Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Hur hantera minderåriga kunder

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Författare
    Dan
    Deltagare

Hur gör ni om ni får en kort-order från en person som inte är 18 år. Målsmans tillstånd krävs ju men hur fasen inhämtar man det?

Hade inte märkt något om inte ordern varit väldigt ”suspekt” och personen skrivit in sitt personnummer. Har ju hört allt för många som har strul med kids som beställer och föräldrar som använder barnen som beställare för att sedan ”reklamer” och strula.

Help me!!!

niclask
    Deltagare

Ha hade nyss ett sånt case! Jag ringde konsument verket och utgav mig att ha en dotter som var 16år och beställt varor från ett företag (mitt asså) för att se hur jag/vi som ”familj” för att slippa betala och skicka tillbaka produkten.
    Tydligen är det så att om företaget inte har varken mail eller något skriftligt dokument eller något överhuvudtagt som påvisar att föräldern har haft kännedom om barnets köp kan dem bestrida det enligt paragraf 6 eller 9 i något regelverk och det spelar ingen roll hur länge dem haft varan men ju snabbare desto bättre för familjen om dem skickar tillbaka den förstås. Det var lite i gråzonen där.

Jag fick betalt dock efter lite om och men….var nojig under tiden dock. Kanske inte direkt svar på frågan men samma stuk.

/N

Dan
    Deltagare

Men det är ju jättelätt för vem som helst att ringa mig och utge sig för att vara målsman eller förfalska något papper. Jag är ju körd oavsett om man vill köra den varianten då :(

Katrin Lundgren
    Deltagare

som vanligt är man väldigt oskyddad som företag.

Parvelito
    Deltagare

Leta reda på telefonnumret och ring upp själv. Brukar gå bra i 9 fall av 10. Har du annars inte någon disclaimer där du kan vägra köp utan angivande av orsak i dina villkor? I sådana fall är det ju bara att backa tillbaka pengarna och förklara att det där går inte.

Nicklas
    Deltagare

Enligt våra villkor så säljer vi inte till någon under 18, men det är väldigt svårt att kontrollera och kunden kan ju ganska lätt uppge att de är äldre när de reggar sig.

Dan
    Deltagare

Man vill ju sälja liksom men inte få skit. Just detta gällde en väldigt stor och trevlig order. Så jag vill helst inte neka den, men å andra sidan inte släppa den utan målsmans godkännande heller. Frågan är vad som är giltigt ”intyg” som håller vid en tvist.

GregerA
    Deltagare

Jag hade en 14-åring idag som ville handla på faktura … det blev njet!

Det bästa är nog att be föräldrarna göra beställningen, så är det ju inga tveksamheter. Jag ser ingen vits med att beställningen skall ske i barnets namn när föräldrarna ändå skall godkänna det.

Dan
    Deltagare

Problemet är ju att kidsen likagärna kan beställa i föräldrarnas namn :)

Parvelito
    Deltagare

Om kidsen beställer i föräldrarnas namn är det förfalskande av urkund, och det är ett inte helt ringa brott.

Jag vidhåller att en koll på hitta.se efter ett telefonnummer att ringa till och ett par meningar med mamma eller pappa kan betyda väldigt mycket. Är det en liten innovativ slyngel som lånat pappas kort i ett obevakat ögonblick så blir de inte ledsna på dig för att du ringer och man kan blåsa av det hela i god tid. Innan kartonger skall packas och fraktas fram och tillbaka. Är det å andra sidan så att h*n har sommarjobbat hårt och fick låna kortet för att kunna beställa smidigt så tror jag inte heller att de blir ledsna eller arga för att du kollar att det inte är något tok. Du visar ju bara att du bryr dig lite extra.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.