Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Adwords – kostnad per order
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av Parvelito.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2009 kl. 10:23 #94137fenrikDeltagare
Hej kära e-kollegor!
Jag undrar nyfiket hur du tänker i ditt arbete med Adwords, gällande posten Kostn./omv. (1 per klick) .
Här visas om jag förstår rätt, kostnaden för en order inom just den annonsgruppen/sökordet.
Det som jag funderar på, som i mitt fall, jag har en fast budget som jag inte tänker överskrida utan jag vill istället få ut maximalt av min adwordsbudget. Vissa annonsgrupper är väldigt dyra både på sökord och kostnad/omv (1 per klick) medans andra är billigare medans andra är tvärtom. Hur resonerar du, vilken annonsgrupp hade du styrt mer pengar till? Den dyra eller den billigare?
10 november, 2009 kl. 10:26 #107695Katrin LundgrenDeltagareden som omvandlar bäst
10 november, 2009 kl. 10:53 #107696fenrikDeltagareVilken omvandlar bäst?
– den som ger flest ordrar men kostar otroligt mycket så det inte blir några pengar kvar?
– den som kostar lite och ger färre ordrar men kanske skulle ge fler ordrar om annonsgruppen har mer pengar?
– den som också ger mycket besökare
– den som varken kostar mycket, eller ger mycket besökare men har väldigt hög avkastning?Med förbehållet att budgeten är fast, jag behöver hjälp att tänka på hur pengarna inom adwordskontot ska fördelas.
10 november, 2009 kl. 12:04 #107697ParvelitoDeltagareAvkastning per investerad Adwordskrona är det som är relevant.
Dvs ditt första alternativ är meningslöst att satsa en enda krona på, det blir ju inga bra affärer. ”Vanvittesaffärer” som Emil i Lönnebergas pappa skulle ha uttryckt det.
Alternativ två kan vara värt att satsa på, men inte mer än vad de orden i sig har efterfrågan på. Det är ju dumt att ha en budget för 25 klick på ordet grunkemoj när det aldrig är fler än 3 som klickar på det.
Alternativ tre är tveksamt. Många besökare är inte automatiskt bra försäljning. Framför allt om man kommit dit genom annonser man egentligen inte är så intresserade av, men de kom upp när man sökte på något annat.
Alternativ fyra är alltid mycket intressant. Det finns anledning att se till att det finns budget nog för att alltid visa upp sådana produkter när potentiella kunder söker.
Vad du helst vill ha är många klick in till produkter som marginalen är bra på, och som ger en bra avslutsfrekvens.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.