Startsida Forum E-handelsforumet Marknadsföring Reklam eller distribution?

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #207206
    oskar.rosendahl
    Deltagare

    Det här forumet verkar ha somnat in, så jag tänkte att det kan vara läge att slänga in något utmanande 🙂

    Jag argumenterar för att de orimliga ROAS-nivåer som branschen har ”vant” sig vid bygger på felaktiga antaganden i attributionsmodeller. Övertron på dessa KPI har bidragit till att många e-handlare har kämpat eller till och med slagits ut.

    För många e-handlare ses sökordsannonsering som den huvudsakliga tillväxtstrategin. Detta är förståeligt, då e-handel saknar den fysiska butikens naturliga kundflöde. Men att köpa sökord är inte reklam. Det är en distributionskostnad, ungefär som butikshyra är för en fysisk butik. Sökord säkerställer fysisk tillgänglighet, men inte valbarhet.

    Performance-kanaler, som ofta anses vara lösningen för att locka nya kunder, bygger på en tveksam logik. Man förväntar sig att nya kunder ska lockas in av ett erbjudande. Men varför skulle en konsument, som redan har en uppsättning varumärken de brukar köpa från, välja en för dem okänd aktör bara för att de ser ett erbjudande? Är pris verkligen den enda faktorn?

    Retargeting, å andra sidan, riktar sig ofta till personer som redan överväger att handla från en vid nästa köptillfälle. Det är en av anledningarna till att ROAS för performance-marknadsföring ibland når extremt höga nivåer (>500% ?). Men detta är inte en verklig indikation på tillväxt – det är en form av självuppfyllande profetia där man mäter framgång genom att övertyga de redan övertygade.

    Jag hävdar att många e-handlare misslyckas med att bygga sitt varumärke och göra sig valbara hos potentiella konsumenter. Att förlita sig på kortsiktig performance-marknadsföring gör att många missar den verkliga potentialen: att etablera sig i kundernas medvetande innan de ens börjar sin köpresa.

    Reklam är en långsiktig och subtil kraft, inte en snabb lösning. Den bygger över tid och dess framgång mäts i hur den förbättrar avkastningen i distributionskanalerna på sikt. För att lönsamt växa måste e-handlare investera i att skapa varumärkespreferens och bli ett självklart val – långt innan kunden ens överväger ett köp.

Visar 1 inlägg (av 1 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.