Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Ytterliggare e-handels certifiering…
- Detta ämne har 21 svar, 11 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 1 månad sedan av bloggus.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2009 kl. 10:20 #93866polsenDeltagare
Nu har tydligen en till dykt upp, jag har allafall inte hört talas om dem innan…
Rådet för E-handelscertifiering | Certifierad E-handel
Det blir många logotyper på sidan om man ska vara med i alla…
27 april, 2009 kl. 20:53 #105806gregerDeltagareEhandelscertifiering.se är faktiskt den certifiering som funnits längst, startades redan 2007.
Vi är också ledande – såväl tekniskt/säkerhetsmässigt för konsumenten som ekonomiskt för e-handlaren.
Om du tittar på en certifierad butik (t.ex. bygghemma.se) kan du se att våra certifikat är datummärkta genom en ”on-line” koppling till oss. Konsumenten i e-butiken kan därför också framföra klagomål till oss genom att klicka på certifieringssymbolen. Certifikatet kan tas bort från e-butiken på kort varsel direkt av oss.
(Jämför med alternativet med en fast grafisk symbol som e-handlaren själv hanterar, utfärdat för ett år i taget – inte mycket till trygghet för konsumenten)
Vi följer dagligen den finansiella situationen och eventuella kundklagomål för alla våra certifierade e-butiker. Detta gäller både finansiell riskprognos från UC (konkursrisk) samt händelser som exemplevis styrelseförändringar (bedrägeririsk).
29 april, 2009 kl. 08:16 #105822DanDeltagareDetta börjar bli ett problem för oss e-handlare. Vad ska man välja. Vilken av symbolerna ger högst trovärdighet. Trygg E-handels varumärke är starkare men jag ser att greger fått in en del nya stora kunder också.
För mig som e-handlare är det mest jobbigt att det finns flera system. Det känns oseriöst att ha båda. Kan ni inte gå ihop?
29 april, 2009 kl. 08:34 #105826Katrin LundgrenDeltagareHåller med dig Dan. Det ser inte heller speciellt bra ut med att köra bägge, då ser det ut som man är en riktigt risig handel och måste övertyga med allt man har att man är seriös
Jag funderar faktiskt på att överge bägge och antingen köra en kreditrating en UC i stället,
https://www.uc.se/show.php?id=1048972Det känns som en trygghet att jag åtminstone är finansielt stabil, eller också köra med soliditet, trippel AAA
AAA, trippel A, kreditrating, ratingskala, ratingstatistik, scoring, företagsscore, personscore
8 maj, 2009 kl. 16:08 #105932gregerDeltagareJag ser inte någon nackdel med att ha båda certifikaten om man tror att det är bra, se exempelvis skanskabyggvaror.se
Men om man vill ha bara det ena så är ju den siten ett bra exempel. Följ länken för ehandelscertifiering så ser ni ett datummärkt helt aktuellt certifikat, medan länken för trygg ehandel bara leder till en annan sida hos ehandlaren själv. Där finns en fast bild på ett protokoll som säger att denna ehandel är att lita på till och med 2009-11-19. Vissa ehandlare kan ju föredra ett sådant certifikat
Likaså om man ser ett AAA eler UC märke så kan konsumenten inte få en dagsfärsk information med mindre än att konsumenten köper den tjänsten fån Soliditet eller UC.
9 maj, 2009 kl. 11:03 #105936Katrin LundgrenDeltagareUC märkningen fungerar på samma sätt som hos er Greger, den läggs ut på hemsidan och är dagsfärsk. Jag tror den kostar 2500 kr / år eller något sådant, alltså ungefär samma kostnad som er certifiering.
jag undrar över en annan sak, tidigare hade ni krav på att webbutiken skulle gå med vinst för att få bli certifierad, när togs det bort?
9 maj, 2009 kl. 15:48 #105946gregerDeltagareNär det gäller fast symbol syftade jag på AAA (Soliditet). UC har som du säger en dagsfärsk. Den går bara att få för riskklass 3 och högre – kostar c:a 3000 (ex moms), dvs märkbart högre start-tröskel än vi har.
Vi har inte (och har inte haft) krav på att företaget ska visa vinst. Våra krav har varit helt fokuserade på väsentligheter och oförändrade sedan start, se http://www.ehandelscertifiering.se/certifiering.php
En avgörande skillnad mot UC är att vi inte bara bevakar finansiell risk (konkursrisk), utan också har krav map styrelseförändringar (bedrägeririsk), ej uppfyllda kundlöften/kundklagomål (t.ex att det inte kommer några/rätt varor), snabbhet i kundkommunikation, tillämpning av personuppgifts- (PUL), konsumentköps- och marknadsföringslagen.
Sådant bevakar inte UC (eller Soliditet).
10 maj, 2009 kl. 06:06 #105947Katrin LundgrenDeltagareAng vinst så måste jag blandat ihop er med någon annan, troligen bramärkt.
För mig säger det en del, om jag som e-handlare inte ens kan hålla i sär alla cerfitieringar och vad de står för, så kanske det är för många…Sedan är jag fullt på det klara med att ni bevakar olika saker, men som det ser ut i dag så har nog inte kunden en susning egentligen om vad ni står för eftersom ni är rätt okända, bra eller inte. UC eller trippel A är något man känner till.
Trygg e-handel är faktiskt också något kunderna känner till, i alla fall verkar det som våra gjorde det eftersom jag gjorde en kundundersökning och vi hade en hel del som valde att handla av oss pga den märkningen. Jag tror att det är för att man känner till svensk distanshandel, och för att de haft en hel del tv reklam i samband med större företag. Däremot så känns den ganska dyr för en mindre e-handlare.
Kort sagt.
1) Jag tror att flera aktörer är några för många, ni skulle må bra av att gå ihop och samarbeta, vilket inte borde vara något problem egentligen eftersom ni i ert fall är en idéell förening enl hemsidan, och ni har samma mål som de övriga.
2) För att symbolerna ska ge något länkade eller inte, så behöver kunderna känna till varumärket och vad det står för. En certifiering som funnit sedan 2007 men ingen känner till, knappt ens vi handlare är inte bra10 maj, 2009 kl. 08:32 #105950gregerDeltagareLigger mycket i vad du säger.
Ska se om, och med vilka, vi kan få ett intresse för det.
5 oktober, 2012 kl. 08:48 #153225vvsochbad.seDeltagareHej alla där ute.
Bump’ar denna tråd då vår butik är intresserade av att höra vad ni idag, då det är några år sedan tråden startade, har för erfarenheter av att använda flera olika e-märken på er hemsida? Jag tänker främst på Trygg E-Handel, Certifierad E-Handel samt Köpskydd.
Alla åsikter, erfarenheter och råd modtages tacksamt
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.