Startsida › Forum › E-handelsforumet › Logistik › tid/ order
- Detta ämne har 18 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Andreas.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2010 kl. 12:53 #94289Katrin LundgrenDeltagare
Jag förstår att det varierar ordentligt för er alla ute i stugorna, men har ni funderat över hur lång tid en order tar er att hantera?
Sitter just nu och funderar och det skulle vara bra med lite input från olika e-handlare för att höra hur det ser ut hos er.16 februari, 2010 kl. 13:57 #108710ParvelitoDeltagareI runda slängar ser det ut så här:
– 1-2 minuter för orderregistrering/kontroll
– 1 minut för avstämning av betalning
– 1-5 minuter för packning.Sedan blir det i snitt 2-3 minuters kundtjänst för varje order också, men de är väldigt ojämnt spridda. En del behöver ingen extra hjälp alls, andra behöver mycket!
16 februari, 2010 kl. 15:20 #108711timmyDeltagareFör mig ser det ut såhär:
– 1-2 minuter för att förbereda utskrift
– 10-15 minuter för montering av tavla
– 3-8 minuter packeteringKundtjänst är väl kanske 30sek/order
16 februari, 2010 kl. 16:17 #108713RikardDeltagareJag hinner med ungefär 15 order per timme inkluderat packning & etiketter. Vi har då automatisk registrering av fraktsedlar men de måste printas manuellt.
Upplever att beställning och hantering av inkommande är en större biff än packning. Packning är kul!
Ett samtal med kund tar 5-10 minuter men det är inte så många som ringer in beställningar.
16 februari, 2010 kl. 22:19 #108723MacondaxDeltagareSkulle tippa på att fördelningen är något liknande detta:
– 3-4 minuter för att förbereda utskrift
– 10-15 minuter för packningKundtjänst/telefonordrar snittar cirka 10 minut/samtal. Då är det oftast mycket skitsnack emellan.
16 februari, 2010 kl. 22:57 #108725danielanderssonDeltagareVi räknar med att våra packare klarar ungefär 30 ordrar per timme om dom packar själva. Är dom två så ligger det på uppåt 80-90 per timme.
Kundtjänst tillkommer på det, som varierar väldigt mycket..
17 februari, 2010 kl. 10:47 #108743JimmysDeltagareVi (uttalas jag) betar av 20-25 order i timmen från stav till stav. Det tar lite längre tid sen vi gick över till Privpak då våra minsta lådor är 8,5 cm höga och då inte klassas som ”minipaket” och därför måste skäras ner 1 cm (stupid).
Tidsåtgången för kundorderfrågor är marginell (5-10 min/dag) och hudvårdsrådgivningen sköter tjejerna från butikerna.17 februari, 2010 kl. 11:16 #108745GregerADeltagareJag har kommit fram till att vi hanterar ca 15 orderrader per mantimme. Våra order har i snitt ca 10 rader per order, men varierar fån 1 till 100 så det blir mer rättvisande att räkna per rad tycker jag.
Det är också mycket småplock med detaljer som skall räknas upp, så det är en relativt tidsödande hantering.
I tiden är då all arbetstid på lagret inräknad, dvs även den som åtgår för inleveranser, inventering, leta efter försvunna saker mm.
5.500 artikelnummer – 7 miljoner pinaler på lager :rolleyes:
17 februari, 2010 kl. 11:35 #108746Katrin LundgrenDeltagare7 miljoner:eek:
Jag är imponerad, och förstår inte hur du ser skillnad på alla pryttlarna. I min värld är en sladd en sladd…..men så är det nog inte i din:D
17 februari, 2010 kl. 11:37 #108747ParvelitoDeltagareGreger: Det där borde du kunna förbättra markant. 35-40 orderrader/arbetad timme är inte alls omöjligt även vid din typ av affärer.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.