Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Kortbedrägerier

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Författare
    Dan
    Deltagare

Har haft en kille i min butik nu som genomfört flera köp med stulna kort. Tack vare att de var så suspekta upptäckte jag dem annars hade jag stått där utan mina prylar.

Vad ska man göra nu? Jag har fått sopan att avslöja sitt riktiga Telia IP så jag tänker att nu borde det finnas ganska bra underlag för en polisanmälan.

Jag känner på mig att de inte kommer göra något men det är ju kul att testa hur Sverige fungerar. Kanske är alla upptagna med att jobba fildelare och dela ut folks information via IPRED-lagen istället.

Någon som gått vidare i sådana här fall och hur gick det?

Undrar även vilket stöd och info ni får från era betalväxlar?

Joel
    Deltagare

Står man alltid för kortbedrägerier själv, Dan? Jag trodde det var kortinlösaren som gjort det (förutsatt att man inte slagit av 3d Secure)..

Jag har f.ö väldigt positiva erfarenheter av polisen när det gäller polisanmälningar relaterade till IT-brottslighet. Det kan säkert skilja sig mellan länen men berätta gärna hur det gick!

/Joel

Kocken
    Deltagare

Vi har haft ett par bedrägeriförsök under sommaren som vi upptäckt innan vi skickat ordern. Jag frågade Babs i det här fallet om vi eller de skulle göra en polisanmälan och svaret blev ungefär ” det är ingen idé”.

Webbot
    Deltagare

@Joel 1579 wrote:

Står man alltid för kortbedrägerier själv, Dan? Jag trodde det var kortinlösaren som gjort det (förutsatt att man inte slagit av 3d Secure)..
    /Joel

Kan det verkligen vara så i Sverige? Nä, om alla kortinlösare var tvugna att att ta alla risker som sker externt, så skulle det nog inte finnas en enda inlösare. Jag vet att jag skulle i alla fall inte vilja stå till svars för andras risker.

Här i USA är det vi ehandlare som får ta hela smällen. Men är man uppmärksam som Dan var, så ska inte de här lössen lyckas med sina rånförsök allt för ofta.

Jag tycker mig ha fått ett ganska bra öga för suspekta beställningar där de röda flaggorna vajar på full stång. Endast två löss har lyckats råna mig under 7 års tid. Ganska bra om jag får säga det själv. Det har trots allt gått ut xx tusen beställningar.

lamadjuret
    Deltagare

ja det är jätte synd om banker ;) nu vet jag inte hur 3d secure funkar? är det med dosan? i så fall borde det inte vara lättare med en kod? tänk att ta med dosan till matbutiken :) vilka köer….nä det skulle ingen acceptera! att ehandlaren ska stå för kostnaderna är bara ett sätt för bankerna att tjäna mer pengar och det kan ju behövas nu när dom lekt upp dom!

matthias
    Deltagare

När vi öppnade hade vi en kund som gjorde ett köp på en ganska dyr mobiltelefon med ett krot som var stulet. Detta uppdagades inte förrän ett par dagar senare när han ville köpa ett större antal mobiltelefoner och betalde med olika kort och det krävdes minst 25 försök till kortköp innan han hade genomfört betalningen av alla mobiltelefoner (fler försök nekades från kortutgivaren)

Detta kändes väldigt konstigt och det gick inte mer än ett par timmar så hade Babs bedrägerirotel ringt och ville att vi skulle ta det lugnt med ordern vi hade fått. De tyckte att det verkade konstigt när vi hade ökat från i princip 0:- till sexsiffrigt på så kort tid så de ville undersöka saken. Efter några timmar till så ringde de och meddelade att vi inte skulle skicka några varor.

Vi uppmanades att göra en polisanmälan. Detta gjordes och när jag kom till polisen så kollade de upp honom och han var till och med skriven på den adressen som han hade beställt mobilerna till. Polisen ville ha så mycket information som vi bara kunde få fram och det fick de och de har nu span på personen i fråga.

Den mobil som han hade hunnit köpa blir inte vi skyldiga några pengar för eftersom betalväxeln hade godkänt köpet.

Detta upprepades med en annan kund en månad senare. Han bodde i samma stad och köpte samma sorts mobil…. Jag kontaktade då polisen och fick rådet att inte skicka någon mobil.

Det är konstigt att det, hittils, bara varit folk från Malmö som varit inblandad i detta…..

Ha en bra dag!

Matthias Modig
    priskaparna.se

Bjorn
    Deltagare

Polisen brukar inte orka bry sig utan lägger ner fallet ganska direkt enligt min erfarenhet. Senast med motiveringen att de har viktigare saker att prioritera och att det kostar 500:- per ärende att få fram personen bakom ett IP hos operatören. Sen måste det bevisas vem som satt bakom datorn som IP-numret gick till. Känns bra va?

matthias
    Deltagare

Vår erfarenhet är att de (Polisen) lägger ner mycket tid på kortbedrägerier. I vårt fall så verkade det iofs röra sig om en rätt stor härva som de är på väg att nysta upp…

Mvh
    Matthias Modig
    priskaparna.se

GregerA
    Deltagare

Det är nog klokt att anmäla, även om Polisen inte lägger så stora resurser på ett enskilt fall, men börjar det växa till en stor härva så vill de nog ha så många ledtrådar som möjligt i sitt system.

Parvelito
    Deltagare

Vilken möda polisen lägger ned på det hela beror till stor del på vad betalväxeln och banken säger. Om de gör bedömningen att det är något organiserat (de har ju hela mönstret av köp på ett stort antal webshopar, med IP-nummer) så brukar polisen agera. Det handlar ofta om en större liga där man kan få äran att till sist lagföra dem för ett långt straff.

Men är det någon småkriminell som hittat några kortnummer på nätet och gjort några försök utan att lyckas särskilt bra så är det sällan värt att jaga vidare, tyvärr. Arbetsmängden står inte i proportion till den potentiella skadan.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.