Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Butiksnamn?
- Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 5 månader sedan av Nicklas.
-
FörfattareInlägg
-
13 juni, 2009 kl. 18:06 #93917JoelDeltagare
Hej!
Jag är ny på det här forumet och även ny i e-handelsbranschen.
Jag har egentligen två frågor som jag skulle vilja ha era åsikter om:
1) Jag tycker, liksom någon annan skrev, att det är grymt viktigt att ha ett bra och enkelt (domän)namn på sin butik.
Vad gillar ni ****butiken.se ?
Jag vet att bl.a Dan har använt sig av iPhonebutiken.se. Jag tycker det ser rätt snyggt ut när man skriver ut det sådär, men jag känner inte till någon annan? Känns det som ett seriöst och bra namn?
2) I och med att vi ska starta vår e-handelsverksamhet så har jag tänkt att starta ett aktiebolag för att lägga allt i (dvs det bolaget kommer inte ha någon annan verksamhet). Och på så vis ansöka om ett namn hos Bolagsverket.
Finns det regler som säger att man inte får registrera domännamnet som bolagsnamn? T.ex ”****butiken.se AB”. Hur resornerar ni? Brukar ni ha ett aktiebolag som har ett helt annat namn än butiken? Känns det mer eller mindre seriöst att ha ett helt annat namn?
Jag vet att bl.a Blocket’s aktiebolag heter ”B locket AB” (observera mellanrummet).
Tacksam för era åsikter!
/Joel
13 juni, 2009 kl. 19:41 #106198DanDeltagareAngående fråga 1 så är det svårt att generalisera. iPhone.se är bättre än iPhonebutiken såklart. Sedan kan man bygga ett varumärke också som Dustin, CDON, Nelly.com osv… men man får inte de där direkta fördelarna sökmotormässigt som man kan få om man har sin viktigaste sökterm i domänen. Som sagt, ingen exakt vetenskap. Ta det som låter bäst, testa dina varianter på kompisar och andra. Regga alla och testa dem på oss också?
2. Webbadresser får inte utgöra bolagets ”firma”. Så du får inte ha XXXXButiken.se utan måste ha XXXXXXXXXbutiken. Det är inga problem att ha ett annat namn, det har många. Men ska du bara ha en verksamhet i företaget så kan du såklart likagärna köra på butilksnamnet.
14 juni, 2009 kl. 07:02 #106204NicklasDeltagareJoel;880 wrote:1) Jag tycker, liksom någon annan skrev, att det är grymt viktigt att ha ett bra och enkelt (domän)namn på sin butik.Vad gillar ni ****butiken.se ?
Försök hitta ett butiksnamn som känns bra om det se innehåller ett viktigt sökord så är det inte helt fel men se till att det känns rätt för dig som ska jobba med den sen är det inte fel att kolla med andra med för att se hur de reagerar på namnet.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.