Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Konsumenträtt… konsumentfel?
- Detta ämne har 5 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 9 månader sedan av Dan.
-
FörfattareInlägg
-
3 februari, 2010 kl. 08:02 #94252DanDeltagare
Är det bara jag som börjar tröttna på konsumentverket och liknande organisationers idoga arbete med att hela tiden tolka och förvrida konsumentköplagen till konsumentens fördel?
Misstförstå mig inte, jag älskar vår konsumentköplag och jag tycker konsumenträtten i Sverige är kanon, men jag börjar tröttna på allt missbruk av bedragare och oseriösa människor som egentligen borde vara omyndigförklarade, men nu klarar sig bra i samhället ändå tack vare att konsumentverket fortsätter att flytta fram linjerna mot oss e-handlare.
Jag har nu på morgonen roat mig med att sitta och jämföra konsumentköplagen mot Konsumentverkets hemmagjorda regler (som är baserade på lagen men omskrivna) och det är kul att se hur många gånger de tolkar om innebörden i lagen till konsumentens fördel (för all del ska de ju göra det men det är trots allt en lag. Var är Ehandlarverket som hjälper oss mot idioter till kunder ).
Om det fortsätter såhär är konsumenträttsliga kostnader inom 10 år den största kostnaden (förutom frakt+varukostnad) för e-handlare tror jag.
3 februari, 2010 kl. 08:39 #108468ParvelitoDeltagareJa, visst är det märkligt att konsumentminister Nyamko Sabuni har så mycket mer power än näringsminister Maud Olofsson…
Problemet med de organisationer som finns är att de är rakt igenom kontrollerade av stora gigantiska jättar. Jag lovar att ICA, Redoute, H&M, IKEA m.fl har en väsentligt annorlunda syn än vad vi små har, och därför kommer våra frågor aldrig att drivas särskilt hårt. De flesta är väl inte ens organiserade.
Det finns en risk med denna obalans till konsumtentens fördel att man till sist får det som i USA, där varenda affär måste föregås av en avtalstext som är vansinnigt lång och komplicerad och inte förstås av vare sig konsumenten eller säljaren, men bägge låtsas förstå och så får juristerna göra upp saken i efterhand. Det kommer bli dyrt!
3 februari, 2010 kl. 13:37 #108471GregerADeltagareDet finns en risk med denna obalans till konsumtentens fördel att man till sist får det som i USA, där varenda affär måste föregås av en avtalstext som är vansinnigt lång och komplicerad och inte förstås av vare sig konsumenten eller säljaren, men bägge låtsas förstå och så får juristerna göra upp saken i efterhand. Det kommer bli dyrt!
Undrar det. Det finns ju inte så mycket att avtala om eftersom lagstiftningen är tvingande till Konumentens fördel. Det enda man kan avtala om är ännu generösare villkor, t.ex ångrar du köpet får du dubbla pengarna tillbaka … 😮
Jag får också intrycket att t.ex SDh i första hand företräder de stora företagen. De ser det nog som en konkurrensfördel att ha villkor som kan knäcka små företag.
Många av KoV:s tolkningar är ju inte heller prövade rättsligt.
3 februari, 2010 kl. 20:00 #108472WaxDogDeltagareVore det inte en bra idé att bjuda in någon företrädare från konsumentverket till forumet för att diskutera frågor i ämnet och visa på de problem som e-handlarna upplever.
Alla tjänar ju på en balanserad lag. Vrids den över för tungt åt konsumentens fördel så kommer e-handlarna kompensera genom högre priser. Vrids den åt andra hållet slutar kunderna handla.4 februari, 2010 kl. 15:40 #108490danielanderssonDeltagare@Buggebubben 3514 wrote:
Vore det inte en bra idé att bjuda in någon företrädare från konsumentverket till forumet för att diskutera frågor i ämnet och visa på de problem som e-handlarna upplever.
Det är en jättebra idé, dock är jag tveksam till att de skulle medverka.
Det känns som om dom tycker att alla (e-)handlare är onda by default.
Men försök gärna, we’re behind you!
4 februari, 2010 kl. 16:27 #108491DanDeltagareVi har försökt föra en aktiv dialog med konsumentverket ang. leksakssäkerhet men det går inte särskilt bra… förutom när man träffar de i person på mässor.
De är nog upptagna med att vara ute i media och berätta om hur alla e-handlare suger
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.