Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Affärsplan
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av Mony.
-
FörfattareInlägg
-
9 maj, 2010 kl. 18:31 #94533MonyDeltagare
Har ni gjort det? Om ja, gjorde ni det innan ni satte igång?
Har själv inte tänkt på affärsplan förräns för 10 minuter sedan. Kom ihåg att min lärare i företagsekonomi sa att detta var väldigt viktigt :rolleyes:
9 maj, 2010 kl. 20:15 #110660sailorcapDeltagareViktigt å viktigt. Jo det är bra att ha en affärsplan. Varför? Det gör att man kanske tänker efter lite mer och konkretiserar. Med affärsplanen har du en form av plan dessutom som visar hur du tänkt/ska få företaget framåt. Visst har man ofta det mesta i huvudet. Jag hade ingen affärsplan när jag drog igång (hade den i huvudet) men skrev ihop en då banken ville ha en för ev. lån och kredit. Drog även över en budget till dem.
9 maj, 2010 kl. 23:08 #110661ParvelitoDeltagareEn affärsplan är bra att ha, men den behöver definitivt inte finnas på papper. Det är inte ovanligt att man som enmansföretagare mentalt uppdaterar sin plan flera gånger om året eftersom det händer saker, man lär sig saker och man upptäcker saker.
I grunden bör det ju dock finnas någon slags idé om hur pengarna kommer in, och den bör vid behov kunna kvantifieras i något slags budget utifall man behöver ta in pengar på något sätt.
Två andra saker hör också samman till det hela. En marknadsplan för att få lite struktur på hur du skall nå den marknad du vill nå och en kalkyl för prissättning. Om t.ex. en butik hör av sig till dig och vill köpa 5st för att sälja vidare, vad får man då för pris är en fråga man bör ställa sig.
10 maj, 2010 kl. 08:26 #110664MonyDeltagareJag inser ju nu att jag faktiskt har en affärsplan, men då i huvudet. Det är nog ganska vanlig så som ni skriver att man har en i huvudet och skriver ner den på papper först när den behövs tex inför ett banklån.
Mycket av marknadsplan osv skriver jag indirekt på min blog. Allt eftersom jag surfar runt, läser böcker eller pratar med personer skriver jag in mina tankar och åtgärder där. Blir lite som en egen tips bok till mig själv tillslut.
Men rådet om en kalkyl ska jag ta till mig. Det har varit väldigt svårt att veta vad kostnaden per enhet blir i slutändan, eftersom nu är det många initiala engångskostnader för allting. Jag får snart sätta mig ner och se hur mycket de löpande kostnaderna är samt totalsumman för materialet inkl förpackning, broschyr, och arbetskostnad.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.