Startsida › Forum › E-handelsforumet › Betalsystem › Faktura via PDF?
- Detta ämne har 5 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av Skatan.
-
FörfattareInlägg
-
10 maj, 2010 kl. 10:45 #94532JonasDeltagare
Vi håller på att starta en e-handel och funderar på att enbart skicka PDF faktura via e-post till kund istället för traditionell pappersfaktura. Finns det någon som kan dela med sig lite erfarenheter av detta. Läser kunderna fakturorna via e-post? Blir risken större att fakturan missas och vi får merjobb med påminnelser etc? Jag är intresserad av erfarenheter från andra som har implementerat detta.
Mvh,
Jonas10 maj, 2010 kl. 11:08 #110666ParvelitoDeltagareJag har försökt, men gav upp. Det fastnar ideligen i spamfiltren och förutom jobb med påminnelser så får man en skitförbannad kund i telefon sedan när påminnelsen kommit fram med påminnelseavgiften, som tycker man är en bandit, skurk, ockrare och moderat (ett rätt så vanligt skällsord). Numera skickar jag med faktura i paketet istället, och det fungerar bättre.
10 maj, 2010 kl. 12:29 #110668MonyDeltagareJag har handlat diverse saker på nätet och om jag inte betalar direkt (med kort) så har jag fått en faktura i paketet, precis som parvelito skriver. Som köpare tycker jag detta är mycket smidigt.
10 maj, 2010 kl. 21:22 #110681KiaDeltagareKanske ett alternativ är att kunden kan välja själv? Bara genom att bocka av det alternativ som passar bäst. På så sätt kan ni också se vad flest föredrar och sedan köra endast på det.
Jag skickar med fakturorna direkt i paketet. I de fall kunden valt annan betalningsmetod så ska ju ändå en följesedel med.
Har också E-faktura som alternativ och då skickas fakturan direkt i mailet (en form av förskottsbetalning). Alltså inga bifogade filer.
16 maj, 2010 kl. 11:38 #110800MysticaDeltagareEn annan möjlighet kan också vara att du låter kunden ladda ner fakturan från din butik. När vi startade mystica så erbjöd vi våra kvitton nedladningsbart från butiken och våra kunder fick välja om dom ville ha det skickat i pappersform och eller nedladningsbart via sitt konto. 95% av dem som beställde valde att bara ha det nedladningsbart då vi hade en liten avgift på pappersformen. Detta förutsatte dock att kunden hade ett login och ett ”konto” i butiken vilket vi frångått nu. Hur väl det skulle fungera för fakturor vet jag inte. Det ger kunden ett moment att skylla på för att inte ha betalat men något att fundera på tror jag.
17 maj, 2010 kl. 01:31 #110808SkatanDeltagareFör att inte hamna i spamfilter kan man skippa att bifoga fakturan som fil och istället länka till den via webbadress med access-kod i URL:n.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.