Startsida › Forum › E-handelsforumet › Generellt om E-handel › Tips för att öka konverteringsgraden på min e-handelsbutik?
- Detta ämne har 3 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 2 månader, 2 veckor sedan av Flaskhalsen2.
-
FörfattareInlägg
-
4 september, 2024 kl. 10:19 #205641kubiksrubDeltagare
Hej e-handlare!
Jag driver en mindre e-butik som säljer handgjorda smycken, och jag skulle behöva lite råd för att förbättra min konverteringsgrad. Jag får en del trafik till sidan, men färre köp än jag hoppats på.- Vilka element på produktsidorna har ni märkt ger störst positiv effekt på konverteringsgraden?
- Hur hanterar ni frakt och returer för att minimera kundernas osäkerhet vid köp?
- Har ni några tips på hur man kan optimera utcheckningsprocessen för att minska antalet övergivna varukorgar?
Tacksam för all input och erfarenhet ni kan dela med er av!
Mvh, En ambitiös e-handlare9 september, 2024 kl. 06:51 #205645Flaskhalsen2DeltagareUtan att vara något proffs men ändå livnärt mig på vår e-handel i över 10 år:
1: Det måste gå att lägga produkter i varukorgen redan ”ute” i sökresultatet /på kategori-sidorna /startsidan. Det blir en väldig barriär om kunden måste gå in på varje enskild produkt för att kunna lägga den i varukorgen.
2: Vi skickar inte direkt ”mainstream”-produkter så kunderna vet oftast vad de är ute efter, men vi ser ändå ibland att folk beställer något ”litet” först för att ”testa oss” för att sen samma dag de hämtat ut paketet lägga en ny beställning på mycket högre belopp. Vi tar betalt för frakten, men vi har också ett system som gör att oavsett om du köper produkter som väger 1 ton tillsammans så kan det aldrig bli dyrare än ett visst belopp – vi vill uppmuntra till att folk handlar MER när de faktiskt handlar, istället för att köpa EN produkt för 10kr och sen betala frakt som är dyrare än produkten de köpt.
Returer – vi har extremt få returer med tanke på vår orderingång, det beror på att vi hanterar VARJE order manuellt, visst mycket kontroller görs automatiskt via systemet som flaggar order där något inte stämmer (tex felaktigt postnummer, ingen referensperson, felaktiga mobilnummer, org-nummer saknas för produkter som endast licenserade företag får köpa osv). Bedrägeriförsök sker ibland men eftersom vi har så många säkerhetskontroller och kontrollerar så mycket manuellt så är det endast när ord står mot ord som vi tvingats ge kunden rätt i några få enstaka fall.
Vid retur /ångrat får kunden betala för returen själv då vi skulle gå katastrofalt back om vi lät kunder returnera saker gratis (vi säljer inte högmarginal-produkter tillverkade av barnarbetare såsom kläder och liknande) då vi INTE vill ha den typen av kunder som bara håller på och ”prov-köper” för att sen skicka tillbaka. Vi följer sen självklart STENHÅRT alla lagar och regelverk för konsumenträtt /ångerrätt osv då INGEN ska kunna ha någon som helst hållhake på oss – vi har jobbat för hårt för att bli krossade av någon illvillig person som bara vill jävlas.
Utcheckingsprocessen är det svåraste som finns – om den är för snabb och smidig så kommer varannan order sakna eller ha felaktig kundinformation och du måste manuellt kontakta varannan kund och fråga om allt möjligt = helt hopplöst.
OBS – Om du någonsin skickar paket med DHL – IBOXEN är VÄRDELÖST – om kunden skrivit en siffra fel i sitt mobilnummer går paketet inte hämta ut överhuvudtaget och DU får betala DHL typ 150kr för ”ändring av transportuppdrag” för att korrigera mobilnumret i efterhand.
10 september, 2024 kl. 05:52 #205647kubiksrubDeltagareOkej tack för riktigt bra info! Då har jag lite mer kött på benen.
Hur gör ni med returer ifall det skulle vara något fel på produkten? Skickar ni en retursedel till kunden då, eller ersätter ni dom för returer i efterhand efter ni kontrollerat produkten?
Mvh.
2 oktober, 2024 kl. 13:08 #206683Flaskhalsen2DeltagareVid fel produkten eller transportskada så hänger mycket på produktens värde. Vi har brukar som generell regel att om produkten kostat under 300kr så får kunden helt enkelt slänga den (alternativt behålla och försöka laga /ge bort osv) och vi skickar en helt ny produkt. Transportskador reklamerar vi såklart till DHL. Glöm inte be kunden om tydliga bilder och beskrivningar på skadan innan du godkänner en reklamation – helst bilder redan från utlämningsstället om det går att se på utsidan av paketet att en allvarlig skada skett.
Vid fabriksdefekter /fel redan från fabrik (tex en lampa tänds inte alls efter att den satts i eluttaget) brukar de flesta leverantörer vara ganska bra på att hantera och antingen kreditera eller skicka ny direkt till kund – De vettiga leverantörerna får behålla en som kund, de som lämpar över problem på oss eller vägrar kreditera defekta produkter ryker i slutändan. Ganska enkelt.
Vi har haft bedrägeriförsök även här när kunder försökt reklamera produkter av tex en viss färgsättning som aldrig ens tagit hem som de köpt hos annat företag. Man kan lätt bli lurad där om man inte har stenkoll.
Om du ska sälja elektronik i en lägre prisklass (upp till 1500-2000kr) som innehåller batterier så bör du öppna och testa varje produkt innan du skickar den /kontrollera så batterier inte oxiderat osv. – Det blir en enorm kostnadsbesparing.
Om det är fel produkten så ordnar vi returfrakt eller som jag skrev ovan vid lägre värden så får kunden slänga /behålla /laga och vi skickar nytt.
Tänk på det här. Kunden vill inte veta någonting, så försök aldrig förklara något om kunden inte specifikt frågar hur någonting fungerar – det är meningslöst arbete.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.