Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Bästa tid för uddatering /avbrott i butiken?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Tomas
    Deltagare

Ahh, uPPdatering ska det naturligtivs stå i rubriken….

Det ska erkännas att jag är lite småsur idag efter att Nordea lyckats avsluta mitt internetkonto så att jag inte längre kommer åt mitt PG. Har hittills på snart en vecka inte hört någon ursäkt och de ska nu SKICKA ut blanketter för mig att fylla i så att de kan koppla upp mig igen…. suck

Hur som helst fick jag just ett meddelande från Xelera om en större uppdatering av webbutiken, se brev nedan. Jag har få transaktioner så mig drabbar det (förmodligen, det vet man ju inte) inte så hårt. Men det jag ställer mig frågande till är vald tidpunkt för uppdatering. Vore inte kl. 03.00 bättre för Xeleras kunder? Det kan ju vara intressant för oss alla när är bästa tid att ta sin butik offline om det absolut måste göras?

På torsdag den 19 november klockan 06:30 kommer E-handel NX2 att
    uppdateras. Normalt brukar en uppdatering ta några få minuter
    men denna uppdatering beräknar vi till mellan 60 och 90 minuter.
    Alla e-butiker beräknas vara i drift igen senast klockan 08:00.

Vi kommer bland annat att installera programvara som gör det
    möjligt att hänga på tilläggsmodulen ”Internationell handel” samt
    en hel del optimering av programkoden för att minimera laddningstider i era e-butiker nu när Julhandeln kommer igång på
    allvar och belastningen därigenom ökar.

Uppdateringar av NX2 sker kontinuerligt för att förbättra
    programvaran och erbjuda mer funktionalitet. Vi hoppas att ni har
    överseende med detta driftstopp som vi självklart kommer att göra allt för att göra så litet som möjligt.

Kenneth Bäck, VD
    Xelera Communication AB

MnM
    Deltagare

håller med om att tidpunkten låter ganska konstig, för att inte säga väldigt konstig,
    men dom måste ju gjort någon form av mätning som säger att under den tiden är det minst antal köp i alla deras butiker. Eller har dom valt tidpunkten bara för att minska kostnaderna för OB-tillägg? isåfall känns det ju ganska katastrofalt. en uppdatering kan ju alltid ställa till med bekymmer dessutom, så dom har ju inte så bra marginaler för att rätta till allt. För det låter ju inte som att dom tagit med det i beräkningen.
    skulle vi behöva göra något liknande skulle jag nog som du skrev sikta in mig på 03 eller liknande.
    hoppas allt går bra iallafall!

Katrin Lundgren
    Deltagare

antagligen baserar de det på trafiken i butikerna, och den tidpunkten är faktiskt den som brukar vara minst trafik överlag om jag ser i våra butiker, men man har definitivt inte tagit med någon tid för missar i beräkningen, så man räknar kallt med att allt ska gå klockrent.

Parvelito
    Deltagare

Utan att veta så anar jag att det kan ligga andra rutiner som utförs nattetid, t.ex. backup, spegling, datautbyte etc som man inte vill skall krocka med detta. Det är den enda rimliga förklaringen jag egentligen kan komma på, utöver att det troligen är väldigt mycket billigare att få dit personalen klockan 6 på morgonen istället för att de skall vara där vid 3.

Ur ett driftsperspektiv bör man ha i åtanke att 8 timmar och 45 minuters nedtid per år = 99,9% tillgänglighet, så det känns inte som hela världen om det är något sällan förekommande och i övrigt en driftsäker lösning.

Jag hade blivit mycket mer upprörd på Nordea…

Tomas
    Deltagare

@Parvelito 2743 wrote:

Jag hade blivit mycket mer upprörd på Nordea…

Jodu, och det kan jag lugnt säga att jag är, ser fram emot när nordeasanningen.se rullar igång.

Ang. uppdatering av webshopen så är det kanske inte så illa vald tid ändå. De flesta är väl på väg till jobbet vid den tiden (ehandlar inte) och de värsta nattsuddarna har gått och lagt sig. Och inget OB-tillägg blir det. Största risken är nog som nämns ovan om det strular då är man inte i nåt bra läge.

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.