Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Funderingar kring klädbranschen
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av daniel_.
-
FörfattareInlägg
-
28 februari, 2010 kl. 22:36 #94327daniel_Deltagare
Jag håller på, och har gjort så nu i ett halvår eller något (legat på is), att utforma en affärsplan vars affärsidé är inom klädbranschen. Har tidigare drivit e-handel inom ett helt annat område, men det har nu övergått till distribution. Så man är lite sugen på att sätta igång något nytt projekt inom e-handel.
Jag är medveten om den hårda konkurrens som råder inom branschen men det är inte det ”vanliga” segmenten jag inriktar mig på utan en mer nischad del. Det är alltså inte märkeskläder alá Nelly eller liknande bara för att göra det klart .
I alla fall har jag en del frågetecken kring olika delar inom branschen som jag kan tänka mig är lite problematiska.
– Hur hanterar man storlekar? Ska man ta in fler storlekar i Medium än small och large?
– Är det vettigt att skicka kläder i brev? Dyrt mot billigt, säkert mot borttappade försändelser.
– Hur hårt ska man nischa sig? Man kan ju gå in på en extrem nivå om man vill.
– Finns det några delar som är mer viktiga i denna bransch än andra?
– Övriga saker man ska tänka på för just denna bransch?
1 mars, 2010 kl. 09:09 #109005DanDeltagareJag kan bara svara som t-shirtförsäljare/tryckare och inte en märkessäljare.
Storlekar kan funka med SML endast men då har man nischat sig redan där eller hur Vi körde alla storlekar men det kostade oss såklart mycket mindre än det kommer göra för dig.
Jag tror de flesta skickar som brev eller DHL/Schenker om inte ordervärdet eller vikten gör det omöjligt. Kläder är den perfekta produkten för brev egentligen så jag hade kört på det upp till ett visst ordervärde, beroende såklart på hur bra paketdeal du kan fixa.
Jag tror returhantering och ångerrätt är extra viktigt i denna bransch. Bra returformulär i följesedeln och generösa villkor är nog en konkurrensfaktor.
1 mars, 2010 kl. 09:19 #109007ekoDeltagareStorlekar: Oftast får du om du beställer ett plagg en bra fördelning. dvs t.ex 4 S, 5 M 4 L 3xl 1XXL 1XS.. det lär man sig snabbt.
Nu säger du inte på vilket sätt du vill nischa dig men du bör vara medveten om att de flesta stora märkena har selektiv försäljning. De vill inte ha alla som återförsäljare för att behålla sin exklusivitet. Till och med de stora e-handlarna kan få nej p.g.a att de just är för stora, att de har för många märken. Men kna du nischa dig stenhårt (inte på ett märke) utan på en stil eller sorts plagg så finns det goda möjligheter att dom ser dig som en bra kund i branding syfte. Men förlita dig inte på att du kommer att få sälja ett speciellt märke.
Denna bransch är ju säsongsbetonad så beroende på nisch så kommer du behöva åka på mässor och göra inköp där.
En annan sak för branschen är ju att du förmodligen kommer behöva fota om plaggen. D.v.s egna produktbilder vilket kostar (bra kamera och blixtar). Det är inte ett måste men till skillnad mot många andra produktbilder så tycks klädtillverkare ibland lalla när det gäller snygga foton.
Lycka till!
1 mars, 2010 kl. 09:51 #109008Katrin LundgrenDeltagarereturer och bra returhanteing tror jag är superviktigt.
Hade jag gett mig in på klädbranschen så hade jag försökt nicsha mig mot storväxta kvinnor. För att hitta snygga kläder när du är en lite större kvinna än strl 44 är ta mig f-n omöjligt i Sverige i dag. Då får du klä dig i stora säckar och kaftaner för det finns inte något med snygga skärningar att få tag på.
Det är egentlgien heller ingen liten nicsh för ca 60 % av damerna i dag har större storlekar, de vill bara inte erkänna det1 mars, 2010 kl. 10:30 #109009attitude.seDeltagarePå alla våra plagg har jag utöver S, M, L, osv skrivit ut cm mått.
Eftersom storleksmärkningarna kan vara ganska varierande så kan detta vara bra.Nu vet jag ju inte riktigt vad du hade tänkt att sälja för plagg och eftersom jag mest säljer t-shirt och huvtröjor så är cm mått ganska lätt att ange och har nog sparat många onödiga returer.
Vi säljer bra mycket mer av Large än Small. Där är min gissning att kunden garderar sig då det ändå inte är ”mode-kläder” som vi säljer.
1 mars, 2010 kl. 21:21 #109011daniel_DeltagareTackar så mycket för alla kloka svar. Det känns som det är en del mer att fundera över i denna bransch gentemot många andra. Inte minst ett startkapital som kanske är lite högre här ibland.
Summa sumarum:
– Lägga energi på att utforma bra returhantering
– Fördela storlekar efter efterfrågan, får förmodligen testa sig fram här.
– Vara beredd på att omfotografera plaggen.
– Vara tydlig med måtten (centimeter låter riktigt bra) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.