Startsida Forum E-handelsforumet Generellt om E-handel Orderplocknings-tips

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #93830
    Dan
    Deltagare

    Jag har eventuellt löst mina lokalproblem som jag skrivit om på bloggen. Dock innebär det att lokalen inte är särskilt öppen och lite utspridd. Så jag tänkte först skriva en lageralgoritm som placerar ofta plockade varor närmare packbordet.

    Sedan tänkte jag skriva en plockalgoritm så att man får ut en plocklista i rätt ordning för ”slingan”. Sedan tänkte jag ha en plockvagn med massa lådor i för att plocka ordrarna.

    Vad tror ni om detta. Hur plockar ni era ordrar?

    #105610
    Rikard
    Deltagare

    Har du räknat på vad det skulle kosta att lägga ut logistiken på ett externt företag?

    #105611
    Dan
    Deltagare

    Nej, det är inget jag överväger i dagsläget.

    #105612
    Kocken
    Deltagare

    Vi har väldigt trångt på vårt lager men försöker att organisera efter ”kategorierna” vi har i butiken i sedan efter vilken vara som går mest.

    Vi kommer också att byta lokal till hösten, då är min plan att ha de varor som går mest närmast packbordet och sortera packsedeln efter någon slags hyllnumrering.

    #105614
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag har lagt ut det på tredjepartslogistikföretag och jag ångrar mig inte. Jag rekommenderar dig att i alla fall undersöka marknaden. Det är billigare än man tror i och med att man ofta kan anväda deras fraktavtal som för det mesta är betydligt bättre än vad man själv kan förhandla sig till.

    #105617
    Dan
    Deltagare

    Kan du inte ge lite prisexempel Katrin. Jobbar du med ett lokalt bolag? Vad har varit svårt, vad har varit bra?

    #105618
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Jag jobbar definitivt inte med ett lokalt bolag :), utan jag finns i Sundsvall och mitt lager utanför Skara, så det är några mil emellan, närmare bestämt ca 80. När jag letade logistikpartner så hittade jag inga lokala alternativ, samt att frakterna tar betydligt längre tid härifrån och söderut. Genom att lägga lagret söderut så får kunderna bättre service.

    Från början använde jag posten via deras avtal och det sparade jag en hel del pengar på. I början när vi använde posten så kunde jag för samma summa som jag i normala fall betalade posten, anlita logistikföretaget och betala frakt samt deras avgifter. Med andra ord det logistikföretaget kostade tog jag igen i bättre fraktavtal. Då var valet lätt, när det gällde att lägga ut logistiken.

    Numer använder jag privpak via deras avtal och för de minsta paketen hos dem P1 – längd+omkrets 124 cm, vikt 1 kg, längd 75 cm, höjd 10 cm betalar jag 37.50 i fraktkostnad, för de största P6 – längd+omkrets 300 cm, vikt 20 kg, längd 150 cm betalar jag 109 kr.
    Dessa priser förhandlas om allteftersom, och sänks när avtalen förbättras.

    Sedan tillkommer hanteringskostnad, lagerkostnad, samt arbetad tid (inleveranser, inventeringar, specialsaker man vil ha gjorda m.m.) och detta är nog förhandlingsbart utifrån dina egna förutsättningar och från logistikföretag till företag. Mycket av den kostnaden täcks också av att du får billigare fraktkostnader pga bättre avtal.

    För mig har det varit mycket bra att friställa min tid, men man måste kunna släppa sitt kontrollbehov och våga lita på den som packar och plockar. Jag vet att andra e-handlare haft problem med det. I mitt fall har det fungerat bra och jag har en god relation med min packare. Hon är definitivt en resurs att vara rädd om. Hon brukar till och med ringa och förvarna när hon tycker att saker börjar ta slut trots att jag har ett lagersystem, och sedan hörs vi av någon gång i veckan och diskuterar allmänt om det är speciella saker. Hon brukar ha synpunkter och se när saker säljs mycket i vissa perioder och påminna mig att det är dags att ta hem vissa varor. Har man en syn på människor att alla kan göra misstag, men då rättar man till dem, så går det bra. Men har man synen som en del har, alla ska kontrolleras och misstag får inte hända, och händer det så skäller man allt man kan, då ska man inte lägga ut sitt lager.

    En annan fördel är att lagret enkelt kan skalas om från stort till mindre och tvärtom. Du betalar bara för den plats du upptar, och behöver inte stå med för trånga eller stora lokaler.

    Vi har haft ett fåtal felplock på de år vi haft lagret hos dem. De kan räknas på ena handens fingrar. Problemet har i stället varit för mig att vi fått skicka varor hit ibland för fotografering eller när jag vill kika på en sak själv, men det är ett mindre problem om inte lagret ligger 80 mil från dig…

    Nu har jag nästan skrivit en roman ser jag, men förhoppningsvis kanske det givit lite input till någon. har ni mer frågor är det bara att hojta till

    #105619
    Dan
    Deltagare

    Bra input. Tack!

    Jag gillar inte misstag men jag gillar när man kan lösa dem genom att förbättra sitt system och när de anställda lär sig saker. I ditt fall verkar det ju kanon med en dedikerad packare som jag förstår det. Det låter riktigt bra.

    Sen är jag lite rädd för alla löpande kostnader som känns svåra att förutse. Som uppackning, inventering, vad lagerytan kostar osv.

    Ytterligare en sak jag oroar mig för är att jag ligger på snart 1000 produkter och det är mycket småsaker som jag bara har 5-10 av och jag expanderar sortimentet med cirka 50 produkter per månad. Känns som att det skulle bli dyrt och krångligt bara att få koll på vad som kommer in i lager och inte. Klart, om man bygger ett inleveranssystem med bilder osv för detta så löser man ju det problemet. Hur har du gjort?

    Sist men inte minst, vilket bolag anlitar du :)

    #105620
    Katrin Lundgren
    Deltagare

    Löpande kostnader är alltid svårt att förutse, men man får tänka att egentligen är det en fråga om vad man själv lägger i tid och att tid faktiskt kostar pengar. De som jobbar med logistik brukar säga att någonstans mellan 80-120 kr kostar det att skicka en försändelse inkl lagerhyra, nerlagd, tid, emballage och frakt.

    Jag förstår din oro med många små produkter med fåtal av varje i lager. Jag har exakt samma problem. Jag skulle vilja minska sortimentet, och ha färre produkter, men det är en av svårigheterna. I alla fall i en djurbutik förväntar sig kunderna ett ganska stort sortiment. En mer nicshad butik tror jag varit enklare att lösa det problemet i.

    Vi har byggt in inleveransfunktioner i vår butikslösning. Där tar vi enkelt en streckkodsläsare, läser in produkterna och anger sedan rätt antal av varan, trycker sedan på en knapp inleverans och vips är det allt inlagt i lagret. Sedan kan vi naturligtvis se historik m.m. på vem som gjort vad när. det fungerar smidigt för vår del. Sedan finns funktioner i butiken för att se produkter som är slut i lager eller håller på att ta slut i lager, och e-post skickas då till mig som en varning. Jag kan på varje produkt ställa in hur få det ska finns kvar i lager för att larm ska gå till mig.
    Jag kan även skriva ut beställningslistor enkelt för att på så sätt snabbt kunna beställa det som behöver tas hem.

    Jag tror att är man intresserad så ta offerter från ett flertal företag, så ser man prisnivåerna.

    #105622
    Dan
    Deltagare

    Jag antar att packpersonalen på 3pl-bolaget gör inläsningen. Annars är jag förvirrad :)

    Självklart tänkte jag kolla med olika bolag och eventuellt ta en liten roadtrip och hälsa på hos dem så man får en bättre bild av hur det fungerar och se hur de arbetar i praktiken och vilka personerna som faktiskt ska sköta ens lager är.

    Nu inser jag att jag låter som att jag bestämt mig för 3pl men det har jag inte, men jag är lite uppspelt över möjligheterna :D

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.