Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur ser era systemuppdateringar ut för 2010?

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Författare
    Macondax
    Deltagare

Med risk för att bli lite upprepande, så startar jag en ny tråd.

Hur ser era planer ut gällande systemuppdateringar (SEO, E-handelssystem, Bokföringssystem osv) för 2010?

Själv står jag inför ett stort SEO-arbete, där alla produkter skall få META-beskrivningar och sökord, samtidigt som det eventuellt kommer plockas in extern kunskap för att SEO-optimera shopen. Att gå från riktigt bra placeringar hos Google (bland de 5 första på i stort sett alla produkter) till att hamna på senare delen av andra sidan har väckt min uppmärksamhet om att SEO är något viktigt att arbeta med.

Trolig orsak till Google-raset: Byte från OsCommerce till PrestaShop, samtidigt som shoppen under 2 dagar var klassas som ”Farlig” av Google, efter en misslyckad uppdatering hos dåvarande webbhotellet.

För övrigt söker jag efter en bra ersättare till Unifaun (liknande system), fast då kopplat till Schenker. Web-TA fungerar prima, men är ett jäkla manuella arbete med mycket klippa och klistra. Att hitta ett system som Unifaun, där informationen flyttas automatiskt utan att stå med fasta avgifter (1 kr / sändning, minst 100 kr / månad), då man kanske skickar 10-15 paket i månaden…

Katrin Lundgren
    Deltagare

Förhoppningsvis blir det en redesign av SweCat under 2010, men tiden får utvisa och lite är det också beroende om jag hittar någon designer som jag tycker klarar jobbet, för att göra det själv orkar jag inte just nu.

SEO arbetet med Gardenhome ska utvärderas under 2010. Ev kommer jag att plocka in extern kompetens för länkbygge, men hitills tycker jag att det gått bra att göra det mesta själv så det är ett mycket stort kanske där.

I övrigt har vi precis byggt klart vår beställningsfunktion i butiken under julhelgen för att underlätta för lagerpersonalen vid inleveransen, men också för att förenkla vid beställning via mail. Det ska testas nu under januari och jag hoppas att det ska göra livet lite lättare.

Sedan är det lite smått och gott som ska göras, små designjusteringar gör jag fortlöpande efter tester i bägge butikerna, och det brukar alltid kommas på lite nya småsaker man vill göra.

Jag hoppas också på att speedledger kommer ut med sitt API för att kunna koppla ihop sig mot deras ebokföring under 2010. Sist jag pratade med dem var det på gång under 2010 sa de. Tydligen skulle de göra stora systemändringar och ett API var på gång. Jag klarar mig utan koppligen i men det vore kul att kunna testa framöver.

En koppling mot tradera står också på agendan, för att ev kunna köra främst SweCat i en traderabutik automatiskt, men vi får se hur tiden räcker till.

Som kuriosa kan nämnas att jag har letat precis det som du söker länge, en ersättning till Unifaun och kom efter mångt och mycket fram till att det trots allt är det billigaste alternativet, så hittar du ngt annat hojta gärna till.

GregerA
    Deltagare

En flerspråkig/flervalutig (?) webshop står högt på listan. Jag tittar på några stycken och inser att det blir mycket jobb innan allt är som man vill ha det.
    Kortsiktigt är det väl t.o.m enklare att fixa till det i den nuvarande, men jag vill hellre satsa på någon standardplattform som har bra potential.

Koppling mellan Unifaun och Mamut skall också fixas. Idag skrivs informationen in manuellt i Unifaun, och då skickar vi väl ca 100 paket i veckan, så det finns ju lite tid att spara (och fel att undvika). Dock verkar den befintliga Unifaun-funktionen i Mamut inte helt up-to-date, så jag misstänker att det slutar med ännu ett API-hack.

Till Macondax kan jag väl säga att det nog inte finns något gratisalternativ, och förhoppningsvis kommer du ju att skicka fler o fler paket, så det kanske ändå är idé att ta kostnaden för Unifaun som en investering för framtiden.
    Med Unifaun har du ju full frihet att byta transportör vid behov.

Katrin Lundgren
    Deltagare

@GregerA 3135 wrote:

En flerspråkig/flervalutig (?) webshop står högt på listan. Jag tittar på några stycken och inser att det blir mycket jobb innan allt är som man vill ha det.
    Kortsiktigt är det väl t.o.m enklare att fixa till det i den nuvarande, men jag vill hellre satsa på någon standardplattform som har bra potential.

Koppling mellan Unifaun och Mamut skall också fixas. Idag skrivs informationen in manuellt i Unifaun, och då skickar vi väl ca 100 paket i veckan, så det finns ju lite tid att spara (och fel att undvika). Dock verkar den befintliga Unifaun-funktionen i Mamut inte helt up-to-date, så jag misstänker att det slutar med ännu ett API-hack.

Till Macondax kan jag väl säga att det nog inte finns något gratisalternativ, och förhoppningsvis kommer du ju att skicka fler o fler paket, så det kanske ändå är idé att ta kostnaden för Unifaun som en investering för framtiden.

Tänk jag vet en flervalutig, flerspråkig, unifaunkopplad med bra potential…. :D

Skämt åsido, att byta plattform är alltid en hel del jobb, för även om man kan få mycket med standardplattformar så har oftast varje e-handlare ändå sina speciella önskemål så små anpassningar brukar behövas i alla fall när man varit i gång några år som du har varit Greger. Det gäller oftast att ta det lugnt och göra en noggrann analys först på vad man verkligen behöver så brukar det ordna sig.

Macondax
    Deltagare

@GregerA 3135 wrote:

Jag söker inget gratisalternativ, för allt det arbete som ligger bakom Unifaun måste någon betala. Däremot skulle jag gärna se ett alternativ där man inte har någon minimiavgift (jag betalar gärna 2-3 kr / paket istället). 100 kr / månad blir lätt 5-15 kr / paket för mig.

Får dock kolla över Unifaun ytterligare en gång. Kopplingen mellan PrestaShop och Unifaun är även den avgiftsbelagt (varför, det kan jag inte svara på…). Det kanske är billigare än jag hittills upplevt…

Parvelito
    Deltagare

För min del handlar det om att fylla sajten med innehåll. Bättre beskrivningar, mer bilder, mer hjälp, mer meta, mer av allt.

Macondax: Lägg inte en massa tid på att förenkla etikettutskrifter så länge du inte har i alla fall ett tiotal per dag att skicka. Satsa tiden på att få fler kunder, så brukar självbevarelsedriften klickan in sedan och se till att man ordnar en lösning. Antingen lär man sig klippa och klistra snabbare, eller så känns Unifaun billiga ;-)

Macondax
    Deltagare

@Parvelito 3139 wrote:

Macondax: Lägg inte en massa tid på att förenkla etikettutskrifter så länge du inte har i alla fall ett tiotal per dag att skicka. Satsa tiden på att få fler kunder, så brukar självbevarelsedriften klickan in sedan och se till att man ordnar en lösning. Antingen lär man sig klippa och klistra snabbare, eller så känns Unifaun billiga ;-)

:)
    Redan idag så går klippa och klistra snabbt, men är lite av en människa som gillar effektivitet. Det skall gå smärtfritt och smidigt genom hela flödet!

Man ser med hjälp av era tankar, en hel del saker som man själv kommer att få arbeta med under 2010. Meta är en sådan sak… är alldeles för dålig på att ange sökord, beskrivningar och liknande så att Google enkelt och snabbt listar upp produkterna i sökmotorn. Förlorade många placeringar tack vare missen av mig, i samband med systembytet.

Katrin Lundgren
    Deltagare

@Macondax 3138 wrote:

Jag söker inget gratisalternativ, för allt det arbete som ligger bakom Unifaun måste någon betala. Däremot skulle jag gärna se ett alternativ där man inte har någon minimiavgift (jag betalar gärna 2-3 kr / paket istället). 100 kr / månad blir lätt 5-15 kr / paket för mig.

Får dock kolla över Unifaun ytterligare en gång. Kopplingen mellan PrestaShop och Unifaun är även den avgiftsbelagt (varför, det kan jag inte svara på…). Det kanske är billigare än jag hittills upplevt…

Unifaun tar ut en årsavgift för kopplingarna, det är troligen därför den är avgiftsbelagd. Även i våra butiker har vi måst avgiftsbelägga den eftersom Unifaun tar ut avgifter mot oss. Man måste dock tänka på att Unifauns hela affärsmodell är egentligen att upprätthålla kopplingar mot transportsystemen mot betalning, så jag kan förstå att de tar betalt, annars skulle de inte finnas helt enkelt. Att sluta ta betalt för deras kopplingar skulle vara som att vi skänkte bort våra varor ungefär, eftersom det är vad vi ska tjäna pengar på.

Jag kikade på att göra en egen koppling mot Schenker utan att Unifaun var inblandade, men det var relativt krångligt och kostade också en hel del pengar. Framförallt bemöttes man av Schenker som man var en lus som skulle krossas. De var inte intresserade alls av att fler aktörer skulle få ha kopplingar mot dem. De måste då börja ge support osv på ett sätt de inte ville alls. I framtiden kanske de får bita i det sura äpplet, men det tar nog några år. Det tog mig 14 dagar att ens få ut deras systembeskrivning, och under den tiden fick jag många mer eller mindre otrevliga mil och samtal som ifrågasatte vad jag höll på med, och som idiotförklarade mig totalt. När jag till sist hotade med att ta mina affärer till posten rakt av eftersom de hade bättre förutsättningar för att göra sådana saker, fick jag ut dem. Men jag lärde mig på vägen att det är inte värt besväret att försöka göra ngt själv mot Schenker. För den pengen det kostar med Unifaunkoppling slipper jag magsår, huvudverk och slpper gå i anger managmentterapi i ett antal år:)

Magnus
    Deltagare

Planerar att köpa en ny typ av e-shop alternativt uppdatera den jag har.
    Mycket beror på om nuvarande kodare har tid och kunskap att fixa till det jag vill ha.
    För tillfället är e-shopen dålig på etikett-hantering, snabb-kassa, attribut.
    Jag vill kunna kryssa för till ex. 10-50st odrar och med automatik få ut adress-etiketter, faktura och gemensamm plocksedel för allt på en gång.

Fortsätta arbetet med att utveckla satellit-sidorna och gärna 1-2 st nya i år.
    Lära mig grunderna i något affärs-system så att allt på sikt blir mer automatiserat.

Automatik kommer vara den röda tråden för mig i År (hoppas jag).

#Macondax: Jag blir lite ororad över att byta ehandels-shop om man blir negativt drabbad av Google i serpen. Har OSCommerce just nu.

Macondax
    Deltagare

@Magnus 3144 wrote:

#Macondax: Jag blir lite ororad över att byta ehandels-shop om man blir negativt drabbad av Google i serpen. Har OSCommerce just nu.

Den stora delen som gjorde att jag for ner i SERPen, är min fullständiga miss av sökord, beskrivningar och titel i META-taggarna. Allt sådant finns klar i produktsidan, bar att mata in.

Jonas (startaebutik.se) har gjort något special med OsC-shoppen, så dessa skapas automatiskt.

Sen är det som alltid (vad jag läst). Vid byte av e-handelssystem så far man ner, det gäller bara att dämpa fallet tills Google lärt sig och börjar lista upp en igen…

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.