Startsida › Forum › E-handelsforumet › Marknadsföring › Sociala medier
- Detta ämne har 22 svar, 10 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 1 månad sedan av RollUp-Kungen.
-
FörfattareInlägg
-
13 oktober, 2009 kl. 12:31 #94090RollUp-KungenDeltagare
Vi håller på att utveckla sociala medier och sätter oss in i facebook, youtube, blogg och allt vad det heter…
är det någon som kan förklara hur man på facebook gör så att andra kan bli ett fan av oss? vi har ett konto men jag vet inte om det är fel typ… jag kan ju bli ett fan av en massa saker men hur gör vi för att andra ska bli ett fan av oss..
den som kan hjälpa oss får en trisslott…
tack på förhand.13 oktober, 2009 kl. 12:48 #107435danielanderssonDeltagare(kommer dit via Annonsera / Sidor/pages)
Du kan ge trisslotten till någon hemlös (alt väldigt söt flicka)
13 oktober, 2009 kl. 15:55 #107444GregerADeltagareJag håller själv mest på med asociala medier … … men det finns en knapp man kan lägga till på sin hemsida som tydligen fixar det mesta av kopplingen till olika sociala medier. Jag har sett den på ganska många siter, men inte provat själv ännu.
AddThis – The #1 Bookmarking & Sharing Service13 oktober, 2009 kl. 18:17 #107451DanDeltagareJag har nu en facebook grupp och addthis och är alltså expert! hehe eller inte.
Men det är ganska kul med facebook-grupp ska se om jag kan pusha det hårdare och se om det blir nått röj där och lite gruppkänsla.
För att starta en sida loggar man ut sin FB-user och väljer skapa en sida för en kändis bla bla bla under registreringsfälten på framsidan. Sen är det bara att fylla i saker och du är igång.
14 oktober, 2009 kl. 07:35 #107449Katrin LundgrenDeltagareJag tycker sociala medier är svårt, jag har vissrligen add this (efter att faktiskt ha glömt bort det och blivit påmind här), och sidor för butikerna, men man måste ju liksom göra lite reklam för det också för att det ska fungera…
Eftersom jag själv knappt använder facebook har jag naturligtvis svårt att se nyttan.
Ibland känns det som att det bara är en massa modeord, och som att de som jobbar och gör ngt med sin tid inte har tid att hålla på med sånt tjafs..men jag är nog ganska ensam om att tycka så har jag förstått.Precis som dig Greger så är jag nog asocial, vi kanske ska starta ett eget media du och jag, där vitsen är att ha så lite inloggnignar och så tomma sidor som möjligt
14 oktober, 2009 kl. 07:49 #107455DanDeltagareDet är mest massa modeord. De som lyckas med sociala medier i Sverige för att driva omsättning och kännedom kan säkert räknas på fem fingrar…
Men att ha en facebook sida kan väldigt sällan bli badwill… är folk inte intresserade av Facebook ser de ju inte dina 3 fans? Klart om du lägger upp widgeten på din butik så kanske du ska ha lite mer aktivitet.
Kolla på Coolstuffs fansida som har 1600 users och riktigt härlig ”kompiskänsla” över uppdateringarna. Jag tror man kan bygga en ny dimension kring sitt företag som visar på ens kundfokus, UTAN att personerna först måste handlat och upplevt det på egen hand… så gör man rätt tror jag det är kanon. Gör man fel… ja what the hell, spelar ingen roll
Men innan man börjar så se till att iaf ha en ambition att sköta det. Jag har kopplat min produktfeed till min sida, samt så skriver jag mina inköpstankar och liknande och postar roliga bilder på produkter jag funderar på att köpa. När jag har fler fans tänkte jag börja ge bort rabattkoder och liknande och kanske ha tävlingar.
19 oktober, 2009 kl. 18:03 #107505RollUp-KungenDeltagareJag gör som du säger Dan och loggar in sedan loggar ut och försöker skapa sida för företag eller kändis.. får error http500,, trodde det var vår brandvägg men det går inte hur jag än gör.. det står att man ska signera med hela sitt namn som digital signatur.. ? ett namn kan väl inte vara digital signatur
någon som vet vad som kan vara fel?
finns ju inte direkt någon FB support….20 oktober, 2009 kl. 07:49 #107512DanDeltagareLåter som att det är Facebook som har problem tycker jag.
20 oktober, 2009 kl. 12:52 #107515teddyjohanDeltagareJag är förvisso ingen expert på ämnet, men mitt tips är att ni som överväger att profilera er gentemot era kunder (befintliga eller potentiella) är att ni själva i första hand sätter er in i hur det fungerar. Jag har t.ex. använt Facebook väldigt länge nu (även om jag fortfarande tycker det är onödigt knepigt att skapa sidor och grupper) och man får en utökad förståelse för hur man kan använda mediet när man själv är en del av det.
Den kunskapen står i stark kontrast till min kunskap om Twitter, där jag är en relativt ny medlem. Det föreföll vara väldigt förvirrande innan jag faktiskt kommit igång med det, vilket också var anledningen till att det dröjde så ohyggligt länge. Men nu ett par veckor in så tycker jag nog att Twitter är mitt favoritmedia och använder det flitigt.
Personligen tillhör jag sociala media-evangelisterna, men precis som Dan skriver är jag övertygad om att det är ytterst (för att inte säga extremt) få företag som lyckas integrera och tillämpa det nog bra för att det ska ge någon positiv effekt. Det kan nog till och med vara så att vissa branscher, beroende på både produkt och målgrupp, är mer eller mindre lämpade för det.
Jag kan utan vidare tänka mig att ett webbhotell skulle dra stor nytta av det eftersom merparten av deras kunder (eller åtminstone kontaktpersoner hos kunder) är väldigt datorvana och i stor utsträckning använder sociala media själva privat. Samtidigt kanske ett möbelföretag vars snittkund är Asta 45 år inte nödvändigtvis drar någon fördel av det.
Poängen som jag ser det är dock att det, såvida man sköter det någorlunda, i vart fall inte lär ha någon aversiv effekt. De kunder som är ”social media smart” kommer ni vinna pluspoäng hos och övriga lär inte bry sig. Dock är ingen implementering kanske ett bättre alternativ än en katastrofal implementering
20 oktober, 2009 kl. 13:32 #107516JoakimNilssonDeltagareHej – intressant tråd, jag fick tippset via @jonathansulo på twitter. Jag jobbar själv med sociala medier på spelsajten expekt.com.
Vad som är viktigt att poängtera är att marknadsföring via sociala medier är att ej hänga upp sig på tekniken, det finns alltid folk som kan hjälpa till med det.
Marknadsföring har fram tills nu körts genom att skrika ut ett budskap i envängskommunikationskanaler som TV, radio och tidningar.
Vad som främst har hänt med plattformar som twitter, facebook, youtube, myspace, hi5 osv är dialog, en dialog mellan ”kund-kund” och ”kund-företag”.
Så oavsett vad man har för personlig erfarenhet av facebook kan man ej som marknadsförare eller säljare blunda för att plattformen har 350 miljoner aktiva kunder.
Så häng inte upp er på hur facebook widgets fungerar, börja istället med att läsa denna väldigt bra bok: Groundswell: How People With Social Technologies Are Changing Everything och alternativt ett par böcker från Seth Godin.
Vi på expekt har fokuserat våra sociala aktiviterar kring våra spelambassadörer Niklas Wikegård, Glenn Strömberg, Scotty Nguyen etc. Vi tycker att de är intressanta profiler att följa och tillsammans med dem bygger vi ett nätverk i olika kanaler. Vi förstår att ni som ev expektkunder inte är intresserade av att läsa våran reklam, men om vi kan ge er möjligheten att bli vän med Wikegård på facebook och följa hans vardag är ni kanske rätt målgrupp för att lägga ett och annat spel på ishockey.
Det tycker jag är sjysst marknadsföring vad tycker ni?
Mvh,
@joakim_nilsson -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.