Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › SSL-certifikat
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av JimmyK.
-
FörfattareInlägg
-
18 maj, 2010 kl. 13:21 #94555JimmyKDeltagare
Finns här någon som vill förklara SSL-certifikat för mig?
Jag hajar att det har med säkerhet & kryptering att göra, tror jag. Men hur viktigt är det med ett eget certifikat?
Just nu ”lånar” jag detta av butiksleverantören, bra eller dåligt?
Påverkar det SEO negativt?/Jimmy :confused:
18 maj, 2010 kl. 19:45 #110890GregerADeltagareJag kan ju försöka förklara.
Certifikatet skall bekräfta för besökaren att han verkligen är på din site, och inte på någon annan. Därför måste certifikatet vara utfärdat för din domän.
Ett delat certifikat ger ingen bekräftelse av att man verkligen är på rätt site. De flesta browsers ger också varningar om identiteten inte kan bekräftas, och det känns kanske inte så tryggt för en besökare.
Det hjälper dock till att kryptera trafiken, så att den inte kan avlyssnas. Därför är det ändå viss nytta med ett delat certifikat.
Edit: möjligen kan det vara negativt för SEO om platsen inte kan bekräftas, men annars gör det varken till eller från
19 maj, 2010 kl. 01:25 #110895WebbotDeltagare@GregerA 6241 wrote:
Edit: möjligen kan det vara negativt för SEO om platsen inte kan bekräftas, men annars gör det varken till eller från
Så länge man inte valt att köra hela webbplatsen enbart under https, så lär nog delat eller eget cert. ha noll i inverkan på SEO.
19 maj, 2010 kl. 01:54 #110896MagnusDeltagareNär kunden hade betalat via payson eller Certitrade och skulle slutföra ordern i e-butiken sa webbläsaren: ”nu går ni från en säker webbplats till en osäker webplats” (kommer inte ihåg exakta formuleringen).
Då släckte många kunder ner webbläsaren och slutförde aldrig affären i e-butiken . Då köpte jag en ssl lösning, det löste sådana problem.I vilket fall som helst skapar det osäkerhet när webbläsaren säger att det är en osäker webbplats.
19 maj, 2010 kl. 08:35 #110907JimmyKDeltagareTack för era svar.
Jag har köpt till ett eget certifikat nu, dumt att göra kunderna tveksamma i onödan!/Jimmy
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.