Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Inköp med studentrabatt
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av Patrik.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2010 kl. 15:32 #94510GolleDeltagare
Hej!
Jag äger ett HB och behöver en dator för att sköta företagets hemsida osv. Dock undrar jag en sak:
Jag är också student så jag har tillgång till studentrabatt på datorn i fråga och undrar om jag kan använda detta OCH köpa genom företaget.
Sedan undrar jag hur mycket det kommer kosta MIG i slutändan från egen ficka.
Med rabatt: 10795 varav moms 2195:- har hör mycket ang. egenavgifter kan dras av osv. Kostar det mig mindre än 10795 – 2195 = 8636:-?
3 maj, 2010 kl. 16:41 #110477PatrikDeltagareSvår fråga faktiskt, för du får ju inte göra avdrag i ditt företag för saker gällande tex privata studier. Jag skulle nog tro att Skateverket skulle säga nej. Sen om du gör det är en annan sak.
Om en dator kostar 12500 för en vanlig person med skattade pengar på fick kan du tänka ungefär så här för ett företag:
2500 – moms
(ca) 5000 – skatt, egenavgifter mm.Så för en företagare som kan göra avdragen kostar datorn motsvarande 5000 för en privatperson med skattade pengar. Man kan säga så här, om du inte hade köpt datorn för 10 000 kr, hade du fått betala 5000 kr i skatt (förutsatt att inget annat händer och att du har fått in 12500 i företaget).
3 maj, 2010 kl. 17:12 #110478ParvelitoDeltagareNu måste vi gå ned till grunderna för företagande. Ditt företags resultat är inkomsterna minus utgifterna, justerat för de tillgångar (t.ex lager och kundfordringar) och skulder (t.ex. leverantörsfordringar) som du skaffat under verksamhetsåret.
Allt man idag köper som kostar mindre än ett halvt basbelopp exkl moms kan man dra av direkt. En dator för 8636kr är således en utgift. Har du inga inkomster till företaget så blir det förlust vid årets slut, och den får du som ägare täcka upp för. Har du inkomster (vilket är det vanliga) så bokför du det. Vid årets slut får du då fram ett resultat.
Om du har enskild firma är det resultatet som är grund för din inkomst. Det finns en rad olika varianter för att påverka resultatet, men i grova drag så försvinner c:a 45% av resultatet till sociala avgifter och inkomstskatt. Har du tjänat mycket pengar är det en större andel som försvinner.
Så, har du ett företag som går med vinst och känner för en ny dator så kommer den de facto att kosta din plånbok priset exkl moms minus 45% i slutänden. Har du ett företag som inte går med vinst så kommer den att kosta din plånbok hela priset exkl moms.
Studentrabatt är inga problem så länge du får momsspecat kvitto. Om du köper flera datorer, eller ny dator varje år så kommer säkert Skatteverket vid en revision vilja ha en väldigt bra förklaring på hur en sådan datorpark kan vara till nytta för företaget.
4 maj, 2010 kl. 02:21 #110489GolleDeltagarewow! Mycket mycket information men mycket användbar också!
så jag kommer vid bokslutsåret ”få tillbaka” ca hälften av datorns kostnad in i företaget igen?
Låter bådande.
4 maj, 2010 kl. 07:27 #110494ParvelitoDeltagareNjae, det är väl snarare så att du kommer att redovisa ett sämre resultat och därmed betala mindre i skatt, men jag ser inte på min verksamhet med sådana ögon. I min värld är varje utgift något som gör att jag får mindre i lön
4 maj, 2010 kl. 07:40 #110495GregerADeltagareJag har också lite svårt att förstå resonemanget att man får tillbaka nånting på en kostnad man haft i verksamheten. 😮
Om du har sålt varor för 100.000 och köpt in varor för 50.000 så har du ett överskott på 50.000. Köper du dessutom en dator för 5.000 så har du ett överskott på 45.000, o.s.v … det är på överskottet du betalar skatt.
Visst, som nystartad enskild näringsidkare finns möjlighet att dra av underskott i näringsverksamhet och på så sätt kvitta den förlusten mot inkomst av tjänst, men det förutsätter ju ändå att man har en verksamhet som är mer omfattande än att bara skaffa en dator till sig själv. :rolleyes:
Du kan naturligtvis också göra kalkylen hur mycket lön du behöver ta ut för att kunna köpa samma dator privat. Men varför skulle man köpa en dator privat som behövs i verksamheten? :confused:
4 maj, 2010 kl. 10:40 #110499PatrikDeltagare@GregerA 5801 wrote:
Jag har också lite svårt att förstå resonemanget att man får tillbaka nånting på en kostnad man haft i verksamheten. 😮
Om jag inte var tillräkligt tydilg var det så jag menade. I förhållande till vad det kostar en privatperson, men som greger säger så är det ju en kostnad på 10000 hur du än räknar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.