Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Veckans spaning – om multiprofilering
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 11 månader sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
4 december, 2009 kl. 21:53 #94174ParvelitoDeltagare
Läste om att köpcentrumen i Sverige har börjat förstå att det tråkigt släta ”Svensson” som präglar dem förvisso tilltalar en stor del av befolkningen, men inte alla. Därför skall man nu försöka nischa köpcentrumet i olika delar, en manlig och en kvinnlig del, en yngre och en äldre, kanske en multietnisk del. En del för de som vet vad de skall ha och vill göra ett så kort besök som möjligt, en annan del för de som vill stanna länge… Man kan dela in på många sätt för att attrahera fler människor att handla. Men köpcentrum är trögrörliga, och jag är inte alls säker på att alla butiker vet i vilken del de vill finnas. Processen kommer att ta många år.
En E-handlare däremot borde kunna skapa flera olika ingångar till i grunden samma butik relativt enkelt.
Faktum är att män och kvinnor trivs olika bra i olika butiker. Min fru och jag (bägge i de senare delarna av 30-nånting) är ett levande exempel. I butiker där hon kan gå och dra benen efter sig i timmar så får jag utslag, varbölder, blodtrycksfall och svettningar redan efter en kvart. Och när jag äntligen dragit med min fru till en butik som jag tycker om, kan man ge sig katten på att hon redan efter fem minuter gäspar ljudligt, står med armarna i kors och steppar med foten samt besvarar allt man säger med ”intresseklubben antecknar”.
Vi brukar handla var och en för sig…
Även när vi näthandlar har vi väldigt olika smak om var vi handlar, men prylarna vi hittar är ungefär detsamma. Jag kan tänka mig att om vi kikar på våra föräldrars surfvanor, så har de helt andra favoriter som vi inte besöker. Ser vi till dem som är i tonåren, så finns det säkert ytterligare många nya shoppar som hellre tilltalar dem. Skillnaden i smak beror inte enbart på kön eller ålder, utan faktorer som etnisk tillhörighet och utbildningsnivå spelar också roll, liksom om man har barn eller ej.
Vilken kunskap man har om saker och ting spelar också roll. Att handla sådant man inte förstår sig på tycker jag är svårt i många nätbutiker. De mer speciliserade butikerna, med ett utbud som känns roligt stort, har en enorm förmåga att slänga sig med facktermer och göra sitt allra yttersta för att inte ge någon som helst hjälp till den om inte kan området. Man känner sig grymt ovälkommen. Samtidigt förstår jag att man valt att inta en professionell inriktning eftersom de stora kundskarorna är människor som är väl insatta i det hela.
Som E-handlare ser vi det här på konverteringsgraderna. Många av de kunder som klickar på Google Adwordsannons och genererar en kostnad, för att sedan snabbt lämna sajten igen gör det för att de inte kände sig bekväma med att handla i vår webshop.
Jag tror att det finns rejäla marknadsandelar att hämta för snabba E-handlare som kan fånga upp flera olika kundgrupper. Ju mer jag skrapar och funderar, desto mer övertygad blir jag om att det är rätt väg att gå. Jag ser högre konverteringsgrad, jag ser fler återkommande kunder, jag ser högre marknadsandelar för E-handel kontra traditionell handel och jag ser möjligheter att marknadsföra sig mer effektivt mot olika målgrupper.
4 december, 2009 kl. 22:32 #107988GregerADeltagareTack för ännu en intressant spaning.
Jodå, det är helt riktigt att samma butik med flera fasader skulle kunna lyckas bättre. Det handlar inte bara om kön. ålder och etnicitet utan också om personlighetstyp. Människor som är analytiskt lagda vill ha mycket fakta att analysera – och vill dra slutsatserna själva. Andra får gåshud om de måste läsa tab eller och analysera diagram. De vill ha färdiga etiketter med ”bra”, ”bättre”, ”bäst” … och de mer socialt lagda vill gärna läsa historier om hur produkten fört andra människor närmare varann.
OM utvecklingen går åt det hållet i köpcentrum så kommer vi säkert att se några av de stora kedjorna ha två butiker – i olika delar av köpcentrat – och då naturligtvis med anpassat sortiment, inredning och skyltning.
Beträffande att sälja (eller helst inte) till de okunniga så känner jag mig lite träffad där. Det är inte lätt att hantera situationen där någon beskriver sitt problem – man inser att det kommer att generera försäljning för 35:- – men det kommer att ta minst 2 timmar att förklara hur han skall göra – i form av att rita ett kopplingsschema, förklara hur man läser ett kopplingsschema .. och färgkoden på mostånd och varför det är skillnad på plus och minus, och när det ändå inte fungerar försöka hjälpa till med felsökning. Skulle man säga att det kostar 1000:- så anses man ofta ännu mer arrogant än om man bara talar om för kunden att konstruera måste han göra själv.
Det är säkert en anledning till att man vill filtrera kunderna lite.
Men – det finns säkert bra kunder att vinna på att vara mer inbjudande – och kanske skapa en ”newbie”-site som är mer pedagogisk och svarar på kundens frågor utan att han behöver ringa eller maila. Men där kommer personligheten in igen – en del läser inte – de lyfter luren och frågar vad det står :rolleyes: – och då blir kostnaden en annan.Det vore f.ö intressant med en websida som anpassade innehållet dynamiskt, genom att analysera besökarens beteende, drog slutsatser om att detta måste t.ex vara en vit kvinnlig 42-årig katolsk entreprenör … och anpassade innehåll och layout därefter … kanske web 4.0
4 december, 2009 kl. 23:01 #107989ParvelitoDeltagareJag tänkte faktiskt lite på din butik när jag skrev…
Du har ju en hel del saker som är verklig hightech, och som den stora massan människor nog inte skall ge sig på. Men du har också en hel del prylar som inte är riktigt lika mycket raketvetenskap. De skulle kanske passa bra tillsammans i en ”bakficka” tillsammans med en del andra konsumentinriktade saker, med lite enkla beskrivningar som riktar sig mer mot ”allmänheten”.
Det skulle kunna bli en rätt så bra shop, och det skulle säkert vara en väg för dig att lära sig sälja mer och mer avancerade saker till åtminstone kunniga människor. Måhända inte en 42-årig katolsk nunna, men ett nytt batteripack till den bärbara telefonen till en 42-årig katolsk entrepenör tror jag säkert är möjligt att sälja med bra förtjänst i slutänden.
I väntan på web 4.0 eller så kan man ju låta förstagångsbesökarna berätta själv vem de är genom 3-4st enkla frågor som man lagrar svaret på i en kaka.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.