Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur mycket kostar ett varumärke?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    fashion
    Deltagare

Jag äger ett obearbetat varumärke XXX, och ett av världens största företag har varit på mig och ville annullera min registrering eftersom de tyckte att mitt varumärke lätt som ett av deras.

Lilla mig ”Goliat” och den stora ”David” gick i strid, och det har gått flera år, men nu har den lilla ”Goliat” vunnit:)

Nu vill de köpa mitt varumärke, för 5000 kr – men jag tycker att det är för billigt. Jag har designat allt och skapat allt själv, men skulle jag betala någon för att utgöra tjänsten tror jag att 5000 kr inte skulle vara tillräckligt. Sedan kommer ju kostnader för att registera själva varumärket.

Vet ju att om du äger Gucci, Prada, eller andra välkända varumärken kommer det att kosta en förmögenhet, men tyvärr är det inte så i mitt fall.

Har någon av er kunskap om hur mycket ett obearbetat varumärke skulle vara värt? Hur kan man sätt rätt pris på något sånt?

fashion
    Deltagare

Har löst problemet och fått svar genom att ringa PRV :)

Som svar på mina frågor blir ju summan av alla kostnader man har haft med registreringen, värdet som man själv sätter på själva namnet ( detta ska vara realistiskt -hur viktigt namnet är för att sälja produkten), kostnader med hela processen under alla invendningar och kostnader för att få fram ett nytt varumärke.

Det låter ju logiskt…

Parvelito
    Deltagare

Vad de vill är egentligen inte att erbjuda dig 5.000kr, den biten är en ”går det så går det”. Istället vill de nog höra om varumärket är till salu, och i sådana fall inleda förhandlingar om priset.

Personligen skulle jag, om jag nu skulle kunna tänka mig att avyttra det, inte sälja det billigare än 100.000kr, kanske inte ens 250.000kr om jag visste att de som ville köpa det anser sådana pengar vara peanuts. Med tanke på att de har bråkat i flera år, vilket kostat dem ansenliga summor, torde det vara värdefullt för dem, och då är det väl rimligt att de erbjuder dig en vettig betalning för det.

dstrombe
    Deltagare

Precis som Parvelito säger, om de har spenderat en större summa pengar på att bråka med dig så kan de säkerligen hosta upp liknande summor för att få det av dig.

Ta bara MSB som det stod om i veckan:
    http://www.idg.se/2.1085/1.267709/svensk-myndighet-betalade-miljonbelopp-for-doman

Lycka till!

fashion
    Deltagare

Tack ska ni ha:)!

GregerA
    Deltagare

Klart du skall ha bra betalt. Vi stöttar dig … mot 10% … :D

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.