Startsida › Forum › E-handelsforumet › Ekonomi & Företagande › Bokföra symaskin
- Detta ämne har 9 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av bloggus.
-
FörfattareInlägg
-
4 maj, 2010 kl. 15:04 #94514MonyDeltagare
Hur bokför man en symaskin?
Köpte en ny igår för 9000 ink moms.
4 maj, 2010 kl. 15:05 #110502ParvelitoDeltagareSom en förbrukningsinventarie med 7200kr och ingående moms 1800kr.
4 maj, 2010 kl. 15:08 #110503MonyDeltagareDet var snabbt svarat!
Tusen Tack
6 maj, 2010 kl. 12:33 #110588bloggusDeltagare@Parvelito 5810 wrote:
Som en förbrukningsinventarie med 7200kr och ingående moms 1800kr.
Tror skatteverket kan ha något emot det. För det första är det en vara som har livlängd över 1 år, t.om. över 3 år och sedan kostar den mer än 5000 kr.
Förbrukningsinventarie? Tror inte det.
6 maj, 2010 kl. 12:37 #110589michaelDeltagarekanske fortfarande är 5000kr som gräns för enskilda firmor, annars var det ett tag sedan det ändrades iafall för AB just för att man ska slippa hålla på med avskrivningar för struntsummor.
6 maj, 2010 kl. 12:49 #110591MonyDeltagareFör att inventarier skall gå under benämningen förbrukningsinventarier skall de ha en ekonomisk livslängd på högst 3 år eller ha ett anskaffningsvärde exklusive moms som understiger ett halvt prisbasbelopp (< 21 200 SEK för år 2010).
Symaskinen understiger ett halvt prisbasbelopp i detta fallet.
6 maj, 2010 kl. 12:53 #110592GregerADeltagareJepp, 0.5bb gäller sedan 1/1 2009.
6 maj, 2010 kl. 14:13 #110602bloggusDeltagareOk, så det beror på hur man driver företaget …
6 maj, 2010 kl. 14:31 #110604ParvelitoDeltagareNej, man har ändrat reglerna så att allt som kostar mindre än ett halvt basbelopp kan direktavskrivas för alla företagare sedan något år tillbaka.
Det gör det väldigt mycket lättare för både stora och små att slippa ha ett stort anläggningsregister och slippa skriva av en massa småsaker som rent praktiskt har en mycket ringa påverkan på resultatet. Sedan FÅR man fortfarande skriva av över en längre tid om man tycker sig vara hjälpt av det, men det är få som ser någon vinst i det.
På ett ställe jag jobbade på med knappt 70 anställda fanns det c:a 800 poster i anläggningsregistret 2007. 740st av dem hade ett anskaffningsvärde under 20.000kr så det är inte bara småföretagare det blev enklare för. Bara att hålla ordning på alla datorer, servrar, skrivare, kontorsmöbler, mobiltelefoner, lagerutrustning och sådant var ett hiskeligt jobb som kostade en hel del arbetstimmar varje år.
7 maj, 2010 kl. 06:56 #110619bloggusDeltagareJa, läste det nyss i en av skatteverkets broschyrer.
Nej, man har ändrat reglerna så att allt som kostar mindre än ett halvt basbelopp kan direktavskrivas för alla företagare sedan något år tillbaka.
För enskild firma gäller detta 1/2 prisbelopp för varor inköpta efter 31 december 2008.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.