Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › googles filter för en ny ehandel
- Detta ämne har 9 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av The Blackjacker.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2009 kl. 21:59 #93975The BlackjackerDeltagare
Tänkte höra lite om ”sandlådan”, googlefilter och konkurrensutsatta nischer och hur man förhåller sig till det om man startar en ny ehandel.
Dan har ju exempelvis roligaprylar som listar bra på ”prylar”. Antar att det är en åtminstone relativt konkurrensutsatt nisch så säg att du skapar en helt ny ehandel och vill sälja prylar. Bör man då räkna med ett par månader då du inte kan lista alls i google och få någon trafik därifrån på dessa nyckelorden eller vad har ni för erfarenheter när det gäller deras filter?
Gäller filtren även om du skulle komma över en premiumdomän som borde ses som rätt seriös och relevant. Exempelvis ”prylar.se” om man vill lista för ”prylar” eller fraser som ”köpaiphone.se” för frasen ”köpa iphone”.
Är det några nischer som är ökända för att vara i det närmaste hopplösa att lista ordentligt i som man kanske borde hålla sig borta ifrån om man vill ha sökmotortrafik?
29 juli, 2009 kl. 10:25 #106597DanDeltagareJa, sandlådan är något av det värsta inom SEO…
Sandlådan finns inte på alla söktermer, men alla med hög konkurrens finns den garanterat på.
Nu vet jag inte om prylar är ett bra exempel för det är inte så hög konkurrens. Däremot presenter, inredning, leksaker och liknande ord. Jag tror man ska kolla på sökvolym för att avgöra filtreringsförutsättningarna.
Jag är verkligen ingen expert för att komma runt filter och få ”trust” hos google men vad jag har hört handlar det ganska mycket om tidsfaktorn. Det är svårt att få trust från dag1 oavsett hur bra länkar man får i Sverige.
Såhär brukar jag jobba:
- Fixa något på sidan DIREKT. vänta inte tills du har en butik. I värsta fall så lägg bara upp lite text, en title och en h1. Det hjälper. Tid är en faktor. Släng in någon/några länkar till sidan så Google vet om den.
- Alternativt kan du smälla upp en blogg och börja rikta in dig på att ranka på kringtermer (kring huvudtermerna) som ej sitter i filter. Heminredning är exempelvis relativt ofiltrerat medan Inredning är filtrerat så in i….
- Upp med butiken, gör all on-page optimering korrekt och skaffa äkta inlänkar. Även här kan man eventuellt skippa huvudtermen tills man ser att man får trust av google.
- Jobba på med sidotermerna, låt huvudtermen vara sekundär eller ännu mindre viktig när du fixar inlänkar, och försök driva trafik så och vänta på att google släpper till.
- När du ser att du rankar på en filtrerad term så släng in någon bra länk och se om du ökar 50-100 platser. Gör du det har du trust.
- Nu är det bara att successivt slänga på länkar med huvudtermen… men släng inte allt på en dag, då kommer du stiga som en stjärna och falla som en potatis… Gör det med en jämn ström och mät resultaten. Du kan se att om du slänger på en länk från en blogg och ökar 10 platser. Gör du inget på 1-2 månader sedan så kommer du ramla ner 5 platser igen. Så lär dig mönstret när du det är optimalt att slänga på nästa länk så kan du klättra med varje länk.
- Bli rik?
29 juli, 2009 kl. 13:11 #106602The BlackjackerDeltagare@Dan 1349 wrote:
Ja, sandlådan är något av det värsta inom SEO…
Sandlådan finns inte på alla söktermer, men alla med hög konkurrens finns den garanterat på.
Nu vet jag inte om prylar är ett bra exempel för det är inte så hög konkurrens. Däremot presenter, inredning, leksaker och liknande ord. Jag tror man ska kolla på sökvolym för att avgöra filtreringsförutsättningarna.
Jag är verkligen ingen expert för att komma runt filter och få ”trust” hos google men vad jag har hört handlar det ganska mycket om tidsfaktorn. Det är svårt att få trust från dag1 oavsett hur bra länkar man får i Sverige.
Såhär brukar jag jobba:
- Fixa något på sidan DIREKT. vänta inte tills du har en butik. I värsta fall så lägg bara upp lite text, en title och en h1. Det hjälper. Tid är en faktor. Släng in någon/några länkar till sidan så Google vet om den.
- Alternativt kan du smälla upp en blogg och börja rikta in dig på att ranka på kringtermer (kring huvudtermerna) som ej sitter i filter. Heminredning är exempelvis relativt ofiltrerat medan Inredning är filtrerat så in i….
- Upp med butiken, gör all on-page optimering korrekt och skaffa äkta inlänkar. Även här kan man eventuellt skippa huvudtermen tills man ser att man får trust av google.
- Jobba på med sidotermerna, låt huvudtermen vara sekundär eller ännu mindre viktig när du fixar inlänkar, och försök driva trafik så och vänta på att google släpper till.
- När du ser att du rankar på en filtrerad term så släng in någon bra länk och se om du ökar 50-100 platser. Gör du det har du trust.
- Nu är det bara att successivt slänga på länkar med huvudtermen… men släng inte allt på en dag, då kommer du stiga som en stjärna och falla som en potatis… Gör det med en jämn ström och mät resultaten. Du kan se att om du slänger på en länk från en blogg och ökar 10 platser. Gör du inget på 1-2 månader sedan så kommer du ramla ner 5 platser igen. Så lär dig mönstret när du det är optimalt att slänga på nästa länk så kan du klättra med varje länk.
- Bli rik?
Väldigt intressant.. tackar
1. Angående domännamnet, har du upplevt någon skillnad med premiumnamn. Jag tänker exempelvis på newyork.se och termen ”new york” borde väl vara rätt hårt filtrerad när resebranschen är så populär. Upplever du att det varit lättare att ranka upp en sån domän än exempelvis newyork123.se eller något liknande.
2. Trusten då vad pratar vi för tidsfaktor ungefär.. är det månader eller år om man ska generalisera och ha något att räkna med för en hyffsat konkurrensutsatt nisch.
3. Ska se om jag förstått rätt.. om jag bara jag finns i index på typ plats 550 i google på någon term så ligger jag åtminstone inte i sandlådan? Men jag kan fortfarande ligga i nåt filter? Och om jag klättrar snabbt med bra länkar så borde det vara grönt..
4. Mognar siten sedan uppe i toppen efter ett tag så att säga eller slänger du hela tiden på nya länkar med jämna mellanrum för att inte trilla ner även på väletablerade domäner.
5. Förresten en sak till.. För hårt filtrerade nischer.. Antar att det gäller exempelvis resor, hotell eller smslån. Kan du då fortfarande lista relativt bra på fraser som ”hotell i Frankrike” eller ”billiga smslån” eller börjar man någonstans filtrera merparten fraser som innehåller just det ordet så det nästan är hopplöst att alls ge sig in i nischen?
29 juli, 2009 kl. 13:23 #106603DanDeltagare1. Ju mer lik domänen är huvudtermen desto mer relevant är den. Värdet i nyckelordstermer har dock sjunkit de senaste 1-2 åren så i dagsläget har man ingen större fördel bara pga domänen. Fördelen är dock varumärkesmässig och att du får inlänkar med domänen som ankartext->ger ranking. Samt att CTR bör öka i resultaten pga highlighting och seriösare intryck.
2. Man pratar väl om 6-12 månader ofta. Jag är ingen expert dock.
3. Filter/Sandlåda, same shit i min värld. Ligger du på plats 550 är du antagligen i ett filter om du har en sida som är optimerad för söktermen och har inlänkar med den. Är de 549 sidorna före dig skit som är irrelevant så är det rätt uppenbart
4. Tja om ingen annan som rankar på söktermen någonsin får länkar så kan man vara rätt lugn, dock lär inte detta någonsin hända så självklart måste du få nya länkar. Bra sidor får dock inlänkar organiskt.
5. Beror helt på. Hotell i frankrike är också filtrerat, säkert billiga smslån också. Det skiljer sig åt.
29 juli, 2009 kl. 14:45 #106604ErikDeltagareHallå!
Kan ni proffs förklara för mig vad allt detta länkande betyder. Jag förstår innebörden av att en sida länkar till en annan. Men hur jobbar man med att få upp detta? Särskilt äkta länkar?(förklara gärna vad det betyder, jag gissar att det är länkar som inte genereras av någon 3e-part, rätt?)
//Erik
29 juli, 2009 kl. 14:48 #106605DanDeltagareErik: Läs Jim Westergrens guide så får du koll på seo:
29 juli, 2009 kl. 15:00 #106606ErikDeltagareDet ska jag göra med nöje!
29 juli, 2009 kl. 18:59 #106607The BlackjackerDeltagare@Dan 1356 wrote:
Beror helt på. Hotell i frankrike är också filtrerat, säkert billiga smslån också. Det skiljer sig åt.
Finns det förresten nåt smart sätt för att uppskatta om en sökfras är filtrerad eller inte genom att titta i träfflistan?
29 juli, 2009 kl. 20:12 #106608DanDeltagareNej det tror jag inte. Är det en bra sökterm så är den antagligen bevakad av Google.
Men jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på det faktiskt utan bara köra på och göra det bästa av situationen. Svårigheten att ranka kompenseras av en större marknad, medan en lätt sökterm inte har någon trafik å andra sidan.
29 juli, 2009 kl. 21:01 #106609The BlackjackerDeltagare@Dan 1361 wrote:
Nej det tror jag inte. Är det en bra sökterm så är den antagligen bevakad av Google.
Men jag tror inte man ska hänga upp sig för mycket på det faktiskt utan bara köra på och göra det bästa av situationen. Svårigheten att ranka kompenseras av en större marknad, medan en lätt sökterm inte har någon trafik å andra sidan.
Jo du har väl rätt.. jag tänkte om man kunde hitta väldigt nischade termer (och slippa filtret) som gav lite lite trafik som konverterar väldigt bra i en hyffsat lukrativ nisch och experimentera lite med det.
Typ ”Köpa Iphone 3G billigt” eller ”hotell i nice med havsutsikt” eller vad man nu skulle kunna hitta på.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.