Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Certifiering
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av Mony.
-
FörfattareInlägg
-
6 maj, 2010 kl. 09:46 #94523MonyDeltagare
Dagens (dumma) fråga:
Vad krävs för att få sätta Fairtrade eller orgainc cotton märke på sina produkter?
Jag köper ekologisk bomull från Indien och Nederländerna, sen syr jag här hemma i mitt hus. Jag skulle vilja klistra på en lapp med Fairtradeloggan samt skriva till Organic Cotton under till (på ett lagligt sätt). Jag förmodar att jag inte kan hävda att jag själv har dräglig lön och arbetsförhållanden
När jag googlar på ekologisk certifiering hittar jag bara massa regler om mat och KRAV. Så vet någon vad som gäller eller hur man hittar info om det?
6 maj, 2010 kl. 09:54 #110579ducedoDeltagareOm ditt företag behöver certifieras kontakta Fairtrade Sverige för mer information. Alla certifierade företag har ett certifieringskontrakt med FLO-CERT och behöver rapportera till, och inspekteras av dem.
Elisabet Lim
Produktansvarig (bomull i Norden)
E-mail: elisabet.lim@fairtrade.se
Tel: 08-1220 89 136 maj, 2010 kl. 12:44 #110590MonyDeltagareFick följande svar från ovan länk:
”Tack för ditt intresse för Fairtrade! Som liten företagare så fungerar vårt certifiering inte helt optimalt. För att få sätta Fairtrade märket på dina produkter så måste du ha ett certifieringsavtal med FLO-Cert och det innebär stora kostnader för ett så litet företag som ditt. Jag bifogar en broschyr om bomull där du kan läsa hur man går tillväga men jag tror tyvärr inte det är möjligt för din verksamhet.”
Vill någon ha broschyren (digital) maila mig så kan jag skicka.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.