Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Dagens bedrägeriförsök
- Detta ämne har 15 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av usbgrossisten.se.
-
FörfattareInlägg
-
18 maj, 2010 kl. 20:56 #94559TomasDeltagare
Kanske vi kan dela med oss lite om hur era mindre lyckade affärer ser ut. Ej utlösta paket verkar vanligt har bara hänt mig ett par gånger på fem år. Vanligare är att folk beställer stort och dyrt och i lite konstiga kombinationer, naturligtvis alltid mot faktura:rolleyes:
De tar en ”rövare” och hoppas väl på att det ska gå igenom. Sköter faktureringen själv och i början blev jag blåst ibland, numera väldigt sällan.
Nedan de två senaste dagarnas försök till lurendrejeri.
Nedan en dump på hur det kan se ut då man kontrollerar en kund som försöker handla mot faktura trots att det framgår av villkoren att har man betalningsanmärkningar är det förskott som gäller. I det här fallet en kvinna född -58. Vanligare är män från 60- 70- & 80-talet.
En annan försökte köpa en båt för leverans tvärs halva Sverige också mot faktura. Den personen (om det verkligen är köparen) har inga betalningsanmärkningar. Men kolla sökfrasen han kom till min webshop på, fulfiske efter varor mot faktura, säkert ju dyrare desto bättre, vad är inte så noga bara det går att sälja på Blocket sen och tjäna en slant och blåsa ehandlaren.
Under mina fem år som ehandlare har det nästan uteslutande handlat om Skåne och Västra götaland som de oärliga beställningarna kommer ifrån.
Hur ser era blåsningsförsök ut?
18 maj, 2010 kl. 21:48 #110892GregerADeltagareJo, en o annan sån har man råkat ut för. När det är en äldre kvinna som beställer, men email-adressen heter nåt med cheva77 eller bosse33 så blir jag också liiiiite misstänksam. Ibland, när en order verkar lite underlig, har jag kollat fler personer som bor på samma adress, och jodå, åtminstone en med betalningsanmärkning finns i hushållet.
Undrar varför han inte passade på att beställa båten inslagen i presentpapper …
18 maj, 2010 kl. 22:13 #110894ParvelitoDeltagareDitt första fall förekommer ofta, och de är egentligen ganska så enkla att avslöja, bara man tar sina kreditupplysningar. Ibland när väldigt unga människor handlar, som rätt nyligen fyllt 18, får man lov att kolla deras föräldrar också. Har hittat två på det sättet, och det är mycket fult av dem att utnyttja sina barn på det viset.
Ditt andra fall är en jobbigare grej. Det finns en klar nackdel med alla sociala medier och att folk skall berätta om allt de gör på fejan, i bloggar och på forum. Om en bedragare VET att du är på resa på andra sidan jordklotet i ett antal veckor, så hinner de kapa din identitet och beställa fanatiska mängder saker innan du har chansen att ens opponera dig. Det finns ju tyvärr inget sätt att markera i kreditregistren att man inte är i Sverige när man som 25-åring gör en sex månader lång backpackerresa.
Senaste grejen jag råkade ut för såg ut så här:
-Kund handlar DYRT med stulet kontokortsnummer, anger en identitet som existerar (nästan i alla fall, de bytte ut vägen mot gatan).
– Paketet levereras spårbart med DHL Servicepoint, aviseras till anonym mailadress typ very_horny_gasapag@hotmail.com.
– Bedragaren förfalskar en fullmakt att hämta ut paket, som ombudet godkänner.
– Hos ombudet är det då någon helt annan än adressaten som hämtat ut det och visat leg. Legitimationen som visades var dessutom förlustanmäld…
– Polisen lägger ned ärendet eftersom spaningsuppslag saknas.Tyvärr fungerar det här scenariot också med fakturor, det behöver ju inte vara kort.
Enligt polisen var det här inte alls särskilt unikt, utan det är så de jobbar. Polisen anar att det åtminstone ibland finns medhjälpare hos ombudet, vare sig det är Posten, DHL eller Schenker. Det finns så många ombud, där det jobbar mängder av människor som extra, som praktikanter etc att det går inte att ha koll på dem alla. I många fall går det inte att spåra vem hos ett ombud som lämnat ut ett paket.
19 maj, 2010 kl. 02:00 #110897MagnusDeltagareKan du se i själva order-hanteringen vilket ord som kunden sökte på när de kom till e-butiken.
I sådana fall borde man ha något varningsflagg på vissa sökord.19 maj, 2010 kl. 10:07 #110908Lilla IvyDeltagareJag hade fakturering själv en vecka – rekomenderar INTE det.
Så mycket bekymmer med påminnelser, folk som blir okontaktbara och inte betalar fakturor – inkasso är ju inte värt på en order på 300:-.
Min första stora faktura på Klarna var ett bedrägeriförsök som gick igenom hos dem.
En stackars äldre herre ringde och undrade varför han fått avisering om att hämta ut ett paket i en ort 30 mil bort.
En order på 4000:- – jag hann stoppa utlämningen. Det var olika namn på den som skulle hämta och telefon och mailadressen….
Kanske fungerar om man handlar med företag – men inte med privatpersoner…
19 maj, 2010 kl. 10:11 #110909TomasDeltagare@Lilla Ivy 6262 wrote:
Jag hade fakturering själv en vecka – rekomenderar INTE det.
Kanske fungerar om man handlar med företag – men inte med privatpersoner…Jag har haft det i fem år till 98% privatpersoner. Blivit lurad kanske 5 ggr, fler försök har naturligtvis gjorts. Men det går inte att generellt säga att det inte går att hantera faktura själv till privatpersoner. Det är mycket stor skillnad på olika kundgrupper, det är ett som är säkert. Så det beror nog på först och främst vad man säljer = vilket klientel man attraherar.
19 maj, 2010 kl. 10:18 #110912Lilla IvyDeltagareJag hade kreditupplysning på varenda kund via Ratsit – men ändå blev det en massa bekymmer – speciellt med påminnelser.
19 maj, 2010 kl. 10:52 #110914ParvelitoDeltagarePåminnelserna är rätt så lönsamma. 50kr lägger jag på i påminnelseavgift när jag skickar ut dem, och 70% betalar den avgiften.
Hittills är mina kundförluster på egenhanterad faktura NOLL kr.
19 maj, 2010 kl. 20:38 #110927PlanmakerDeltagareMycket intressanta inlägg allihopa. Tänkte köra fakturering i egen regi till att börja med men en del av de tidigare inläggen är ju fruktansvärda ögonöppnare.
Nu tror nog även jag att det troligtvis beror lite på vad man säljer, men budskapen är tydliga, ta kreditupplysning om inte kunden redan är känd.20 maj, 2010 kl. 07:05 #110932Katrin LundgrenDeltagareKreditupplysning är ett måste. Som ni säger är det otroligt mycket beroende på vad man säljer om det sker mycket bedrägeriförsök eller ej. kattlådor är inte så populärt att lura till sig tack och lov, men betalningsmoralen är inte lika upplyftande, varför jag inte sköter det själv. Jag skulle bli tokig på att hantera påminnelserna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.