Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Kostnadsuträkning för annonsering?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    energie
    Deltagare

Sitter och letar efter bra sidor att annonsera på för min webbutik som ska öppnas inom en rätt så snar framtid. Har tagit kontakt med en del sidor och fått lite priser och undrar hur man kan ta reda på om priserna är rimliga?

Det bästa sättet är kanske ROI (return of investment), men det får man ju inte reda på förrän man betalt och haft annonsen uppe ett tag.
    Men finns det några grundregler för att om en sida har x antal unika besökare så får man betala y kr för en banner osv?

Dvs vad ska man räkna på för siffror (besökare, unika besökare, sidvisningar osv?) för att få fram en vetig anning på om annonsen är dyr/billig?

meln
    Deltagare

Det går ju aldrig säga säkert, men man kan ju alltid göra ett grovt överslag. För det första behöver du veta exakt hur många visningar du kommer att få på dina banners.

Sedan kan du räkna ut ungefär hur många klick du kommer få på dessa visningar – brukar räkna mellan 0.2-0.5% CTR ifall bannern är hyfsat placerad. Då kan du se hur många klick du får för priset du betalar. CTRen kan dock i verkligheten bli både mycket lägre och högre än så, så det är alltid lite av en chansning.

Sedan är det bara att jämföra kostnaden med din genomsnittliga vinst per besökare i butiken (vilket blir lite svårt om du inte haft några besökare än). Ligger väl i de flesta fall runt några kronor per klick. Så om kostnaden överstiger t.ex. 5 kr per klick kan det vara svårt att gå plus på det.

Exempel: Du erbjuds 100,000 visningar för 1000 kr

100,000 * 0,3% = 300 klick totalt
    1000 / 300 = 3,3 kr per klick

Kocken
    Deltagare

@meln 4421 wrote:

Exempel: Du erbjuds 100,000 visningar för 1000 kr

100,000 * 0,3% = 300 klick totalt
    1000 / 300 = 3,3 kr per klick

0,3% tror jag är högt för de flesta sidor/banners.
    Vad man ska komma i håg som du skrev om genomsnittliga vinsten. Är att räkna med din egen konverterings %.
    300 besökare *1,5% (som verkar vara ett genomsnitt i de flesta fall) ger 4,5 affär på 300 klick.
    300*3,3 = 990 kr
    990/4,5 = 220 kr ex moms per affär i annonskostnad
    Så säljer du lyxbilar är det ingen kostnad per affär men säljer du synålar är det svårt att få i hop det.

Jag föreslår att annonsera på Google i stället för att köpa grisen i säcken som en banner är.
    För de 990 kronorna hade vi i alla fall fått betydligt fler besökare med Google.

meln
    Deltagare

0,3% är inte särskilt svårt att uppnå med rätt typ av banner på rätt site. Det gäller bara att designa bannern att dra till sig klick, inte att vara ”snygg” etc.

Adwords (search) har ju sina fördelar som du säger, men kan aldrig tävla i volym med bannerplaceringar. Optimalt är helt klart att använda båda metoderna; de har båda för- och nackdelar. Det är fullt möjligt att generera bättre ROI från banners än Adwords.

danielandersson
    Deltagare

@meln 4428 wrote:

Det är fullt möjligt att generera bättre ROI från banners än Adwords.

Vore grymt intressant att veta vart man kan uppnå så bra banner-annonsering.

Aldrig varit i närheten med banners, inom många olika områden :-/

Robin
    Deltagare

Man kan ju också fundera över om det är helt korrekt att använda sig av butikens genomsnittliga konverteringsgrad när man beräknar ROI för framtida bannerannonsering.

Konverteringsgraden för besökare som kommit in via banner med generell reklam för butiken tror iaf jag har betydligt lägre konvertering jämfört med en AdWords-annons med lite smalare sökord, eller för den delen besökare som går direkt in på siten.

Huruvida bannerannonsering är en bra investering eller inte tror jag beror väldigt mycket på vilken bransch man jobbar i. Inom vissa branscher tror jag det kan ge riktigt bra ROI, särskilt när bannern visar ett attraktivt, tidsbegränsat erbjudande.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.