Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Veckans spaning – om att vara superlativast
- Detta ämne har 4 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
13 november, 2009 kl. 15:05 #94149ParvelitoDeltagare
Det sägs att man skall vara konsekvent i sin affärsstrategi för att lyckas, och förr eller senare så innebär det att man måste bli ”superlativast”. Billigast, störst sortiment, mest öppet, flest butiker, längst garanti, billigaste avbetalning, snabbast, trevligast, mest nöjda kunder, godast eller det så slitna ”bäst i test”. Jag är förundrad över hur ofta man ser dessa tuppkamsresningar hos förhållandevis kloka och sansade företag. Det är sällan det blir någon egentlig kamp om de olika titlarna, för det finns så det räcker åt alla. Att vad alla är störst. vackrast eller bäst på känns lite som en svensk så kallad ”gala”. Alla nominerats till något pris, och sedan går alla upp i tur och ordning på scenen och hämtar varsitt pris och berättar att man är så tacksam över alla som betytt något i ens liv.
Och tur är väl det, för när det blir mothugg så blir det antingen dyrt, eller så blir det någon som får gå med svansen mellan benen. Bara EN kan vara superlativast på ett visst sätt.
Den vanligaste tuppkamsresningen i Sverige brukar vara på bensin. På vissa ställen uppstår det ibland situationer där ett par kedjor tror att man med hjälp av priskonkurrens skall kunna stjälpa den andra över kanten. Hittills tror jag inte det har lyckats i ett enda fall, men man fortsätter oförtrutet, men alltid på andra ställen än de städer och mackar som jag tankar på.
Andra populära varor att priskonkurrera med är färskpotatisen till midsommar och julskinkan till julen, men alla konsumenter vet väl vid det här laget att det inte är färskpotatisen som är den dyra delen i rätten ”sill och potatis med nubbe”.
Fram till för några år sedan var också jordgubbarna en populär vara att sänka priset på under säsongen. Jordgubbsodlarna plågades svårt av ideliga propåer från kedjorna att de måste sänka priset, för att handlarna skall kunna sälja jordgubbarna superlativast i sina butiker. Det slutade med att jordgubbsodlarna numera säljer sina jordgubbar själva i utvalda stånd runt om i Sverige. Och handlarna är inte dummare än att de förstår att om det inte står en jordgubbsförsäljare utanför sin butik så handlar ingen där. Därför är de är varmt välkomna. Jag är imponerade av jordgubbsodlarna och deras mod att pröva kraften i sitt varumärke, men de hade rätt. Blott Sverige svenska jordgubbar har. De är svenskast.
Just nu rasar det ett sanslöst priskrig i USA på nyutgivna bästsäljande böcker. Priserna är långt under förlagens listpriser och alla börjar lite oroligt skruva på sig, för förr eller senare kommer notan. Skall det bli förlagen och författarna som får pruta på sin ersättning, är det de priskrigande kedjorna som får se sin vinst undergrävas eller kommer priserna på alla andra böcker gå upp så att konsumenterna får betala till sist i alla fall? Bokbranschen i USA håller andan medan elefanterna med Walmart i spetsen kämpar vidare om vem som är superlativast.
Att profilera sig som superlativast kommer alltid att vara en viktig del i ett företags profilering, och en bärande faktor i affärsidéen. Och därför kommer vi att få se fler och fler begränsande disclaimers i de olika superlativen. Det förvånar mig inte om vi får se butiker som ”Dannes pryttelbod, roligast söder om Hallandsåsen”, ”Myrans trädgårdsprylar – närmast odlingsgränsen” eller ”Disa – bäst avbetalning med grumliga villkor”.
Kunderna älskar det, för det finns alltid en känsla av att rättfärdiga sitt köp. Att kunna säga att jag köpte den här varan av den mest superlative handlaren. Sedan kan andra få säga vad de vill, kunden är känner sig speciellt utvald, och är nöjdast!
16 november, 2009 kl. 06:41 #107775danielanderssonDeltagareJag ser fram emot den dagen då många företag försöker vara BÄSTAST på kundtjänst
Annars en intressant spaning
17 november, 2009 kl. 16:41 #107793GregerADeltagareJag satsar på att vara LAGOMAST
Annars kan jag rekommendera boken ”sur/petition” av Edward deBono som handlar om att man inte skall bry sig om att konkurrera utan springa i en egen fil – skapa ett värdemonopol. Ett exempel är om Volvo köpte upp en massa parkeringsplatser och lät Volvo-ägare parkera gratis – det skulle kunna ha positiv inverkan på bilförsäljningen utan att man måste ha den blankaste lacken och flest mugghållare.
sur/petition är då en slags motsats till competition, och bråckstrecket är till för att markera att sur ligger över com …
17 november, 2009 kl. 17:09 #107795ParvelitoDeltagareIstället för blankaste lacken eller flest mugghållare blir man mest omtänksam, kundvänligast, mest värdeadderande etc. Superlativen kan användas även på mjuka värden, för det gäller ju att slå an på rätt sträng hos kunden. Man måste vara unikast.
Om du tänker till så har du säkert också en del egenskaper som gör dig unikast i ditt företag jämfört med Josty, Kjell & Co & Elfa.
17 november, 2009 kl. 19:17 #107805GregerADeltagareJodå, det finns unikiteter här också … och jag gör mitt bästa för att dölja dem … :rolleyes: … skämt åsido, så är det bra att du tog upp tråden. Man blir lätt hemmablind och funderar inte riktigt över vad det är man är bra på utan man är fullt upptagen med att lösa de dagliga utmaningarna. Sedan vill man ju inte använda de ”vanliga klyschorna” utan det skall vara lite substans i argumenten.
Lågpris – men med förnuft!
Kvalitet – smakar det så kostar det inget extra!
Leverans igår – bara du beställer i tid!
… -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.