Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Ångerrätt men ingen vara i retur…

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #94346
    Strossel
    Deltagare

    Hoppas att jag kan få lite tips om hur ni andra hanterar en liknande situation. Nyligen fick jag ett meddelande från en kund som ville nyttja sin ångerrätt och skickar varorna i retur. Meddelandet kom till mig 7 dagar efter att hon mottagit varorna enligt kolliID. (6 dagar hade paketet väntat på ServicePoint innan kunden hämtade ut det.) Jag mejlade tillbaka att det går självklart bra samt en returkod. Det har nu gått ytterligare 9 dagar sedan jag mejlade returkoden till kunden och fortfarande har inga varor dykt upp. on har ju ångrat sitt köp inom rätt tid men kan kunden vänta hur länge som helst med att skicka tillbaka varorna. Är det någon som vet hur många dagar kunden har på sig att returnera ett ångrat köp? Det är ju inte jättekul att få tillbaka ett ex av en vara som varit slutsåld sedan tre veckor tillbaka…

    #109138
    Dan
    Deltagare

    Jag har läst lagen och på Konsumentverkets hemsida men hittar ingen info om detta… Jag gissasr att det är ”skälig tid” som gäller… Lagen är tvingande och till för konsument så det finns inga skydd för näringsidkaren här…

    Dock behöver du inte betala tillbaka pengarna förrän inom 30 dagar från att du mottagit returen, vilket får ses som en morot att man faktiskt utför den snabbt.

    #109142
    GregerA
    Deltagare

    Jo, det är väl ”skälig tid” som gäller.

    Är det ett fakturaköp så bör det ju ske före förfallodatum, annars förfaller ju rimligen skulden till betalning eftersom kunden har godset hos sig. Så en liten påminnelseavgift och räntefaktura borde man väl kunna ha rätt att skicka … :rolleyes:

    #109145
    Strossel
    Deltagare

    Tack för era svar. Jo jag får det oxå till inom skälig tid… Det är just det som blev grejen i detta fallet. Vi använder Klarna för faktura-tjänsten och den skickas med varorna. Fakturan hade redan passerat förfallodatum när hon meddelade mig att hon ville returnera och jag tänker inte ändra något på fakturan förrän jag fått varorna i retur så klart…

    #109149
    Parvelito
    Deltagare

    Man kan ju alltid maila till kunden och påpeka att förfallodagen passerats på fakturan och berätta att du inte kan stoppa fakturan med tillhörande påminnelseprocess förrän godset är tillbaka hos dig.

    Även om man har ”rätt” så brukar det kosta rätt mycket mer än det smakar att inte kommunicera.

    #109156
    michael
    Deltagare

    @Strössel 4283 wrote:

    Tack för era svar. Jo jag får det oxå till inom skälig tid… Det är just det som blev grejen i detta fallet. Vi använder Klarna för faktura-tjänsten och den skickas med varorna. Fakturan hade redan passerat förfallodatum när hon meddelade mig att hon ville returnera och jag tänker inte ändra något på fakturan förrän jag fått varorna i retur så klart…

    När jag använde kreditor så kunde man flytta fram förfallodatumet X antal dagar utan extra kostnad för dig, och du får ju fortfarande dina pengar lika snabbt (långsamt) från kreditor ändå.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.