Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Lojalitetspoäng, rabatter mm bra ide?
- Detta ämne har 55 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Emil.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2010 kl. 10:17 #108891
Katrin Lundgren
DeltagareJag brukar skicka med rabatter till mina kunder oväntat. Jag kallar dem för trogen kundrabatt, och det brukar vara antingen 10 % eller en gratis frakt.
Det triggar kunderna att återkomma, och har för mig varit ett bra sätt att få just trogna kunder23 februari, 2010 kl. 13:01 #108893danielandersson
DeltagarePoäng som sedan blir kronor vid senare köp tycker jag är diffust/komplicerat.
I de presta-butiker jag sett så ser det mest ut som.. jag vet inte vad. Ett dåligt försök att locka till köp?
27 februari, 2010 kl. 18:09 #108978Jimmy
DeltagareJag håller med lunarmys. Jag har tittat en del på den funktionen och det blir väldigt rörigt. Svårt för kunderna att förstå.
Kör med vanliga rabatter istället.28 februari, 2010 kl. 01:11 #108985Parvelito
DeltagareDet finns en del att tänka på med sådana här lojalitetsprogram. Jag skulle utan problem kunna ha i alla fall 20 olika medlemskort att samla poäng på i plånboken om jag ville, men eftersom alla pengar skall få rum där också så har jag skippat alla utom två, ICA-kortet och Coop-kortet.
Det går inte f*n att hålla ordning på alla erbjudanden, poäng, rabattcheckar och liknande i butiker som man inte handlar i oftare än några gånger per år.
Jag tror att något liknande gäller även inom E-handeln, i synnerhet om man pysslar med sällanköpsvaror. Jag är till och med lite fundersam på om inte kunder upplever det som något negativt om de slarvar bort rabattkoden eller inte hinner utnyttja den innan den förfaller.
Det som skulle kunna vara en fördel, det är därför jag har Coopkortet kvar i plånboken, är om man kan samla poäng på många ställen, och lösa in dem på många ställen. Coops kort gäller ju på t.ex. Expert, KappAhl & Bokus också. En slags E-handlarnas poängklubb med 250 anslutna butiker i olika genrer vore kanske något som skulle kännas attraktivt.
Slöa kunder som inte handlar tillräckligt ofta tror jag att man skall pusha på med traditionella brevutskick. 2-3 utskick om året med en färgglad A4:a (alternativt en A3:a) med bra erbjudanden på produkter som man kan tänkas behöva. Ger det inte resultat efter 3-4 utskick på en kund, så lägg inte ned mer möda på dem.
28 februari, 2010 kl. 18:52 #109000Tomas
DeltagarePå tal om Coopkort så vet jag inte hur mycket man får tillbaka. Men jag har själv nyligen skaffat OKQ8-Visakort. Det ger 1% återbäring på allt du kan handla med ett Visakort endast konkurrerande bensinbolag är undantagna. Kortet är dessutom gratis, ingen årsavgift, inte bara år ett utan även i fortsättningen.
28 februari, 2010 kl. 19:26 #109001Christer
DeltagareEfter erfarenhet så gör du bäst i att ge traditionel rabatt, typ rabattkoder. Har funkat bäst för mig i alla fall
Det viktiga (Hemligheten) med rabattkoder är att dina potentiella kunder får nyss om dessa. Använd ditt nyhetsbrev eller andra utskick till dina kunder. Glöm inte att det finns massor av sajter som samlar just rabattkoder. Kan tipsa om en nya sajt där du kostnadsfritt kan lägga upp din kod. (Storelovin – Sveriges nya samling av nätbutiker, Nätbutiker, Märkeskläder, Mode, Resor, Rabattkoder, Repayment, Storelovin Club)
Hoppas det blir bra hur du än gör!
/ Gammel å go
28 februari, 2010 kl. 20:02 #109002Rikard
DeltagareSen finns det ju rabattkodsjägarna som byter leverantör som en annan byter strumpor. De handlar bara till rabatt och dessa kunder kan man lika gärna vara utan om du frågar mig. Framför allt återfinns dessa rabattkodsjägare på de traditionella rabattkodssidorna på nätet. Jag tror att rabattkoder är bra för att få nya kunder men inte genom att lägga ut koder på rabattkodsforum (i alla fall inte om du inte har råd att alltid sälja rabatterat).
23 augusti, 2010 kl. 21:03 #113448Lynx
DeltagareTar upp en gammal tråd som jag tror hör hemma här, och eftersom jag inte hittade svaret på min fundering så…
Jag har beslutat mig för att prova att jaga in kunder via ett företag som erbjuder rabatter till sina medlemmar och i samband med detta har jag lagt upp en ”rabattkods”-länk på sajten. När jag själv kommer till en checkout och inser att att det finns en rabattkodsruta så brukar jag googla runt lite för att söka efter hur man kan få tag i en sådan. Är detta ett normalt beteende?
Funderade då också på om man skall ta tag i detta själv och helt enkelt erbjuda kunden en rabattkod mot en motprestation, t.ex.att besvara en enkät eller hitta stavfel på sajtenVad tror ni om detta?
Har någon en uppfattning om att existensen av rabattkoder kan ge signaler om att det ordinarie priset är dyrt och om det kan minska conversion för de kunder som inte har någon kod?
23 augusti, 2010 kl. 21:12 #113449Christoffer Tyrefors
Deltagarejag letar också rabattkoder när jag ser en sån ruta… då kan tre saker hända
negativa:
1) jag hittar en kod, men den har gått ut = jag lackar och handlar inte
2) jag hittar ingen kod, då avbryter jag mitt impulsköp för ”leta rätt på en imorgon” men märkligt nog så är impulsen borta dagen därpå…positiva:
1) jag hittar en kod och använder den.finn tre fel. (hint: ingen är bra för ehandlaren).
Det finns i princip bara en enda rationell lösning; använd inte rabattkoder. Använd rabatt-urler (alltså typ http://www.affärenhihi.se/checkout?rabattkod=x944fffre). Visst, de kan postas på forum osv men det startar ingen rabattkodsjakt hos gemene snålsvenne
23 augusti, 2010 kl. 22:26 #113450Ekorren
DeltagareInser nu att jag förmodligen tänkt fel när jag lagt till en rabattkodsruta vid kassan. Jag är exakt likadan när jag ska shoppa någonstans, så fort jag ser en rabattruta så är jag direkt ut på nätet och googlar fram och tillbaka för att tjäna några kronor. Varför tänkte jag inte på det när jag utvecklade min egen sajt? Nej, saker och ting ska ändras till rabatturler istället.
@debaser 9091 wrote:
Det finns i princip bara en enda rationell lösning; använd inte rabattkoder. Använd rabatt-urler (alltså typ http://www.affärenhihi.se/checkout?rabattkod=x944fffre). Visst, de kan postas på forum osv men det startar ingen rabattkodsjakt hos gemene snålsvenne
Nattens bästa kommentar, fick mig ett gott skratt! Tackar!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.