Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › Behöver råd; UPS har försenat förtullningen
- Detta ämne har 5 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 8 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
4 mars, 2010 kl. 05:05 #94321TildaDeltagare
Hej! Jag skulle verkligen behöva råd angående hur vi skall göra.
Från början; vi importerade produkter från Japan och leverantören skickade ordern med UPS. Jag ringde UPS och sa att vi själva ville förtulla varorna. Det skulle inte vara något problem enligt dem, fick en lång e-mailadress dit jag skulle maila EORI-nr samt skriva att vi vill sköta förtullningen själva. Sagt och gjort.
Dagen innan varorna kom till Sverige ringde UPS då de sett mitt mail och gav mig två alternativ, jag valde hemtagning. Innan försäkrade jag mig om vad som skulle hända och vad det skulle kosta, ingenting enligt dem.
Varorna kom till dörren nästa dag, allt fanns med och produkterna var jättehärliga. Inga problem där med andra ord.Vid det här laget var jag riktigt nöjd med UPS, trots att jag läst Dans skräckhistoria om felförtullning. Det var därför vi ville sköta förtullningen själva. Fakturan är skriven på japanska så jag anade att det fanns visst utrymme för att UPS skulle göra en felförtullning.
När jag valde hemtagning sa de att de skulle göra en första förtullning och sedan fick vi själva göra slutförtullningen så att säga. Detta skulle som sagt inte kosta något. De sa också att jag skulle få hemskickat de papper jag behövde för att skriva tulldeklarationen. I samma veva krånglade Posten (det blir en ny tråd!) så när faktura och papper inte dök upp gissade jag att det var försenat i och med seg postgång.
Jag ringde dock efter några dagar och frågade vart mina papper höll hus och de skulle finnas i Polen hos deras fakturaavdelning, alternativt vara på väg till mig (kommer inte ihåg vad de sa exakt). Flera dagar senare kom fortfarande inga papper så jag ringde igen. Jodå, fakturan var på väg men de kunde inte säga hur mycket frakten låg på så jag kunde fortfarande inte räkna ut tullvärdet för min order.
Jag ringde igen i måndags och hon sa då att hon skulle skicka ett meddelande om att jag ville veta vart min faktura var. Tja, jag ville ju egentligen ha fakturan men men. Varje gång jag har ringt har jag frågat om de kan se vad vi skall betala i frakt för att på så sätt börja räkna på tullvärdet (vi skrev ned kapitel i tulltaxan och deklarationsnummer för samtliga varurader redan innan ordern skickats och fick det bifogat med fakturan från leverantören). Varje gång har de svarat att de inte kan se hur mycket fakturan är på.Igår ringde de. Tulldeklarationen skall vara inlämnad idag.
Jag har nu fått reda på vart min faktura är. Den är nämligen inte utskriven än eftersom de håller på att förtulla våra varor. De skall debitera oss för förtullningen och sedan skickar de den slutgiltiga fakturan.
Det är ett rent under att jag lyckades hålla mig från att skrika rakt ut och skälla ut den stackars människan efter noter. Jag lät förmodligen inte helt nöjd när jag sa att det var ju precis det vi sagt att vi inte ville att de skulle göra, för hon lät väldigt ursäktande när hon sa något i stil med att hon inte får all information…Så UPS kommer att/har förtulla/t våra varor fastän vi uttryckligen sagt att vi inte vill det. Vi har ju dessutom fått bekräftelse flera gånger från deras sida att det är ok och att vi skall få förtulla själva.
Tulldeklarationen skall som sagt lämnas in idag och jag vet inte om UPS kommer att göra det eller hur det blir. Hon sa att hon skulle kolla upp vad som hänt och sedan höra av sig men det gjorde hon aldrig, det är i alla fall ingen som har ringt på mobilen.
Som jag ser det finns det två huvudsakliga scenarier:
- UPS har gjort förtullningen och lämnar in deklarationen till Tullverket samt debiterar oss för tjänsten.
- UPS lämnar inte in till Tullverket och vi måste vänta med förtullningen tills vi får fraktfakturan och därmed 400 och ev 800 i förseningsavgift.
Alt. 1; skall vi gå med på att betala för förtullningen som de gjort trots att vi ett flertal gånger sagt att de inte skall göra det? Jag har ju verkligen ingen lust men tja…
Alt. 2; Kan vi, som någon på Tullsvar sa, skicka kraven på förseningsavgift till UPS för att det är deras ”fel” att vi är sena med tulldeklarationen? Skulle de ens ta i fakturan från oss med tång?Hur hade du gjort i vår situation, vad är det rätta att göra?
Jag känner mig bara trött och förtvivlad just nu, och arg förstås men det känns mest hopplöst och typiskt.Så nu är även mitt förtroende för UPS väldigt litet, deras interna organisation verkar vara minst sagt rörig.
4 mars, 2010 kl. 08:12 #109045TomasDeltagare@Tilda 4169 wrote:
Hur hade du gjort i vår situation, vad är det rätta att göra?
Jag känner mig bara trött och förtvivlad just nu, och arg förstås men det känns mest hopplöst och typiskt.Så nu är även mitt förtroende för UPS väldigt litet, deras interna organisation verkar vara minst sagt rörig.
Spill inte mer tid, energi och pengar på dem. Bit i det sura äpplet, gå på alt 1 och lägg det bakom dig, byt leverantör. Beroende på hur frustrerad du är, regga domänen ups-sanningen.se under tiden…:rolleyes:
4 mars, 2010 kl. 08:35 #109046DanDeltagareDu kan ändra en förtullning via tullverket så det bör inte påverka nämnvärt faktiskt förutom att UPS kommer ta 100 spänn betalt för att de gjort jobbet åt dig fastän de inte skulle göra det.
Om deras förtullning är korrekt behöver du inte förändra den hos tullverket.
4 mars, 2010 kl. 09:43 #109048GregerADeltagareExpressbolagen har en speciell hantering av sina förändelser tullmässigt för att det skall gå att köra ut dem direkt när det anländer. Det bygger på att all information finns elektroniskt och att informationen kan skickas in till tullen innan paketet har landat fysiskt.
En vanlig kund får förtulla sina försändelser när de anlänt fysiskt, och sedan kan man få ut dem.
Förtullning ingår alltid i UPS priser, om man inte uttrycligen avtalat bort dem. Men för att kunna göra det tror jag man måste vara s.k hemtagare och ha kommit en bit på Tullens certifieringstrappa.
Den avgift de tagit ut är förmodeligen en s.k utläggsprovision, en slags ränteersättning för att de lägger ut för tull o moms och sedan fakturerar er den. Den kan ni undvika genom att själv skaffa tullkredit hos Tullen och anmäla det till UPS.
Om man skickar express så skall man aldrig krångla med att vilja frångå reglerna. Hela deras system bygger på en strömlinjeformad process där alla behandlas lika. Allt som avviker från den processen läggs till sidan och hanteras manuellt såsmåningom. Man låter inte ett ”fel” på ett paket sinka tusentals andra.
5 mars, 2010 kl. 10:50 #109073TildaDeltagare@GregerA 4175 wrote:
Expressbolagen har en speciell hantering av sina förändelser tullmässigt för att det skall gå att köra ut dem direkt när det anländer. Det bygger på att all information finns elektroniskt och att informationen kan skickas in till tullen innan paketet har landat fysiskt.
…
Den avgift de tagit ut är förmodeligen en s.k utläggsprovision, en slags ränteersättning för att de lägger ut för tull o moms och sedan fakturerar er den. Den kan ni undvika genom att själv skaffa tullkredit hos Tullen och anmäla det till UPS.
Nu kanske jag är lite trög men vad menas med ”express”, typ att det är flygfrakt och inte tre månader på båt?
Vi har ansökt om kredit hos Tullverket men de ville ha väldigt mycket i säkerhet, vi räknade i och för sig högt på hur mycket vi skulle förtulla för. Är det månne ok att skicka in en revidering eller tror de bara att vi inte vill lägga säkerhet då? De pengar de vill ha finns helt enkelt inte, inte nu i alla fall, möjligen när året är slut men nu är vi ju helt nya.
5 mars, 2010 kl. 11:19 #109074GregerADeltagareExpress = UPS, DHL Express, FedEx, TNT, EMS – jämfört med vanliga ”postpaket”.
Tyvärr är det nog så för alla nystartade att det krävs säkerheter. Jag hade varit igång ca 3 år innan jag ansökte om egen tullkredit, och då var det inga problem.
Så du får väl räkna in de där 125:-/3% i fraktkostnaden helt enkelt. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.