Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Hur hantera minderåriga kunder
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av GregerA.
-
FörfattareInlägg
-
13 augusti, 2009 kl. 14:30 #93990DanDeltagare
Hur gör ni om ni får en kort-order från en person som inte är 18 år. Målsmans tillstånd krävs ju men hur fasen inhämtar man det?
Hade inte märkt något om inte ordern varit väldigt ”suspekt” och personen skrivit in sitt personnummer. Har ju hört allt för många som har strul med kids som beställer och föräldrar som använder barnen som beställare för att sedan ”reklamer” och strula.
Help me!!!
13 augusti, 2009 kl. 15:05 #106698niclaskDeltagareHa hade nyss ett sånt case! Jag ringde konsument verket och utgav mig att ha en dotter som var 16år och beställt varor från ett företag (mitt asså) för att se hur jag/vi som ”familj” för att slippa betala och skicka tillbaka produkten.
Tydligen är det så att om företaget inte har varken mail eller något skriftligt dokument eller något överhuvudtagt som påvisar att föräldern har haft kännedom om barnets köp kan dem bestrida det enligt paragraf 6 eller 9 i något regelverk och det spelar ingen roll hur länge dem haft varan men ju snabbare desto bättre för familjen om dem skickar tillbaka den förstås. Det var lite i gråzonen där.Jag fick betalt dock efter lite om och men….var nojig under tiden dock. Kanske inte direkt svar på frågan men samma stuk.
/N
13 augusti, 2009 kl. 15:06 #106699DanDeltagareMen det är ju jättelätt för vem som helst att ringa mig och utge sig för att vara målsman eller förfalska något papper. Jag är ju körd oavsett om man vill köra den varianten då
13 augusti, 2009 kl. 15:11 #106701Katrin LundgrenDeltagaresom vanligt är man väldigt oskyddad som företag.
13 augusti, 2009 kl. 16:28 #106703ParvelitoDeltagareLeta reda på telefonnumret och ring upp själv. Brukar gå bra i 9 fall av 10. Har du annars inte någon disclaimer där du kan vägra köp utan angivande av orsak i dina villkor? I sådana fall är det ju bara att backa tillbaka pengarna och förklara att det där går inte.
13 augusti, 2009 kl. 16:31 #106704NicklasDeltagareEnligt våra villkor så säljer vi inte till någon under 18, men det är väldigt svårt att kontrollera och kunden kan ju ganska lätt uppge att de är äldre när de reggar sig.
13 augusti, 2009 kl. 16:44 #106705DanDeltagareMan vill ju sälja liksom men inte få skit. Just detta gällde en väldigt stor och trevlig order. Så jag vill helst inte neka den, men å andra sidan inte släppa den utan målsmans godkännande heller. Frågan är vad som är giltigt ”intyg” som håller vid en tvist.
13 augusti, 2009 kl. 17:32 #106707GregerADeltagareJag hade en 14-åring idag som ville handla på faktura … det blev njet!
Det bästa är nog att be föräldrarna göra beställningen, så är det ju inga tveksamheter. Jag ser ingen vits med att beställningen skall ske i barnets namn när föräldrarna ändå skall godkänna det.
13 augusti, 2009 kl. 17:41 #106708DanDeltagareProblemet är ju att kidsen likagärna kan beställa i föräldrarnas namn
13 augusti, 2009 kl. 18:11 #106709ParvelitoDeltagareOm kidsen beställer i föräldrarnas namn är det förfalskande av urkund, och det är ett inte helt ringa brott.
Jag vidhåller att en koll på hitta.se efter ett telefonnummer att ringa till och ett par meningar med mamma eller pappa kan betyda väldigt mycket. Är det en liten innovativ slyngel som lånat pappas kort i ett obevakat ögonblick så blir de inte ledsna på dig för att du ringer och man kan blåsa av det hela i god tid. Innan kartonger skall packas och fraktas fram och tillbaka. Är det å andra sidan så att h*n har sommarjobbat hårt och fick låna kortet för att kunna beställa smidigt så tror jag inte heller att de blir ledsna eller arga för att du kollar att det inte är något tok. Du visar ju bara att du bryr dig lite extra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.