tiden inte räckte till mer.
Jag går raskt på det jag tyckte var det intressantaste delarna.
En kille som var interaktionsdesigner och pratade mycket om eyetrackingstudier. Dvs att göra användarstudier på sin webbplats för att hitta de punkter som behöver förbättras. Via eyetracking ser du då enkelt vart kunderna tittar, oftast är kundens fokusområden väldigt snäva, inte mer än en tumnagel stora, så det gäller verkligen att vara tydlig på sin sajt. Han visade några exemple på hur man förändrat Ginzas kassa efter sådan studier. Ginza hade även använt andra verktyg som gjorde att man kunde se hur kunderna rörde sig på sajten. En otroligt bra och tänkvärd presentation.
Han tyckte också att även om man inte har råd att göra eyetrackingstudier så kan man alltid göra enkla användartester. Låt en användare få en enkel uppgift att testa och ställ dig bakom henne eller honom och se vart han klickar och hur han gör. Om målet är att användaren ska handla be honom köpa 2-3 saker och se hur han klarar av det. Man lär sig otroligt mycket på det. För att hitta användare rekommenderar han att försöka hitta folk i bekantskapskretsen som tillhör målgruppen, alt ta riktiga kunder.
Undersökningar som gjorts har visat att med så få användare som testar som 3-5 st hittar man ca 80 % av flaskhalsarna, sedan börjar användarna hitta samma problem och vid ca 8-10 användare hittar man i stort sett alla problem med sajten. Enkla saker som alla kan göra för att förbättra sina butiker.
Keynotetalaren Bryan Isenberg var intressant. Det intressanta tyckte jag är att höra lite hur man resonerar kring e-handel i USA, för visst finns det kulturella skillnader. Han gav 21 tips på vad man kan göra för att öka sin conversion rate. Han visade också ett antal företag som hade en conversionrate på över 25 %, och till och med ännu högre och hur de nått dit, dvs med hårt arbete och en konsekvens mellan annosering, landningssidor, utcheckning. Normal conversion rate låg i USA på ca 3-4 %, och vi kom fram till att i Sverige ligger den på 2-3 %. ( jag är lite fundersam för jag hade för mig att jag läst någonstans att det är rätt normalt att ca 1 person på 100 besökare handlar och det ger lägre cr., vad säger ni?)
Som sagt otroligt intressant. Dock tror jag att en del av detta är svårare att omsätta på svensk marknad. Han tyckte även att it avdelningar var jobbiga för de satte alltid käppar i hjulen för marknadsavdelnignarna i och med att de sa att saker var svåra att genomföra och att de behövde utredas. Jag kände mig lite som it avdelning när jag själv började fundera över extraerbjudanden som läggs till efter utcheckning och hur det skulle fungera att göra. Jag såg en del hinder i och med att vi i Sverige har PCI certifiering och alltså inte kan reservera och dra pengar från kundernas kort på samma sätt som i USA. Dock var flera av hans tips tänkvärda, men man ska nog ha i minnet att amerikanska webbsidor är byggda lite annorlunda designmässigt än svenska och frågan är vad svenskarna säger om våra sajter börjar se ut som victorias secret?
Han pratade också mycket om att man måste förstå sina kunder och anpassa sajterna efter dem, vilket stämmer vart du än finns tycker jag.Nu har jag babblat länge nog men hoppas någon av er fick ut något av mitt svammel
20 maj, 2010 kl. 16:27 #110939danielanderssonDeltagare@Kodmyran 6293 wrote:
En kille som var interaktionsdesigner och pratade mycket om eyetrackingstudier. Dvs att göra användarstudier på sin webbplats för att hitta de punkter som behöver förbättras. Via eyetracking ser du då enkelt vart kunderna tittar, oftast är kundens fokusområden väldigt snäva, inte mer än en tumnagel stora, så det gäller verkligen att vara tydlig på sin sajt. Han visade några exemple på hur man förändrat Ginzas kassa efter sådan studier. Ginza hade även använt andra verktyg som gjorde att man kunde se hur kunderna rörde sig på sajten. En otroligt bra och tänkvärd presentation.
Han tyckte också att även om man inte har råd att göra eyetrackingstudier så kan man alltid göra enkla användartester.
Snackar vi riktig eye-tracking med en kamera/mojäng framför användaren/på skärmen eller något i stil med Crazy Egg – Visualize Your Visitors ?
20 maj, 2010 kl. 16:54 #110941Katrin LundgrenDeltagareVi snackar riktig eyetracking
20 maj, 2010 kl. 20:55 #110946GregerADeltagareJo, det är intressanta områden.
Undrar om man inte skulle kunna installera nån liten app som loggar musrörelserna, och sedan kan man spela upp det – dels för att se var besökaren pekar – men också för att se vad som tar lång tid och tyder på tvekan.
Crazy Egg verkade ”bara” logga klicken om jag förstod det rätt. Man kan nog inte få nån tidsskala i den analysen.Men det är klart, man kan ju stå bakom o titta på också …
Man kan nog få till 100% conversion rate om man bara marknadsför sig tillräckligt smalt … :rolleyes: … så jag vet inte om den siffran betyder så jättemycket för mig. Intressant vore dock att få veta om besökaren gick vidare till nån annan sida och handlade där i stället. Kanske ännu en liten app … 😮
21 maj, 2010 kl. 07:10 #110953Katrin LundgrenDeltagarei Analytics ser du väl samma sak som i crazy egg för där loggas ju också klicken om jag inte minns fel
21 maj, 2010 kl. 07:14 #110954MonyDeltagareVad betyder conversion rate?
21 maj, 2010 kl. 07:15 #110956ParvelitoDeltagare21 maj, 2010 kl. 07:21 #110957danielanderssonDeltagare@Kodmyran 6309 wrote:
i Analytics ser du väl samma sak som i crazy egg för där loggas ju också klicken om jag inte minns fel
Nja, Crazy Egg ger dig en liten fin heatmap om exakt vart folk klickar. Har inte sett något sådant i analytics.. ?
Vi upptäckte lite nya grejer med Crazy Egg (folk klickar konstigt!).
21 maj, 2010 kl. 07:25 #110959Katrin LundgrenDeltagareNej, men där ser du vilka länkar, knappar och liknande folk klickar på och hur många % har jag för mig. Att folk klickar på saker som inte är länkar ser du inte
21 maj, 2010 kl. 07:39 #110962danielanderssonDeltagare@Kodmyran 6315 wrote:
Nej, men där ser du vilka länkar, knappar och liknande folk klickar på och hur många % har jag för mig. Att folk klickar på saker som inte är länkar ser du inte
Åhfasen, vart hittar du detta?
Ser man VART på knappar/länkar folk klickar också?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.