Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Att tänka på vid köp av domän?
- Detta ämne har 4 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av Bjorn.
-
FörfattareInlägg
-
17 mars, 2010 kl. 16:19 #94373CCADeltagare
Hej,
Står i färd med att köpa en domän av det företag som för tillfället äger den. Vi har nästan kommit överens om ett pris, och köpet är nära förestående. För en som är ganska novis på domäner – hur går bytet av ägandet rent praktiskt till?
Tacksam för input.
17 mars, 2010 kl. 17:07 #109302GregerADeltagareÄr det en .se-domän?
Det finns en blankett ni båda fyller i och skickar in till registraren. Sedan registrerar de ägarbytet, och du får koderna som behövs för att du skall kunna administrera den.
Blanketten kan du få av den aktuella registraren.
Troligen har de flesta toppdomäner ett likanande förfarande.
Björn kanske också läser här och kan fylla på med något …
17 mars, 2010 kl. 17:18 #109304DanDeltagareDet är bra att använda escrow om säljaren inte går med på att fakturera dig… så blir man inte lurad.
17 mars, 2010 kl. 18:29 #109305CCADeltagareGregerA; Det är en .com domän. Ok, det bör alltså finnas någon form av blankett för detta hos registraren. Ska kolla.
17 mars, 2010 kl. 22:53 #109312BjornDeltagareBeror på vilken registrar den ligger hos. Är det en normal internationell så behövs bara AUTH-koden och det går enkelt att föra över den. Ägaren måste slå av registrar-lock först. Vissa svenska registrarer vill att man fyller i ett formulär som skapar en blankett som ska signeras. T.ex. Loopia: https://www.loopia.se/blanketter/overlatelse/
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.