Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › En hel del att tänka på vid uppstart av webbshop
- Detta ämne har 4 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 5 månader sedan av Mats.
-
FörfattareInlägg
-
20 april, 2010 kl. 10:27 #94467SummerseveDeltagare
Hej,
Jag håller just nu på att starta upp en webbshop och det är som ni vet en hel del att tänka på inför uppstarten. Därför skulle jag verkligen uppskatta om ni hjälper mig lite med allt.
Kortfattat så kommer jag att sälja en slags möbel via webbshop.
1. Jag letar just nu efter en passande speditör som är relativt billig.
Just nu ligger det mellan Schenker och Posten.
Paketen kommer att väga ca 24-30kg
Med posten skulle det tydligen kosta 500kr (avi) per paket att skicka till slutkund. Låter dyrt?2. Jag antar att jag kommer att behöva en laserskrivare? För att skriva ut kvitto och ångerblankett. Vad är det mer som ska skickas med till kunden?
3. Det kommer behövas någon form av etiketter med adress på som man fäster på kartongen, hur funkar detta? Och vart hittar jag rätt företag som ordnar med sådant?, samt där jag kan beställa det som behövs.
4. Hur funkar det med artikelnummer o dylikt?
5. Jag tänkte att kunden får uppvisa kvittot som giltigt garanti, hur gör jag ett snyggt kvitto och vad bör det innehålla för information?
6. Vi ska erbjuda att skicka ut prover gratis till kunden. Hur gör jag detta på ett relativt billigt sätt? Med vanligt kuvert kanske det inte ser så professionellt ut. Kanske ett designat kuvert från vistaprint?
7. Kartong med speciella mått samt vår logga tryckt på behövs med. Något företag att rekommendera som sysslar med detta?
8. Vi ska erbjuda många betalningssätt såsom kortbetalning, postförskott, faktura kanske, etc. Hur fixar man detta?
Kanske löser de som ska göra vår hemsida detta?Har säkert missat en hel del detaljer, kom GÄRNA med tips och funderingar o frågor!
Tack så mycket!
Mvh
20 april, 2010 kl. 12:45 #110003ParvelitoDeltagare1: Ring runt och kolla med speditörerna. Är det inom Sverige är det väl DHL, Schenker & Posten som är de intressanta. Via olika företag kan man få riktigt bra rabatt på frakterna. Lessmore är ett sådant företag som det kan vara värt att kolla med.
2: Kvitto kommer man långt med, sedan kan det med små bokstäver berättas om ångerrätten på det.
3: http://www.tonerlagret.se har fraktetiketter som du kan använda för att skriva ut fraktetiketter med. Varje fraktbolag brukar ha en lösning för att generera själv etiketten.
4: Artikelnummer handlar om din kreativitet, ha inte för långa och tänk inte för snävt.
5: Ett snyggt kvitto kan göras i Word, Excel eller bokföringsprogrammen. Det är bara kreativitet som krävs.
6: Vanliga kuvert kommer man rätt så långt med, tänk på att det kostar pengar och har du ingen sjö att ta av är det klokt att hålla igen lite.
7: Se svar ovan. Kartongtryck kräver ofta tusental i upplagor, och frågan är om det du behöver låsa upp pengarna på är kartonger med ditt tryck på? Emballage & packprodukter ? Packoplock samt Boxon – frpackningsleverantr fr alla behov. är två bra kartongleverantörer.
8: Kortbetalning kan man lösa enkelt med t.ex. Payson, lite mer komplicerat med hjälp av en betalväxel plus en inlösare. (Leta lite här på sajten så finner du en jämförelse av de största aktörerna). Skall du erbjuda faktura i egen regi behöver du ta kreditupplysningar, ordnas t.ex. med Creditsafe. Vill du leja bort jobbet är Klarna och Svea två stora aktörer.
Vågar man fråga vad ungefär det är ni skall sälja som väger så mycket?
22 juni, 2010 kl. 10:34 #112107don_tDeltagareHåller också på med att starta en webbshop. Har en fundering angående om man ska använda ett eller flera fraktbolag? Läste i någon tråd här att det blir massa dubbeljobb med att hantera beställningar när kunder väljer olika fraktbolag. Att det inte finns något program som kan behandla följesedlar osv från flera fraktbolag. Stämmer det eller har jag fått det om bakfoten? Har läst lite om Unifaun, men vill gärna kunna inkludera UPS också..
22 juni, 2010 kl. 12:25 #112122jockesoftDeltagareGällande punkt 3 så är etiketter rätt så dyra jämfört med att skriva ut på A4, Schenker lämnar ut gratis plastfickor som du kan stoppa i ett utskrivet A4 i och klistra direkt på paketet, sparar lite pengar.
Sen för att slippa trycka upp tusentals kartonger och kuvert, om du ändå vill ha med ditt namn på så kan klistermärke funka, ser kanske inte lika professionellt ut som färdigtryckta men du visar iaf var ditt paket kommer från.
Mvh
Jocke22 juni, 2010 kl. 19:40 #112141MatsDeltagareKolla upp Lessmore för frakterna och då tänker jag främst på DHL. Borde bli betydligt billigare än ocker-Posten. Med Lessmore för du även riktigt bra inköp på kartonger emballage osv. Och fraktfria leveranser om du väljer rätt…
Av en händelse kan jag (och antagligen 1000 andra) erbjuda halva priset på Lessmore årsavgift om det är av intresse. Hör av dig i så all.
Ett tips för utskrift av fraktsedlar, åtminstone i början är att du skriver ut på vanlig A4 som du viker ihop sedan och tejpar på paketet. Funkar helt ok.
Lycka till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.